SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
12 volt anlæg
14-10-2013, 20:34
Besked: #1
Ganderup Offline

12 volt anlæg
Hej alle

Jeg er igang med et projekt hvor jeg skal bygge en solcelle som kan lade et batteri på en cargo trailer, jeg er ikke specielt skarp i solceller og håber i kan hjælpe.

Mit første spørgsmål.
Laderegulator skal være en mppt, men kan man sætte et almindeligt solpanel til alle mppt laderegulator eller skal det være et 12 volt panel?

Jesper
Find
Citér
15-10-2013, 07:51
Besked: #2
ajacobs Offline

RE: 12 volt anlæg
Det kommer an på hvilken mppt lader det er du har, dem jeg købte kunne klare op til 40 Volt, så der bruger man bare et almindeligt solcellepanel.

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
19-10-2013, 07:49
Besked: #3
Ganderup Offline

Er det kun volt man skal kigge på for at se om der kan sættes et almindelig solpanel til?
Eller er der andre ting man skal være opmærksom på?
Find
Citér
19-10-2013, 08:57
Besked: #4
H.Hess Offline

(19-10-2013 07:49)Ganderup Skrev:  Er det kun volt man skal kigge på for at se om der kan sættes et almindelig solpanel til?
Eller er der andre ting man skal være opmærksom på?

Ved du egentlig hvad du har gang i? Du lyder nærmest som en amatør. Du bør nok lige sætte dig ind i ohms lov før du går videre. Ja der er andre ting du skal være opmærksom på, bl.a. ledningernes dimension og panelernes effekt for at vide hvilken regulator du skal bruge. Du skal også vide hvordan opbevarings rummet til batterierne skal indrettes for at undgå eksplosionsfare.

Mvh
Harni

Paneler:20 stk 250Wp HCsolar
Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2
Datalogger:Fronius Datalog Web
Check anlæg her
Find
Citér
19-10-2013, 09:35
Besked: #5
Ganderup Offline

Hvis du læser mit første indlæg skriver jeg at min viden er meget mangelfuld, så selvfølgelig er jeg amatør hvad havde du regnet med.......
Find
Citér
19-10-2013, 10:53 (Denne besked var sidst ændret: 19-10-2013 af 10:58 H.Hess.)
Besked: #6
H.Hess Offline

(19-10-2013 09:35)Ganderup Skrev:  Hvis du læser mit første indlæg skriver jeg at min viden er meget mangelfuld, så selvfølgelig er jeg amatør hvad havde du regnet med.......

Jeg regner jeg da med at du så har fundet ud af at det måske ville være en god ide at lade folk lave det som har forstand på det fremfor at komme galt afsted.

Hvad er en cargo trailer? hvorfor skal der solceller på den? hvad er formålet med anlægget?

Mvh
Harni

Check anlæg her
Find
Citér
19-10-2013, 11:41
Besked: #7
Ganderup Offline

Cargo trailer er en lukket trailer ala dem der kan lånes i Bilka og lign steder,
Tanken er heller ikke at jeg selv skal montere det, men jeg vil gerne selv lave noget arbejde for at finde nogle gode komponenter og til en god pris.

Systemet skal drive en 12 volt vandpumpe monteret i en trailer

Fremfor at skal lade batteriet hjemme, ville det være smart hvis batteriet ville blive ladet op i løbet af dagen, også er det godt for miljøet...
Find
Citér
19-10-2013, 12:45
Besked: #8
H.Hess Offline

(19-10-2013 11:41)Ganderup Skrev:  Cargo trailer er en lukket trailer ala dem der kan lånes i Bilka og lign steder,
Tanken er heller ikke at jeg selv skal montere det, men jeg vil gerne selv lave noget arbejde for at finde nogle gode komponenter og til en god pris.

Systemet skal drive en 12 volt vandpumpe monteret i en trailer

Fremfor at skal lade batteriet hjemme, ville det være smart hvis batteriet ville blive ladet op i løbet af dagen, også er det godt for miljøet...

Jeg troede det var meget mere omfattende. Det du har gang i findes til campingvogne som pakke løsninger.
Du får lige et par links http://www.billigcamping.dk/shop/solceller-417c1.html . http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Solce.../index.htm . Der er flere på markedet hvis du googler

Der er jo ingen grund til hverken at gå over åen efter vand eller opfinde den dybe tallerken.

Mvh
Harni

Check anlæg her
Find
Citér
19-10-2013, 13:58
Besked: #9
Ganderup Offline

Jeg har mulighed for at få fat i et Billig solpanel på mit arbejde (demomodel) men er i tvivl om hvilken laderontroller jeg skal købe til.

Har kigget på de hjemmesider du refererer til, og det er lige sådan et anlæg, synes bare de er lidt dyre i forhold til jeg kan skaffe et solpanel til omkring 500kr
Find
Citér
19-10-2013, 14:57 (Denne besked var sidst ændret: 19-10-2013 af 15:00 H.Hess.)
Besked: #10
H.Hess Offline

(19-10-2013 13:58)Ganderup Skrev:  Jeg har mulighed for at få fat i et Billig solpanel på mit arbejde (demomodel) men er i tvivl om hvilken laderontroller jeg skal købe til.

Har kigget på de hjemmesider du refererer til, og det er lige sådan et anlæg, synes bare de er lidt dyre i forhold til jeg kan skaffe et solpanel til omkring 500kr
500kr er da billigt, men for mig er det for dyrt når der ingen oplysninger er om det! Så hellere bruge de 500 kr på noget man ved noget om
Står der slet ikke noget på panelet? Hvad siger de som vil sælge det? De er da nødt til at vide noget om det de vil sælge. Ellers sæt det ud i solen en dag den skinner og mål den spænding det kan give fra sig. Det er så din tomgangsspænding. Dernæst finder du på nettet en som har ca de samme mål og samme spænding(f.eks. 12V). Der kan du så læse panelets effekt eller max strøm. Nu ved du hvilken regulator der skal til. Jeg tror ikke der er den helt store forskel på paneler der har samme fysiske mål, når blot spændingen er den samme.

Mvh
Harni

Check anlæg her
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering