SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (4): 1 2 3 4 Næste »
Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
vindmølle?
23-10-2013, 20:55
Besked: #1
Janten Offline

vindmølle?
Davs.Håber på at nogle herinde har lidt forstand på vindmøller, men nok mest strøm.

Har en lille 400w kineser møllle, som ikke rigtig lader til at lave andet end afladning. Måler på de tre faser og det ligger under 1 volt. Har kigget vidt og bredt på nettet, men ender i indviklede forklaringer og hele afhandlinger om emnet. Så er det nogen med et lille tips til hvordan jeg skal kommer fremad?

Møllen er via tre terminaler koblet til en controller, som smider 12v over i et batteri. hvordan skal jeg måle det? (er total rookie til strøm, så baby-steps, hvis nogen kommer med svar)

/sven
Find
Citér
23-10-2013, 22:06 (Denne besked var sidst ændret: 24-10-2013 af 08:33 H.Hess.)
Besked: #2
H.Hess Offline

RE: vindmølle?
(23-10-2013 20:55)Janten Skrev:  Davs.Håber på at nogle herinde har lidt forstand på vindmøller, men nok mest strøm.

Har en lille 400w kineser møllle, som ikke rigtig lader til at lave andet end afladning. Måler på de tre faser og det ligger under 1 volt. Har kigget vidt og bredt på nettet, men ender i indviklede forklaringer og hele afhandlinger om emnet. Så er det nogen med et lille tips til hvordan jeg skal kommer fremad?

Møllen er via tre terminaler koblet til en controller, som smider 12v over i et batteri. hvordan skal jeg måle det? (er total rookie til strøm, så baby-steps, hvis nogen kommer med svar)

/sven
Jeg antager at du ved hvordan man bruger et multimeter og et amperemeter? Hvis ikke så få fat i nogen som gør, f.eks. den lokale elektriker.

Kommer der spænding på de 3 faser?
Kommer der spænding og strøm ud af controlleren?
Er batteriet ok? hvor gammelt er det? Hvilken type er det?

Mvh
Harni

Paneler:20 stk 250Wp HCsolar
Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2
Datalogger:Fronius Datalog Web
Check anlæg her
Find
Citér
23-10-2013, 23:16
Besked: #3
Brandbirk Offline

400W - 3 faser - 12v.
Det lyder underligt, hvis den 400W kineser mølle, skulle kunne leverer på 3 faser.?! Så er den i hvert fald ikke helt lille !?!

Du må skrive nogle flere data om møllen, type, model, nummer. Så kan vi måske hjælpe.

Jesper

Anlæg:
Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader.
(16 stk. Syd/Syd-Øst)
(21 stk. Syd/Syd-Vest)
Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk
Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3
Find
Citér
24-10-2013, 18:32
Besked: #4
Janten Offline

Ja, ved da nogenlunde hvordan man bruger et multimeter. Har desværre ikke noget modelinfo, det er mildest talt en noname kineser model. Den har 3 udgange som går til tre terminaler i controlleren og den smider 12v til et spritnyt "camping" batteri, der virker som det skal. Controlleren kan bremse og starte møllen med en kontakt. Derudover er der mulighed for at koble solcelle til. Har bikset et panel sammen af små celler fra oplyste dørnumre, der skulle giv cirka 30 watt, og faktisk lader det mere på batteriet end møllen udmiddelbart. Finder lige model og billede el lign.
Find
Citér
24-10-2013, 18:34
Besked: #5
383CI Offline

Har selv en lille mølle af en type der må være lige som den du beskriver. Den er dog ikke sat til endnu, men har en vis tilgang til strøm.

Kommentar til anden i tråden.
Møllen kan nemt være 3 faset, det er min også, dog 24V 3 fasen har bestemt visse fordel i forhold til f.eks. 12Vdc men den kan selvfølgeligt ikke tilsluttes netter, ligesom frekvensen vil svige som direkte resultat af hastigheden.

Opretter.
Når, vingerne skal køre rimeligt hurtigt rundt inden den laver noget, er den sat op? Møllen altså, så du måler på den under realistiske forhold?
Er du sikker på at måle rigtigt? Du skal måle AC mellem 2 af de 3 ledninger der kommer ud af huset.

For at komme så tæt på som muligt er det bedst at det hele er sat (rigtigt) op, så kan du måle rundt omkring, hvis ikke det virker.

Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler.
Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85%

2012-09-01 Idriftsat.
2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html
2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes.
Find
Citér
24-10-2013, 18:50
Besked: #6
Janten Offline

Nej jeg er slet ikke sikker på at jeg har målt rigtig. Har bare sat meteret på AC og målt direkte på terminalerne med møllen snurrende i go fart og controlleren sat til og tændt. Kunne kun måle under 1 volt, men er næsten sikker på jeg måler forkert da jeg kun er vant til dc strøm i bil og mc. Skal jeg måle på to terminaler på en gang? have meteret imellem eller hvordan hulan gør man :-)

jaah, jeg er mildest talt en hat til strøm.

Der er forøvrigt tale om ren ø-drift i en kolonihave.
Find
Citér
24-10-2013, 19:43
Besked: #7
H.Hess Offline

(24-10-2013 18:50)Janten Skrev:  Nej jeg er slet ikke sikker på at jeg har målt rigtig. Har bare sat meteret på AC og målt direkte på terminalerne med møllen snurrende i go fart og controlleren sat til og tændt. Kunne kun måle under 1 volt, men er næsten sikker på jeg måler forkert da jeg kun er vant til dc strøm i bil og mc. Skal jeg måle på to terminaler på en gang? have meteret imellem eller hvordan hulan gør man :-)

jaah, jeg er mildest talt en hat til strøm.

Der er forøvrigt tale om ren ø-drift i en kolonihave.
Hvis du kan måle på en bil og motorcykel hvorfor så ikke på en vindmølle?
Der er ingen forskel på at måle AC og DC. Du skal i begge tilfælde måle en spænding(og ikke en strøm som du siger i indlægget). Multimeteret stilles i spændingsområdet mærket AC. Dernæst skal du være sikker på at multimeteret kan måle i det spændingsområde som vindmøllen har, f.eks. 12VAC. Det er bedre at stille multimeteret i et for højt område end for lavt. Ved for lavt et område viser instrumentet enten 1 eller overflow eller noget andet. Jeg ved jo ikke hvilket instrument du har. Hvis det stilles for højt bliver din måling ikke nøjagtig, måske derfor at det viser under 1VAC.
Hvis du stiller instrumentet i Ampere området kan du risikere at brænde det af, eller i bedste fald springe en sikring.
Husk at ved spænding måles parallelt over kredsen og ved strømmåling måles i serie med kredsen. Det sidste er ikke ret tit man bruger da man som regel bruger et tangamperemeter istedet for multimeteret.

Mvh
Harni

Check anlæg her
Find
Citér
24-10-2013, 20:10
Besked: #8
Janten Offline

spænding ja :-) roder altid rundt i det. Men bare for at få det helt klart, så skal jeg "bare" måle vac spænding mellem to de tre terminalerne? (det er hvad jeg har gjort og fået meget skuffende måling)
Find
Citér
25-10-2013, 08:24
Besked: #9
H.Hess Offline

(24-10-2013 20:10)Janten Skrev:  spænding ja :-) roder altid rundt i det. Men bare for at få det helt klart, så skal jeg "bare" måle vac spænding mellem to de tre terminalerne? (det er hvad jeg har gjort og fået meget skuffende måling)

Du skal måle mellem alle 3 faser. Det giver 3 målinger ialt.
Mellem 1 og 2.
Mellem 2 og 3.
Mellem 1 og 3.

Mvh
Harni

Check anlæg her
Find
Citér
27-10-2013, 07:08
Besked: #10
Janten Offline

ok præcis hvad jeg har gjort, men må vel prøve igen og være 100 på at meteret er korrekt indstilt. Bange for den ik leverer noget særligt :-( skal siges den har haft harveri i stærk storm, hvor tidligere ejer havde glemt at slukke den. Rotoren blev smidt af og alle vinger blev til konfetti, og frygter nu at den er helt defekt, uanset de fine nye, håndlavede alu. vinger.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (4): 1 2 3 4 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering