SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
elvarme, elvandvarmer - kan man?
27-10-2013, 22:58
Besked: #1
davidta Offline

elvarme, elvandvarmer - kan man?
Hej.

jeg går og overvejer at investere i et solcelleanlæg med det formål at få hele mit el, varme og vandvarmeforbrug dækket, således jeg kun skal betale for vand...

Kan dette lade sig gøre med f.eks. brændeovn samt luft-luft varmepumpe til varmen, samt elvarmer til vandforbruget og self. elproduktion til diverse dimser..

Hvor stort et anlæg skal man mon bruge og kan det overhovedet lade sig gøre rent teknisk, lovmæssigt mm...?

tanken om kun at skulle betale for sit vand således man kunne forsøge at blive gældfri med huslånet er meget tiltalendeBig Grin
Find
Citér
27-10-2013, 23:38
Besked: #2
Brandbirk Offline

RE: elvarme, elvandvarmer - kan man?
Det korte svar er NEJ!

Med reglerne for solceller i dag, så skal du bruge strømmen imens den produceres. Sagt lidt firkantet, så skal du kun opvarme vandet når solen skinner fra Maj til september... Og lige der, er der jo IKKE brug for varme.
Et typisk 6KW anlæg til ca. 75.000kr er først tilbagebetalt efter 10-12 år.
Efter 10 år falder den pris du får for overproduktionen, og gør det endnu dårligere.

Hvis det kun er for at lave varmt vand, ville jeg købe solFANGER istedet.
Et standard solfanger anlæg koster 20-25.000kr og kan sparer dig for ca. 4.000kr/år alene i strømbesparrelse til opvarmning af brugsvand

Jesper

Anlæg:
Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader.
(16 stk. Syd/Syd-Øst)
(21 stk. Syd/Syd-Vest)
Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk
Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3
Find
Citér
28-10-2013, 09:02
Besked: #3
klr Offline

(27-10-2013 22:58)davidta Skrev:  Kan dette lade sig gøre med f.eks. brændeovn samt luft-luft varmepumpe til varmen, samt elvarmer til vandforbruget og self. elproduktion til diverse dimser..

Chancen for en rigtig god økonomi er nok forpasset, som Brandbirk skriver. Den nuværende ordning peget nok mere hen på mindre anlæg med forbrug der er på nogenlunde samme niveau hele året. Men det må man jo regne på.

Men jeg kan da fortælle, at det er sådan vi gør: 9 kW på taget + brændeovn + luft-luft varmepumpe + elradiatorer + el-vandvarmer.

Huset er et ældre hus, der dog har fået nyt tag (+ tidsvarende isolering på loft og skunke) og energi-vinduer (3-lags). Men altså: stort set kun udgifter til vand + brænde. Vi kommer måske til netto at købe ca. 1.000 kWh (afhængig af årets sol) - men det er kun fordi jeg tillader mig den luksus at have "kontor" hele året i en ikke så godt isoleret udestue. Udgiften er på den måde ca. 4-6.000 (træbriketter+lidt køb af el) til el og varme.

Da vi renoverede huset for 4 år siden skulle vi have foretaget en udvendig isolering af huset (f.eks. med det system Skalflex har) - men det fik vi desværre ikke gjort. Men det kan jo komme siden. Ligeledes vil brændeovnen når den skal skiftes nok blive en pilleovn.

Stort set alle pærer er udskiftet til led-pærer - og min kone er f.eks. rigtig god til at tørre tøj på snoren. osv.

Det der virkelig kan ødelægge regnestykket/økonomien er, hvis (eller måske når) politikerne ændrer på forudsætningerne for den ikke helt lille investering (som jo også er en udgift).

I denne måned (oktober) overhaler forbruget i øvrigt produktionen (ser det da ud til), og de næste måneder bruger vi bare langt mere end vi producerer indtil vi rammer omkring 1. april. Groft taget bruger vi 3/4 af årsproduktionen fra november til og med marts.

Siden 1.1 har vi produceret lige knap 8.000 kWh og brugt ca. 7.200 kWh.

Til sidst vil jeg lige understrege, at økonomien i sådan noget også afhænger af beliggenhed i landet. Og selvfølgelig orientering (verdenshjørner og hældning). Især det første betyder mere end man måske tror. F.eks. bor jeg i det "mørke Jylland" - jeg kunne let have undgået en regning på 1.000 kWh, hvis jeg havde boet på Bornholm (og alt andet lige). Men det er der så ingen overraskelser i mht. økonomien, for jeg har taget udgangspunkt i hvad netop mit anlæg burde kunne producere -og det ser ud til at holde. Jeg nævner blot dette, fordi man er nødt til at lave en konkret beregning i hvert enkelt tilfælde. F.eks. er et stejlt tag nok også godt ved den nye ordning (så der produceres mest muligt, når forbruget er der). Tommelfingerregler gør det ikke alene - og da slet ikke med den nye ordning.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
28-10-2013, 12:22
Besked: #4
trs Offline

Jeg har handlet solvarme her ved Niels Lyck

http://www.varmtvandfrasolen.dk/

Absolut seriøs mand

Find
Citér
29-10-2013, 10:08
Besked: #5
Rasmus J Offline

(27-10-2013 22:58)davidta Skrev:  Hej.

jeg går og overvejer at investere i et solcelleanlæg med det formål at få hele mit el, varme og vandvarmeforbrug dækket, således jeg kun skal betale for vand...

Kan dette lade sig gøre med f.eks. brændeovn samt luft-luft varmepumpe til varmen, samt elvarmer til vandforbruget og self. elproduktion til diverse dimser..

Hvor stort et anlæg skal man mon bruge og kan det overhovedet lade sig gøre rent teknisk, lovmæssigt mm...?

tanken om kun at skulle betale for sit vand således man kunne forsøge at blive gældfri med huslånet er meget tiltalendeBig Grin

Som de andre bruger har nævnt kan man ikke lave en nul løsning.

Men det bestemt ikke en dårlig idé med solceller, når huset kun har elvarme vil eget forbrug af solcellernes produktion være højere og dermed et bedre afkast og kortere tilbagebetalingstid. Og ser man på husets energimærkning vejer ting som solceller og solvarme positivt i mærkningen.
Find
Citér
29-10-2013, 17:10
Besked: #6
Brandbirk Offline

(29-10-2013 10:08)Rasmus J Skrev:  når huset kun har elvarme vil eget forbrug af solcellernes produktion være højere og dermed et bedre afkast og kortere tilbagebetalingstid.

Vrøvl!

Hvornår er det man har tændt for elvarmen?
I mit hus er det fra November til April, mest i aften og nattetimerne.

Hvornår er det solen skinner MINDST?
Rundt om/over mit hus er det fra November til April i aften og nattetimerne.

Hvis man i dag skal bruge sine penge på solceller, så er det fordi men stemmer liste Ø, eller fordi man bruger rigtig meget strøm i dagtimerne (skole, børnehave, arbejdsplads o.l.) ELLER laver et anlæg uden om nettoordningen, og sælger ALT strømmen.

Jesper

Anlæg:
Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader.
(16 stk. Syd/Syd-Øst)
(21 stk. Syd/Syd-Vest)
Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk
Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3
Find
Citér
29-10-2013, 19:31
Besked: #7
Lars-Jacobsen Offline

(29-10-2013 17:10)Brandbirk Skrev:  ELLER laver et anlæg uden om nettoordningen, og sælger ALT strømmen.
Man kan vel godt være på på nettoafregningen og så nøjes med at sælge den del man ikke selv kan bruge. Købsprisen har trods alt stadig en højere værdi for de fleste (hvis ikke alle) end salgsprisen.

Ja, jeg ved godt vi ikke er helt enige om dette her ;-) og vi efterhånden har gjort os bemærket med hvert sit synspunkt.
Find
Citér
29-10-2013, 19:53
Besked: #8
zyli Offline

At Rasmus J håber på evt. at kunne blive gældfri på huslånet ved at købe nok solceller, det er en sjov tanke - men så er det heller ikke mere!
Investeringen i et anlæg og tilbehør som ville gøre dette muligt i 2013, overstiger langt hvad det koster bare at fortsætte med at købe strømmen til dit forbrug. Der findes pt ret så fornuftige home manager systemer som trådløst kan sættes til at koble vandvarmer, vaskemaskine, etc ind når der er en produktion fra cellerne - men da produktionen i bedste fald bliver afregnet hver time, så er det stort set i umuligt at få til at hænge sammen i en normal familie.
Den eneste mulighed er en husstands vindmølle opsat inden 31.12.13 hvor alt strømmen sælges uden eget forbrug...

Vi er alle en flok glade amatører som slet ikke fatter hvor mange milliarder der pumpes i hav møller i de nærmeste år - og at vi pt ikke er i nærheden af at kunne bruge alt den vindstrøm som flyder ud i systemet. Meningen er at alle huse på landet skal over på varmepumper så hurtigt som muligt, så noget af alt den grønne strøm kan blive brugt til opvarmning. Vi har fået en gulerod i år med afgiftsnedsættelse over 4000 købte kWh - og når det nu viser sig ikke at være nok, så kommer næste tilbud - for vi SKAL have folk til at skifte over på el til opvarmning.....
Din drøm er rigtig rigtig god, men den bliver aldrig andet end en drøm, for samfundet er allerede sat i et vind gear som ikke kan stoppes...

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
29-10-2013, 21:52
Besked: #9
klr Offline

(29-10-2013 19:53)zyli Skrev:  Vi har fået en gulerod i år med afgiftsnedsættelse over 4000 købte kWh - og når det nu viser sig ikke at være nok, så kommer næste tilbud - for vi SKAL have folk til at skifte over på el til opvarmning.....

"Vi" må være "De" - for jeg får da ikke noget ud af den nedsættelse. Udover at min investering pludselig fik en anden/lavere forrentning. Det gælder også for dit vedkommende.

Men jeg er da spændt på at høre nærmere om, hvad næste "tilbud" kunne være. For strømmen bliver vel ikke gratis?

Det er i øvrigt sjovt, at medierne slet ikke har beskæftiget sig med den nedsættelse - og slet ikke på samme måde som solcellerne. Jeg tænker her på den negative omtale "andre forbruger betaler solcelleeventyret" og i den dur" - de gør det jo stadig i lyset af Martin Lidegaards skandaløse lovgivning/-forberedelse.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
29-10-2013, 22:33
Besked: #10
zyli Offline

(29-10-2013 21:52)klr Skrev:  "Vi" må være "De" - for jeg får da ikke noget ud af den nedsættelse. Udover at min investering pludselig fik en anden/lavere forrentning. Det gælder også for dit vedkommende.

Men jeg er da spændt på at høre nærmere om, hvad næste "tilbud" kunne være. For strømmen bliver vel ikke gratis?

Det er i øvrigt sjovt, at medierne slet ikke har beskæftiget sig med den nedsættelse - og slet ikke på samme måde som solcellerne. Jeg tænker her på den negative omtale "andre forbruger betaler solcelleeventyret" og i den dur" - de gør det jo stadig i lyset af Martin Lidegaards skandaløse lovgivning/-forberedelse.

Du har ret i at de nye solcelleejere ikke får meget ud af den nedsættelse - men det har absolut heller ikke været meningen!
Det er første skridt i en knibtangsmanøvre, som udelukkende har det formål at få olie/gas/fastbrændsel væk fra de områder der ikke kan få fjernvarme - og så over på luft/vand/jord varme!
Andelen af el-pumper til varme er foruroligende lav her til lands - og hele baggrunden for den massive investering i jord/hav møller kan vise sig at koste livet for regeringen........hvis ikke det hjemlige forbrug af vindstrøm øges. Som det er nu, så er det indenlandske forbrug af el alt for lavt, og det virker som en tikkende bombe under alle de milliarder der bliver investeret i vind! Der er nemlig i forvejen alt for meget strøm til rådighed, og hvis ikke vi kommer i gang med at bruge af vindstrømmen til opvarmning, ja så sælger vi grøn strøm til nabolandene til samme pris som al anden strøm - og det er kun få år der går før det bliver "afsløret" i pressen.....og så ruller hovederne for alvor!
Jeg kan forsikre dig for at vi meget snart ser nye tiltag som skal få folk igang med varmepumperne.
Du skal ikke regne med el nedsættelser, men nok nærmere nogle tilskudsordninger til etableringen, fordi tilbagemeldingerne går på at det er det der er problem nr. 1

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering