SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): « Forrige 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
6,1 Kw i Sønderjylland
19-11-2013, 15:09
Besked: #11
zyli Offline

RE: 6,1 Kw i Sønderjylland
Det er nr 2 jeg ikke mener du kan komme med i, pga at puljen på 20 kW er brugt for i år. Det er den gruppe hvor du kan time afregne til kr. 1.30.
EnergiMidt tager kr. 2500,- om året for lave denne afregning i pulje 2 - det skal man også lige have med i beregningerne....

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
19-11-2013, 15:14 (Denne besked var sidst ændret: 19-11-2013 af 15:15 elmedin.)
Besked: #12
elmedin Offline

(19-11-2013 15:09)zyli Skrev:  Det er nr 2 jeg ikke mener du kan komme med i, pga at puljen på 20 kW er brugt for i år. Det er den gruppe hvor du kan time afregne til kr. 1.30.
EnergiMidt tager kr. 2500,- om året for lave denne afregning i pulje 2 - det skal man også lige have med i beregningerne....

Jeg han anmeldt anlæg under gruppe.2 da den er bedre end gruppe 4.

under gruppe 4 de kræver abonnemment 4000 kr men under gruppe 2 600 kr

de fra energinet siger lige nu overproduktion strøm sælges for 0,60 kr pr kw. men de venter EU godkendelse på de 1,30 kr pr kw.

de siger det er ikke endnu afgjørt om jeg/andre får tilæg pris. det kan være at jeg/vi kan få den

men ved ikke hvad er tilægpris og hvor meget er det ..
Find
Citér
19-11-2013, 15:38
Besked: #13
zyli Offline

Tillægspris er forskellen imellem de 0,60 og 1,30.
Jeg mener du tager fejl af de to grupper, er du sikker på de priser du skriver om?
Grp 2 mener jeg helt sikkert er den med kr. 1.30 - og det er den der koster kr. 4000 fordi du skal time afregne....

Find
Citér
19-11-2013, 16:20
Besked: #14
elmedin Offline

(19-11-2013 15:38)zyli Skrev:  Tillægspris er forskellen imellem de 0,60 og 1,30.
Jeg mener du tager fejl af de to grupper, er du sikker på de priser du skriver om?
Grp 2 mener jeg helt sikkert er den med kr. 1.30 - og det er den der koster kr. 4000 fordi du skal time afregne....

ja er helt sikker jeg snakkede med dem for 1 time siden..

det er forskell:

gruppe 2: abonnement 4000 kr 0,60 kr pr kw og du kan gemme produktion i 1 time .

gruppe 4 . abonnement 600 kr 0,60 kr pr kw. du skal bruge prduceret strøm med det samme ellere du sælge den videre 0,60 kr pr kw.

det kan sker at jeg/ og andre som har mønterede solceller kan få tillægpris men de bventer på EU godkendelse
Find
Citér
19-11-2013, 16:31
Besked: #15
zyli Offline

Du har skrevet det modsatte ovenfor - nu er vi enige :-)
Så er det grp 4 du har tilmeldt dig?

Find
Citér
19-11-2013, 16:34
Besked: #16
elmedin Offline

(19-11-2013 16:31)zyli Skrev:  Du har skrevet det modsatte ovenfor - nu er vi enige :-)
Så er det grp 4 du har tilmeldt dig?

undskyld du har ret jeg skrev forkert..

ja det er rigtigt jeg er under gruppe 4. hvis vi få tillæg det vil være dejligt
Find
Citér
20-11-2013, 11:09
Besked: #17
zyli Offline

Der er ikke noget tillæg i grp 4 - der er nemlig ikke nogen time opgørelse!
Grunden til at du skal betale 4000 om året i grp 2, er netop at dit elselskab skal holde styr på både din produktion og dit forbrug hver eneste time i døgnet, hele året rundt..... og så skal de sende data hver måned til Energinet i Fredericia, som så sender en månedlig afregning til din nem konto!
Dette arbejde vil de naturligvis have penge for - problemet er at energiministeren ikke har gjort opmærksom på dette da loven blev ændret! Folk går rundt og tror at man nu får 1,30 pr kWh strøm man sælger, og er slet ikke klar over at der følger en stor årlig regning med for at få denne afregning.....
Jeg er rasende!

Find
Citér
20-11-2013, 11:34 (Denne besked var sidst ændret: 20-11-2013 af 11:36 elmedin.)
Besked: #18
elmedin Offline

(20-11-2013 11:09)zyli Skrev:  Der er ikke noget tillæg i grp 4 - der er nemlig ikke nogen time opgørelse!
Grunden til at du skal betale 4000 om året i grp 2, er netop at dit elselskab skal holde styr på både din produktion og dit forbrug hver eneste time i døgnet, hele året rundt..... og så skal de sende data hver måned til Energinet i Fredericia, som så sender en månedlig afregning til din nem konto!
Dette arbejde vil de naturligvis have penge for - problemet er at energiministeren ikke har gjort opmærksom på dette da loven blev ændret! Folk går rundt og tror at man nu får 1,30 pr kWh strøm man sælger, og er slet ikke klar over at der følger en stor årlig regning med for at få denne afregning.....
Jeg er rasende!

det er rigtig det er ikke tillæg i gruppe 4 men som jeg forståede kvinde fra energinet at lov blev vedtog 1,30 kr pr kw men de skal vente EU godkendelse og derfor sagde hun til mig det kan sker at du få også tillæg ...der er også mange andre som vente så vi kan se hvad det vil sker..

ja det er rigtigt jeg troede hele tiden at prisen blive 1,30 kr pr kw..
Find
Citér
20-11-2013, 12:59
Besked: #19
Lars-Jacobsen Offline

(20-11-2013 11:09)zyli Skrev:  Der er ikke noget tillæg i grp 4 - der er nemlig ikke nogen time opgørelse!
Jeg er rasende!

Der står ikke noget om du ikke kan få det forhøjede pristillæg i grp.4. Hverken i Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, den nye Bekendtgørelse om nettoafregning for egenproducenter af elektricitet.
Der kan reelt kun vælges grp. 4 jvfr.Energinets hjemmeside og Anmodning om nettoafregning Standardformularen

Bemærk også at puljen på de 20MW kun er til:
1) Solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation (max. 130 øre inc tillæg).
2) Fælles solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke er opført med henblik på opsætning af solceller. (max. 145 øre inc tillæg)
3) Fælles solcelleanlæg, som ikke er omfattet af nr. 2, og som ikke er tilsluttet i egen forbrugsinstallation (max. 90 øre inc tillæg)

men derfor kan den jo godt være "brugt". 20MW rækker jo kun til 5.000 stk. 4kw anlæg.

Og endelig:
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter regler om ansøgningsproceduren og om fordelingen af puljen efter stk. 7 på forskellige kategorier af anlæg og kriterier for udvælgelse, herunder eventuel lodtrækning, hvis antallet af ansøgninger overstiger mængden af megawatt i puljen. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om forhøjelse af puljen, hvis den årlige pulje ikke er blevet fuldt udnyttet i de foregående år. Ministeren kan endelig bestemme, at puljen for 2013 først fordeles i 2014 med det for tilsagn i 2013 gældende pristillæg.
Dette "uddelegeres" formentlig til Energinet, men er ikke beskrevet nogen steder. Så reelt set må man bare vente og håbe man er heldig og kommer med i lodtrækningen. For umiddelbart er der ikke noget med "først til mølle" princip.

Men helt enig i man kan blive rasende og frustreret over denne form for hovsa/ups lovgivning.
Find
Citér
20-11-2013, 15:07
Besked: #20
zyli Offline

Der er formentlig ingen private som ønsker den forhøjede afregning, når det kommer til stykket!
Energiselskaberne må jo godt tage noget for time afregning - og indtil videre har vi herinde kendskab til beløb imellem kr. 2500 - 4000 pr år.
Hvis jeg nu sætter et 5 Mvh anlæg op, så er min produktion så stor at det årlige beløb ikke vælter læsset....
Omvendt når jeg er en lille privat med 2-5 kWp på taget - da bliver denne betaling jo helt ødelæggende for økonomien!
Så reelt så mener jeg at det bliver uoverskueligt for en almindelig privat husstand, at vælge time afregning.
EnergiMidt er helt klare i spyttet...."glem alt om den pulje og 1,30 - du skal ind i grp 4 hvor alt afregnes til 0,60, og du kun skal betale kr. 500 pr år"
Tænk lidt over den :-(

Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): « Forrige 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering