SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Problem med nyt anlæg - ingen produktion
14-11-2013, 13:57
Besked: #1
Claus01 Offline

Problem med nyt anlæg - ingen produktion
Hej alle
Første post fra mig herinde, men jeg har med stor fornøjelse læst med herinde igennem lang tid. Nu er jeg endelig selv kommet igang med solceller, men har så fået brug for hjælp.

Jeg har netop fået paneler på taget i mandags, men stødte desværre på et problem, som jeg håber at én af eksperterne herinde der kan hjælpe med.

Det er i al sin "enkelthed" at min inverter ikke viser nogen form for fejl, men samtidig bare skriver 0 i W, Kwh osv. (se billede)
Der er altså ikke produceret overhovedet siden tilkobling mandag sidst på eftermiddagen.
Og jeg har selvfølgelig kigget på tilsvarende anlæg på nogenlunde samme geografiske placering for at konstatere at andre anlæg har produceret noget i den periode, og det er tydeligt at der er et eller andet galt med mit anlæg.

En kort beskrivelse af setup'et:

1) Inverter er SMA STP6000TL20
2) Paneler er sorte mono Bauer BS-195-5MB2
3) Anlægget er monteret af tømrer samtidig med tagrenovering. Inverter er sat til af elektriker, som også har trukket kablerne ud til tagfladen, så tømrerne bare skulle klikke det sammen.
4) 7410 kwp - 38 paneler er fordelt på 3 strenge - 2x12 på MPP tracker A (11A max) & og 1x14 på MPP B (10A max). Fordeling beregnet med SMA software.

Jeg er fuldstændig blank på hvad der kan være årsagen til den udeblivende "respons" på inverteren.
Elektrikeren kunne heller ikke finde nogen umiddelbar årsag. Og da det var kl 15.30 på en overskyet dag den blev koblet til, så valgte vi at give det et par dage for at se om det ændrede sig efterfølgende. Og det har det så ikke gjort.

Jeg har været koblet på inverteren via bluetooth og SMA-Sunny Explorer og i programmet viser den som status at alt er iorden..... Jeg ved dog ikke om dette blot er status på inverteren excl paneler....

Er der nogen herinde med erfaringer med en problemstilling som denne?

Kan der være noget der skal rettes til eller aktiveres i setuppet af inverteren, landekode, grænseværdier e.l.? Måske noget i softwaren via sunny explorer.

Kan det være panelerne der ikke er klikket ordentlig sammen? Og ville inverteren ikke vise dette, hvis det var tilfældet?

På forhånd tak for hjælpen.

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Find
Citér
14-11-2013, 14:15
Besked: #2
ajacobs Offline

RE: Problem med nyt anlæg - ingen produktion
Uden at skulle sige noget slemt om tømrere, så er de jo ikke eksperter i elektricitet, så jeg vil tro at der er mindst 90% sikkerhed for at det er i tilslutningen af panelerne du har problemet.

En nem test hvis du kender nogen med at multimeter: Pil ledningerne ud af inverteren og mål spændingen, hvis der ikke er mindst 300-400 volt DC, så er årsagen fundet.

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
14-11-2013, 14:47
Besked: #3
Claus01 Offline

(14-11-2013 14:15)ajacobs Skrev:  Uden at skulle sige noget slemt om tømrere, så er de jo ikke eksperter i elektricitet, så jeg vil tro at der er mindst 90% sikkerhed for at det er i tilslutningen af panelerne du har problemet.

En nem test hvis du kender nogen med at multimeter: Pil ledningerne ud af inverteren og mål spændingen, hvis der ikke er mindst 300-400 volt DC, så er årsagen fundet.

Montagerisikoen har jeg også tænkt lidt på. Og det var derfor jeg fik elektrikeren til at lave alt forarbejde, så de 6 ledninger fra inverteren var færdigmonteret med stik, og kun skulle klikkes på første og sidste panel i hver streng.
Synes jo næsten ikke de burde kunne gøre det forkert. Men det var måske for naivt... Undecided

Og specielt hvis der er fejl på alle 3 strenge.

Burde inverteren ikke vise det?
Find
Citér
14-11-2013, 15:24 (Denne besked var sidst ændret: 14-11-2013 af 15:30 henrikkrebs.)
Besked: #4
henrikkrebs Offline

Der må nu osse være noget galt med en elektriker der ikke er klar over at det kl 15:30 på en overskyet dag er barnemad at placere ansvaret for "0 W" enten på inverteren eller på paneler (inkl. kablerne op til panelerne)

Harald Skrald sælger et voltmeter til 50 kr. Giv elektrikeren det i julegave.

En oplagt årsag er at tømren har ladet elektrikernes ledninger være og intet tilsluttet. Smut du en tur på loftet og kig efter. Pas på hvad du piller ved. Måske er det ikke selvindlysende hvorda det skal forbindes og husk at spændingen kan være høj

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
14-11-2013, 15:52
Besked: #5
Claus01 Offline

(14-11-2013 15:24)henrikkrebs Skrev:  Der må nu osse være noget galt med en elektriker der ikke er klar over at det kl 15:30 på en overskyet dag er barnemad at placere ansvaret for "0 W" enten på inverteren eller på paneler (inkl. kablerne op til panelerne)

Harald Skrald sælger et voltmeter til 50 kr. Giv elektrikeren det i julegave.

En oplagt årsag er at tømren har ladet elektrikernes ledninger være og intet tilsluttet. Smut du en tur på loftet og kig efter. Pas på hvad du piller ved. Måske er det ikke selvindlysende hvorda det skal forbindes og husk at spændingen kan være høj

Ja ok. Jeg må ud på taget og se efter. Alle sammenkoblinger ligger ude på tagfladen under panelerne.
Men inden det må jeg hellere få elektrikeren forbi og måle på ledningerne.

Hvis der er masser af knald på alle 6 ledninger, så kan jeg vel godt konkludere at det er inverteren den er gal med, ikke?
Find
Citér
14-11-2013, 16:01
Besked: #6
Nemo2 Offline

Det kan også være tømren har samlet stikkene, men at der så er blevet rodet rundt i de forskellige strenge. så stikkene sidder på de forkerte indgange. altså en forkert plus sammen med en forkert minus.

Det kan nemt tænkes hvis de 6 kabler ikke har været mærket op, når elektrikeren har forladt det

3,04 kw på taget
http://clxportal.danfoss.com/index.php?m...8&end=TRUE
Find
Citér
14-11-2013, 17:30
Besked: #7
max Offline

er DC afbryderen tændt ?
det kunne være at + og minus er byttert i kablerne
få elektriker til at måle det så + kommer til + på inverteren

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16
Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp
Orientering: 203 grader, 25 graders hældning
http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen
Find
Citér
14-11-2013, 18:32
Besked: #8
Blik og Lavenergi Offline

den elektriker som har monteret ledninger på dc siden før ledningerne er kommet ned fra taget håber jeg ikke er selvstændig

hvis tømmeren bare har sat stikkene i hvor de passede er der højst sandsynligt sket det at minus og plus er byttet det vil sige at minus siden går ind i plus siden på inverteren

kan du se om der står 0 amp
cellerne kan godt give strøm til inverteren selv om den ikke laver strøm

mvh Rolan

Blik og lavenergi.dk
WWW Find
Citér
14-11-2013, 18:35
Besked: #9
Blik og Lavenergi Offline

PS skild ikke DC kablerne ad hvis du ikke ved hvad du gør
der kan komme lysbue
WWW Find
Citér
14-11-2013, 21:30
Besked: #10
Claus01 Offline

(14-11-2013 16:01)Nemo2 Skrev:  Det kan også være tømren har samlet stikkene, men at der så er blevet rodet rundt i de forskellige strenge. så stikkene sidder på de forkerte indgange. altså en forkert plus sammen med en forkert minus.

Det kan nemt tænkes hvis de 6 kabler ikke har været mærket op, når elektrikeren har forladt det

Det var ikke et dårligt forslag.
Der er en risiko for at det kan være sket på streng 1 og 2, da de 2x12 sidder på samme sydvendte flade.
Streng 3 derimod sidder østvendt og der kan ikke umiddelbart være byttet rundt på noget. Selvfølgelig med mindre det er på indgangen til inverteren der er rodet rundt i kablerne.....

Elektrikeren kommer ud imorgen, og måler på de 6 ledninger. Så bliver jeg forhåbentlig lidt klogere.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering