SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
Endnu en 1. års produktion
05-12-2013, 12:06
Besked: #1
povlhp Offline

Endnu en 1. års produktion
Jeg har halvdelen af panelerne mod øst (eller nogle få grader nordligere), og den anden halvdel VSV.

Mit output var 6490,6 kWh det første år. Det er 12,2% over budget.

Leverandøren regnede med 5754 kWh, pvgis (gennemsnit gl 5568 +ny 6005)beregningsmetode) sagde 5786 kWh.

Har desværre ikke regnet på det ned på de 2 sider selvstændigt. pvgis siger det skulle være 46,8% / 53,2% på de 2 sider.

Jeg fik skiftet elmåler en god månedstid inden solcellerne kom op, og har i de første 11 måneder produceret mere strøm end jeg bruger på 12 mdr. Så der var overskudsproduktion på små 200 kWh. Hvis det havde været et helt år, så var jeg nok rendt de 150 kWh fra november mere over, ialt 350 kWh over. Men nu var det også et godt år.

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
05-12-2013, 13:07 (Denne besked var sidst ændret: 05-12-2013 af 13:09 bentpetersson.)
Besked: #2
bentpetersson Offline

RE: Endnu en 1. års produktion
Tillykke. Det er jo flot. Og altid dejligt med noget overskud.

Til noget andet:
Jeg har det lidt svært med udtrykket, at det er bedre end forventet. Min tekniske del siger, at så har beregningen været mangelfuld eller ikke løbende justeret.
Et firma venter fx ikke på at blive overrasket over det økonomiske resultat, men redigerer budgettet op- eller nedad. Hos os solcellefolk må data også justeres i forhold til solindfaldet og sammenlignes med tidligere år for at situationen overhovedet kan sammenlignes.
Har du prøvet det? Er resultatet så bedre eller dårligere end prognosen? Det bliver spændende at se. Ellers er man jo kun offer for et gætteri, ikk oss? Ligesom exit polls

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
05-12-2013, 17:26
Besked: #3
zyli Offline

Leverandøren har oplyst nogle tal som er det vi har købt anlæg efter, det er vel derfor...
Hvad skal man ellers regne med det første år?
Jeg havde forventet 6840 kWh - men nærmer mig nu 8000, er det ikke over budget, forventninger, eller hvad man nu kalder det?
Næste år, og næste, ser tingene jo anderledes ud....

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
05-12-2013, 17:47 (Denne besked var sidst ændret: 05-12-2013 af 18:15 bentpetersson.)
Besked: #4
bentpetersson Offline

Zyli: man kan beregne efter normal år. Dvs gennemsnit og så justere løbende. Fx da juli måned blev over al forventning. Gør man ikke det, bliver man måske skuffet næste år, og tror, at anlægget ikke længere fungerer optimalt. Og det kan også være forkert.
Alle solcellejere, tror jeg, har opnået mere end de har forventet. Så det er ikke et udtryk for, at alle anlæg er gode eller ens anlæg er godt eller bedre, når situationen har været bedre.

Hvad ville I tro, hvis året solmæssigt havde været dårligere end beregnet. Ville I så klage? Det ville have været ligeså usmart. Forventninger siger intet, men regner man ud fra et gennemsnit over årene, har man en videnskabelig dokumentation om året er bedre eller dårligere.
Ligesom når man budgetterer med privatøkonomien. En ekstraordinær lønudbetaling betyder jo ikke, at man kan forbruge mere næste år. Derfor sender store aktieselskaber pressemeddelelser ud om op eller nedjustering af det forventede resultat.

Og så er der stor forskel på lokalitet og produktion. De fleste leverandører regner vel nok efter et gennemsnitligt solskinstimer på 1800, men det svarer mere til at jeg gætter på din årsindtægt ud fra alle andres lønindtægter.

mvh bentpetersson
WWW Find
Citér
08-12-2013, 00:03
Besked: #5
Stuhr Offline

Ja, undskyld vi er lidt glade?
For os almindeligt tænkene mennesker, svarer det vel mere til at få et lidt større julegave end forventet.
Jeg tror såmen ikke vi ville have klaget, hvis produktionen var blevet lavere, men vi ville vel have gjort som nu, nemlig at sammenligne, om andre havde fået et lige så godt eller skidt "1. år".

Selv havde jeg lavet en løselig beregning ud fra 900 fuldlasttimer, som jeg havde læst flere steder, og så blot gange ud og sat min beregning derefter.

Så jeg er simplethen bare glad over at have produceret næsten 20% mere end jeg havde forventet. Big Grin Og så ser vi hvad næste år bringer.

Det er vel det samme med fyring med piller, eller hvad man nu har. Man må jo starte med at lave en beregning / forventning til, hvor meget man forventer at bruge. Og så blive glad hvis det går bedre end forventet. For der er jo også en masse faktorer, der spiller ind på det endelige resultat.

Monteret: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Og installeret Fastbrændselsfyr og Pillefyr.
Og jeg beholder mit oliefyr!
Man ved jo aldrig hvad de finder på ...
Find
Citér
08-12-2013, 09:10 (Denne besked var sidst ændret: 08-12-2013 af 22:39 bentpetersson.)
Besked: #6
bentpetersson Offline

Det er altid godt at blive positivt overrasket. Der er mange faktorer, der spiller ind. Der er nogle der især vægter mere end andre. Fx den væsentligste vejret, sekundært den geografiske beliggenhed. Etc.

De eneste kendte eksakte værdier er start og slut. Altså fra ingenting til hele årsproduktionen, hvilket er fantastisk resultat i sig selv.

Men det er ikke særligt tænkende, for at bruge dit udtryk, at blive overrasket over noget, som man løbende har fulgt hver dag hele året. Det er jo som pludselig at vågne op til en ny situation. For hvad er det man er overrasket over? Ved man det? Næppe? Man tror vel at det er anlægget der producerer mere end beregnet og stopper her. Nej det er anlæggets merproduktion på grund af vejret.

Lad os få faktuelle tal på banen der viser solenergien i sommer i forhold til normalåret.

Og når det kommer til stykket så har vi alle beregnet - også leverandører - ud fra normalåret. Dvs at det kun er vejret der er anderledes. Og det har været godt, men anlægget har kun ydet, hvad det skulle og som man forventede. Eller har det været en beregner, der ikke kunne regne eller ikke benyttede data fra normalår.

Så husk at rose vejret og skriv det i stedet for at det kommer bag på jer Smile Der er stor forskel på at være glad og at være naiv. Tænk på det! Man kan godt være både glad og naiv samtidig.

mvh bentpetersson
WWW Find
Citér
08-12-2013, 11:08
Besked: #7
zyli Offline

Bent....for fanden, en gang imellem så skulle du gå hen og kysse din kone, eller tage en juleøl, i stedet for at sidde herinde og snakke med dig selv.....
Tror godt vi kender din mening om dette med at glæde sig over sin produktion

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
08-12-2013, 15:00 (Denne besked var sidst ændret: 08-12-2013 af 22:41 bentpetersson.)
Besked: #8
bentpetersson Offline

Det lyder rigtigt zyli. Smile vi kender hinanden, men uden debat så dør solcelledebatten. Og fordi flere fx har samme synspunkt gør det ikke argumenter mere sande eller rigtige. Så man skal i enhver diskusion holde sig til emnet og til fakta. Hvad er det så du vil tilføje?

Og jeg giver gerne juleøl til jer alle Smile

Jeg glæder mig selvfølgelig ligesom alle andre over merproduktionen

mvh bentpetersson
WWW Find
Citér
08-12-2013, 21:52
Besked: #9
tagestavsdal Offline

(08-12-2013 15:00)bentpetersson Skrev:  Det lyder rigtigt zyli. Smile vi kender hinanden, men uden debat så dør solcelledebatten. Og fordi flere fx har synspunkt gør det ikke argumenter mere sande eller rigtige. Så man skal i enhver diskusion holde dig til emnet og til fakta. Hvad er det så du vil tilføje?

Og jeg giver gerne juleøl til jer alle Smile

Jeg glæder mig selvfølgelig ligesom alle andre over merproduktionen

Hej
Jeg har lige læst denne tråd efter en uges god ferie.

Jeg vil selvfølgelig give Bent ret.
Man skal selvfølgelig kun glæde sig over sit PVanlæg, som producerer mere end det forventede, HVIS dette skyldes at anlægget er specielt godt.
MEN sandsynligvis har alle vores anlæg produceret væsentligt mere, end det vi blev lovet da vi bestilte anlægget.
Dette skyldes at det forgangne år har været meget mere solrigt end et gennemsnits år. Dette kan konstateres via vejrarkivet på DMI's hjemmeside.

Jeg vil tro/mene at vores PV anlæg faktisk producerer i overensstemmelse med modelberegningerne for et NORMAL år, hverken dårligere eller bedre end det vi er blevet lovet.

Derfor skal vi forvente at de nogle af de kommende år, så vil vores pV anlæg producere mindre end vi er blevet lovet, fordi vi over en 10års periode nok skal regne med et årsgennemsnit, som det vi er blevet lovet.
Altså med mindre at der ikke sker klima ændringer, således at solen vil skinne mere i fremtiden.'

Ja det var så ment bare det jeg ville kommentere.
Du skal rose den rette, som har givet dig en stor produktion.
I år har det været de mange flere solskins timer og ikke at alle vores anlæg har været bedre end forventet.

Hilsen Tage
Find
Citér
09-12-2013, 13:49
Besked: #10
povlhp Offline

Jeg forholder mig til PVGIS målingerne og leverandørens estimat (som altid er lavt, da han ikke vil skuffe kunder).

Jeg har ikke sol-tal for mit område og ingen har vel regnet på det. Temperatur skal også med som i PVGIS, så jeg ved ikke hvor meget jeg burde have lavet på min lokation. Men jeg ved at sol-mængden vist er steget de seneste 10 år. Så jeg ville være skuffet hvis jeg lå for tæt på "budget"-tallet for et normalt år.

Mine paneler er også leveret som +3/-0%. Så lidt af overproduktionen hører til der. Så er der også forskel på inverter. Men det er svært at sammenligne anlæg. Jeg har 2 flader, 135 gr fra hinanden.

Næste år er mit budget 1% lavere, da det er nedgangen i effektivitet/år. Så det eneste man kan gøre er at se over tid, og sammenholde med de grove estimater man hører om hvor meget sol der er. Eller sammenligne med andre.

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering