Lidegaard på nakken af os igen
|
10-12-2013, 12:51
Besked: #1
|
|||
|
|||
Lidegaard på nakken af os igen
Jeg læste lige i jyllandsposten, at Hr. Lidegaard nu vil tvinge fjernaflæste målere til alle. Så er det da godt man fik investeret i en oldtidsmåler i forbindelse med installation solcellerne, fordi forsyningsselskabet sagde at det ikke kunne lade sig gøre med den teknologi de besad, at fjernaflæse målerne. Og så sidder man bare tilbage og tænker, hvilken værdi vil det tilføre det danske samfund, at så mange mennesker nu skal udskifte funktionelle målere, med fjernaflæste målere?
![]() |
|||
10-12-2013, 13:40
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Lidegaard på nakken af os igen
Der er noget på vej der kaldes 'smartgrid' som forudsætter bedre kontrol med fordelingen af strømforbruget. Jeg så engang på seas-nve's side med tallene for mit forbrug at det var opdelt i tre tidsperioder på døgnet. Siden fungerede ikke og var helt klart en tidlig prototype, men det indikerer at behovet for en mere intelligent måler er noget der er på vej.
Men smart nok at tage det i to omgange. Det er vel dig der skal betale --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
10-12-2013, 18:39
Besked: #3
|
|||
|
|||
Vi har haft både ny digital måler med fjernaflæsning i ca 5 år. Nu hvor jeg har overskud kan jeg se hver times overskud, køb og produktion på både smartphone og pc - og derfor har jeg faktisk ikke brugt oliefyret siden april måned, fordi elradiatorer blev koblet på for at bruge overskudsstrømmen.
Glæd jer over situationen. Det er fremtiden der også kommer hos jer. Og det er ikk så ring endda! Jeg mindes ikke, at vi har betalt for udskiftningen, men selvfølgelig har vi det på den ene eller den anden måde. Man mærker det ikke. Det er smart teknologi, det er besparende og I kan udnytte anlægget og strømmen endnu bedre. Glædelig jul til jer mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
10-12-2013, 19:43
Besked: #4
|
|||
|
|||
(10-12-2013 18:39)bentpetersson Skrev: Det er smart teknologi, det er besparende og I kan udnytte anlægget og strømmen endnu bedre. Hvordan kan vi det? (hvis altså man har årsafregning) ![]() |
|||
10-12-2013, 20:07
(Denne besked var sidst ændret: 10-12-2013 af 20:08 bentpetersson.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Ja Knud, du husker sikkert, at jeg gerne ville have elselskabet til at flytte tidspunktet for årsafregningen. Helst ville jeg vente med afregningen til maj. Energinet godkendte dette, men SE ville naturligvis ikke da de selv har årsafregning 1.1., tænker jeg.
Jeg havde så en samtale med en konsulent, der spurgte mig; Hvorfor vil du i grunden det? Og så faldt ti øren. Ordningen tillader jo at vi bruger elselskabet som en bank. Lån i de første måneder, hvor du ingen penge har, indsæt penge i sommermånederne og lån igen til efteråret. Og når man ved nøjagtig for hver dag, hvor meget der står på kontoen kan man jo fordele eller bruge som man har lyst. Man skal måske være lidt mere forsigtig i foråret med at låne, hvis man betale det hele retur. Sommeren bliver måske ikke så god som i år. mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
10-12-2013, 21:53
Besked: #6
|
|||
|
|||
Bengt og i andre: det er jo grotesk hvis man nu tvinger solcelleejere med årsafregning til at få nye målere. For normalt vil man ikke kunne bruge den til noget som helst. Og det kommer til at koste en tusse, hvis man ikke har den rigtige i forvejen.
I øvrigt vil det være en dyb uretfærdighed mode de elselskaber der kvit og frit har installeret allerede. Men det er en helt anden sag. DK energipolitik er noget rod! ![]() |
|||
10-12-2013, 22:10
(Denne besked var sidst ændret: 10-12-2013 af 22:21 bentpetersson.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
Med den nye måler faldt jeg via en app og computer ud af at jeg havde to cirkulationspumper der brugte for meget strøm. Jeg skiftede dem til lavenergi og sparede 1700 kr årligt. Det samme som pumperne havde kostet.
Nu hvor jeg brænder eloverskudet op i varme kunne jeg se at een af elradiatorerne var forkert timet og varmede mens vi sov. Så der er også fordele. Her er hvad Bolius engang skrev: ------------ Større sikkerhed og lavere elregning med fjernaflæst elmåler NYHED | Publiceret: mandag 2. februar 2009 Flere elselskaber aflæser elmålere via fjernaflæsning. Det giver forbrugerne flere fordele. Hvis dit el-selskab har etableret fjernaflæsning af dine elmålere, kan du typisk følge elforbruget på deres hjemmeside. Det er helt gratis. Du skal blot kontakte dit elselskab og bede om at blive tilmeldt fjernaflæsning.Du kan også tilmelde dig fjernaflæsning på Elsparefondens website www.elsparefonden.dk under ”Min Bolig”. Elsparefonden kontakter derefter dit elselskab og beder om at få overført måledata. Hvis dit elselskab ikke tilbyder fjernaflæsning, findes der to alternative løsninger: Skift elselskab. Du kan til enhver tid skifte til det elselskab, der bedst dækker dine behov – og bl.a. tilbyder fjernaflæsning.Gør det selv. Med lidt snilde og 1.500 kr. vil du selv være i stand til at etablere fjernaflæsning. Du skal bruge:En fast internetopkobling (bredbånd).Udstyr til at aflæse din elmålerEn såkaldt master, der kan kobles på dit internet og automatisk styre regulering af varme og lys i hjemmet.En profil på Elsparefondens website – se under ”Min bolig”. En lavere elregning og større sikkerhed for, at dit elforbrug ikke løber løbsk. Det er blandt fordelene, hvis din elmåler bliver fjernaflæst af dit elselskab frem for, at du skal gøre det selv. Flere specielt mindre elselskaber har derfor investeret i målere, der kan fjernaflæses. Elselskabet aflæser typisk elmåleren en gang om måneden eller fire gange om året. Aflæsningerne kan du typisk følge løbende med i på selskabets hjemmeside. Fjernaflæsning af elmålere forhindrer ekstra regning - Fjernaflæsning giver dig mulighed for øjeblikkeligt at registrere, hvis der er uregelmæssigheder med forbruget. Det giver ikke nogen pludselig ekstra regning. - Det er frem for alt nemt, og så er der den ikke ubetydelige gevinst, at kunderne helt automatisk bliver mere bevidste om at bringe forbruget ned, siger økonomi- og marketingschef i Roskilde Forsyning, Bjarne Jægerskou. Roskilde Forsyning har i samarbejde med energi Hillerød arbejdet i tre år på at gøre fjernaflæsning til en mulighed for kunderne i forsyningsområdet. Mens der stadig mangler en del udskiftningsarbejde for energi Hillerød, er Roskilde Forsyning i mål med deres udskiftning. ¨ Du sparer tid i form af automatisk aflæsning, som der ikke længere skal indberettes.Du betaler ikke mere, end du bruger, og får derfor ingen unødige regninger.Du kan følge med i dit forbrug og hurtigt fange uregelmæssigheder.Fjernaflæsning gør årsaflæsning af elmåler overflødig - Tidligere fik 10 procent af vores kunder ikke årsaflæst deres måler, hvilket krævede, at vi sendte en mand ud for at aflæse. Det problem eksisterer ikke mere. Ressourcerne kan vi nu bruge anderledes, og kunden kan samtidig blive trukket for lige præcis det, der er forbrugt, siger Bjarne Jægerskou. Han peger samtidig på fordelen ved, at flytninger nu også kan registreres øjeblikkeligt, ligesom den enkelte boligejer opnår meget mere tryghed ved at kunne følge forbruget løbende. Dong venter på den intelligente løsning Dong Energy er med sine 950.000 kunder landets største eludbyder. Dong har modsat mange mindre elselskaber ikke gået i gang med at tilbyde fjernaflæsning. - Vi er sikre på, det nok skal komme. Men der har været så meget debat om, hvad en fjernaflæser skal kunne. Miljøminister Connie Hedegaard ønsker, den skal være intelligent i en grad, vi ikke kan producere den i på nuværende tidspunkt. Derfor har vi i første omgang valgt at satse på grøn strøm produceret på vindmøller, og på den måde hjælpe miljøet, fortæller kundecenterchef hos Dong, Peter Maltha Larsen. elmåler kan tænke selv I det midtjyske er man imidlertid ikke så bange for at prøve den ny teknologi af. Her har EnergiMidt sat et forsøg med en avanceretelmåler i gang, der ikke bare skal registrere strømforbruget. Via en indbygget GPRS-kommunikation kan måleren trådløst og automatisk sende data om boligens energiforbrug til elselskabet. Måleren er samtidig trådløst forbundet med husets elektriske apparater og installationer. Det gør det muligt for husstanden f.eks. at tænde udendørslyset eller vaskemaskinen, før du kommer hjem. Få en sms ved indbrud og skader på huset Udover at det intelligente apparat selvfølgelig sætter boligejeren i stand til at følge elforbruget nøje, kan det også begrænse skader i forbindelse med indbrud og utilsigtede hændelser i hjemmet. En sms vil informere om, at huset er udsat for indbrud. Ligesom systemet også vil registrere og informere om uregelmæssigheder omkring vandforbruget. -------------------------------------------------------------- mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
10-12-2013, 22:29
Besked: #8
|
|||
|
|||
Jojo, det med at holde øje med forbruget.
Men det kan jeg så også - jeg har nemlig min egen (som jeg selv købte og fik sat op for mindre end en tusse). Og den logger til mit eget website. Se min signatur - jeg bruger vildt meget strøm pt. Og i øvrigt kan jeg også styre lys/lamper mv. udefra - fra min mobil. Og det er med garanti en billigere løsning end det f.eks. energimidt eksperimenterer med. Jeg har deres fjernaflæselige måler i mit sommerhus (gratis) - men deres registrering er ikke realtid. Det er den jeg selv har her i huset. Næh, problemet for "os" KAN blive at man indfører differentierede el-priser. og at de også kommet til at omfatte os (både salg og forbrug). Altså en devaluering af årsafregning. Ikke timebaseret - men en form for. ![]() |
|||
10-12-2013, 22:44
(Denne besked var sidst ændret: 10-12-2013 af 22:46 bentpetersson.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
Differentierede elpriser bevirker,, at man kan vælge at bruge strøm, når den er billigst og mest miljørigtig.
Det er vel godt så længe Folketinget ikke stjæler gevinsten. Men de skal nok få skovlen under os, når vi nu har fået en bedre aftale end politikerne regnede med. Ligesom udligningsafgiften på dieselbiler mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
10-12-2013, 22:47
Besked: #10
|
|||
|
|||
(10-12-2013 22:44)bentpetersson Skrev: Differentierede elpriser bevirker,, at man kan vælge at bruge strøm, når den er billigst og mest miljørigtig. Det kan vel også komme til at gælde salgspriser. Og hvordan forestiller du dig i øvrigt du bliver "motiveret" til at bruge strøm når den er billigst - altså hvis årsafregningen bevares i dens nuværende form? ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|