SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (4): 1 2 3 4 Næste »
Skriv svar 

Stjerner:
  • 1 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
Forslag til optimal vinkel på solceller
11-12-2013, 19:09
Besked: #1
DerHansi Offline

Forslag til optimal vinkel på solceller
Hej Alle

Her i den mørke vintertid har jeg gået og funderet over følgende :

Når man har 7,5 kwp installeret i solceller og en inverterbegrænsning på 6,0 kwp, så har man jo i princippet ikke behov for en optimal vinkel på sine solceller.

Som jeg ser det har jeg "kun" brug for at solcellerne kan producere 85 % af sin kapacitet, da den resterende kapacitet blokeres af inverteren.

Det må alt andet lige medføre at det må kunne svare sig at hæve vinklen på solcellerne, til f. eks. 60 grader, for således at ramme topproduktionen ved en lavere solvinkel, og således udnytte kapaciteten bedre ved vores nordiske solforhold ?

Hvem har et forslag til den bedste vinkel ??

På forhånd tak

DerHansi

TLX Pro 6,2 :-)
30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
11-12-2013, 23:37
Besked: #2
zyli Offline

RE: Forslag til optimal vinkel på solceller
60° er ret ideelt på denne årstid, men tabet bliver enormt om sommeren. Du vil kun meget kortvarigt kunne nå max på inverteren, og dermed tabe meget mere end du vil vinde om vinteren....

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
12-12-2013, 00:19
Besked: #3
DerHansi Offline

Hej Zyli

Tak for input, jeg er for så vidt enig i at 60 grader normalt vil være for stejlt om sommeren, bortset fra jeg jo ikke kan udnytte produktionen fuldt ud, ved den normalt optimale 90 graders vinkel mellem panel og sol. Dette fordi panelerne jo potentielt laver 7,5 kwp men inverteren producerer som bekendt max 6,0 kwp.

Med andre ord leder jeg efter en klog sjæl der kender den forholdsvise ændring i ydelsen på et panel, pr. ændret grad ift. de optimale 90 grader, og hvilken indflydelse lysintensiteten spiller ind med.

Jeg sigter efter en sommerproduktion hvor jeg i princippet kun når f. eks. 90 % af den potentielle kwp, for derved at producere mere i ydermånederne, men mangler input til optimeringen.

I spændt afventen

Der Hansi

30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
12-12-2013, 00:40
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Du kan jo prøve at lege med Danfoss LynxPlanner og så regulere på vinklen.
Den regner jo ud på dags basis og skulle selv kunne begrænse produktionen til max på inverteren, (hvis ellers du kan få lov at konfigurere antallet af paneler i programmet).
Men uanset hvad så er der altså ikke meget energi i de få lyse timer på denne tid af året, så jeg tror ikke der er meget at komme efter.
Find
Citér
12-12-2013, 00:55 (Denne besked var sidst ændret: 12-12-2013 af 00:56 DerHansi.)
Besked: #5
DerHansi Offline

Hej Lars

Tak for input, den der lynxplanner, er det noget software som ligger på inverteren ?

Du har selvfølgelig ret i at det absolut ikke er nuværende solskinstimer som skal jagtes. Jeg er faktisk mere på jagt efter at få produktionen hurtigst muligt op på max (altså ved lavest mulige solvinkel i perioden forårssolhverv - efterårssolhverv) og så blæse på at den "skyder over målet" i forbindelse med solhøjder over f. eks. 45 grader, da produktionen alligevel der begrænses af inverteren

Der Hansi

30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
12-12-2013, 08:28
Besked: #6
mrwee Offline

(12-12-2013 00:55)DerHansi Skrev:  Tak for input, den der lynxplanner, er det noget software som ligger på inverteren ?

http://lmgtfy.com/?q=danfoss+lynxplanner

Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 35 x 250W Himin HG-250S mono paneler på 2 tagflader (22 samt 13 paneler). Stik syd, 15 graders hældning på taget.
Find
Citér
12-12-2013, 09:01 (Denne besked var sidst ændret: 12-12-2013 af 10:03 bentpetersson.)
Besked: #7
bentpetersson Offline

http://archive.is/iqEN
På dette link vil du kunne indsætte både nuværende hældning og forsøgshældning. Du vil her kunne beregne forskellen. Dog uden det du har tabt når du peaker. Dette areal vil du hurtigt kunne anslå ved at kigge de gamle data igennem. Dels ved at interpolere eller simpelhen anslå hvor meget det tabte areal udgør.
Med "kun" et 7,5kwp-anlæg er det ikke et stort tab, tror jeg. Dette bedømmer jeg ud fra en beregning, hvor jeg sammenligner anlæg med en ven der har et dobbelt så stort anlæg som mit, 6,12 contra 12,24 kwp. Forskellen udgjorde 12,1%. Uden hensyn til geografiens betydning.

I december falder solcelleydelsen til ca 10% af juli. Eller 1 % af hele årsproduktionen. Det samme gælder ca januar, men i februar stiger ydelsen til ca 20%.

Solvinklen varierer fra vinter 12 grader til 58 grader sommer.
Tagvinklen varierer så fra 78 grader til 32 grader, hvis jeg regner rigtigt.

Umiddelbart lyder din ide god, men dels vil ydelsesforskellen fra sommer til vinter bliver et problem.
Noget andet gør sig også gældende. Når du lukker lidt ned for at komme under 6 kwpgrænsen, så nedsættes også ydelseskurvens vinkel. Start og slutpkt vil være de samme, men herfra og til toppunktet 6 hvor der peakes vil vinklen falde. Dvs at du ikke længere i gråvejr opnår så stor en ydelse om sommeren på dage, hvor du ikke peaker. Dette tabe vil du ikke kunne overføre til vintermåneder på grund af de første procenter, som jeg indleder med.

Dette kan kun opvejes og forøges samlet, hvis du har et anlæg der hele tiden retter sig efter solens retning og højde.

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
12-12-2013, 10:11
Besked: #8
klr Offline

Den optimale vinkel er 38 grader her i DK.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
12-12-2013, 12:25
Besked: #9
miro Offline

(12-12-2013 10:11)klr Skrev:  Den optimale vinkel er 38 grader her i DK.

Kan ikke være mere enig i de 38 grader!
Kan se det er et jordbaseret anlæg du ønsker ideer til at optimerer din vinkel for...
En tracker et et dyrt bekentskab men også det mest optimale.
Hvis du absolut vil lege kan du påsætte en vinduesåbner ala:
http://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/doe...04-1265mm/
x antal for din konstruktion evt. kan du vinkle en del ad gangen, og lave en styring som automatisk tilretter panelerne Cool

MEN igen min storetå siger mig, det er en for lang tilbagebetalingstid !!

Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd
https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492
WWW Find
Citér
12-12-2013, 12:51 (Denne besked var sidst ændret: 12-12-2013 af 13:06 bentpetersson.)
Besked: #10
bentpetersson Offline

Hvordan hænger det sammen med trådens indgangsspørgsmål. Så nemt er svaret om at nedsætte peaking ved at ændre på hældning vel ikke?

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (4): 1 2 3 4 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering