SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (4): « Forrige 1 2 3 4
Skriv svar 

Stjerner:
  • 1 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
Forslag til optimal vinkel på solceller
13-12-2013, 14:39
Besked: #31
Lars-Jacobsen Offline

RE: Forslag til optimal vinkel på solceller
(13-12-2013 12:34)DerHansi Skrev:  Hej Lars

Jeg forstår ikke de der performance ratio tal : f. eks. 90,1 når det producerede er 7.700 kwh med 7,5 kwp, så er tallet vel over 100 ??

Der Hansi

Performance ratio er ikke et tal for selve produktionen, men for hvor godt inverteren udnytter den mulige energi der kan hives ud af de tilsluttede paneler. Altså hvad der faktisk kommer ud ifht STC, som de skriver. Med andre ord er det inverterens årsvirkningsgrad der ligger og roder omkring de 90 og ikke de 96,5-98 der ellers fremgår af databladet.
Men det er altså ikke fordi inverteren ikke kan levere 96,5-98 men blot fordi driftsbetingelserne i denne situation ikke er til det, set over et helt år.
(lidt ligesom COP og SCOP for varmepumper)

Men som Bent's skitse ilustrerer, så hjælper det ikke at optimere 50% på 10% af produktionen (5% netto) hvis omkostningen er du mister 10% på de resterende 90% (9% netto).
Find
Citér
04-01-2014, 15:50
Besked: #32
DerHansi Offline

Hej Alle

Tak for jeres input, de har været grundlag for grundige grublerier. På baggrund af jeres input er jeg nået frem til at få fremstillet et "stativ" som kan justeres i 30/60 grader. Den lokale kleinsmed er blevet pudset på opgaven. Det bliver et manuelt stativ, så simpelt som muligt, som håndterer hhv 2 og 4 solceller ad gangen. Så får jeg jo også rig mulighed for at afprøve mere eller mindre crazy ideer ved mange varierende indstillinger/kombinationer.

Nyt spørgsmål : Er der nogen der kender til en "forbikobler" således man kan forbikoble et helt panel ad gangen (pga. defekt eller skygge) jeg mener ikke en mikroinverter, men en mere simpel konstruktion med f. eks. en afbryder eller et stik der bare skal flyttes i en anden indgang eller lignende. Husk nu på mit anlæg er jordbaseret og dermed let tilgængeligt.

VH Der Hansi

TLX Pro 6,2 :-)
30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
04-01-2014, 18:56
Besked: #33
max Offline

(04-01-2014 15:50)DerHansi Skrev:  Hej Alle

Tak for jeres input, de har været grundlag for grundige grublerier. På baggrund af jeres input er jeg nået frem til at få fremstillet et "stativ" som kan justeres i 30/60 grader. Den lokale kleinsmed er blevet pudset på opgaven. Det bliver et manuelt stativ, så simpelt som muligt, som håndterer hhv 2 og 4 solceller ad gangen. Så får jeg jo også rig mulighed for at afprøve mere eller mindre crazy ideer ved mange varierende indstillinger/kombinationer.

Nyt spørgsmål : Er der nogen der kender til en "forbikobler" således man kan forbikoble et helt panel ad gangen (pga. defekt eller skygge) jeg mener ikke en mikroinverter, men en mere simpel konstruktion med f. eks. en afbryder eller et stik der bare skal flyttes i en anden indgang eller lignende. Husk nu på mit anlæg er jordbaseret og dermed let tilgængeligt.

VH Der Hansi

ved forbikobling af fejl panel lav en ledning med stilk i hver ende som kan nå mellem de raske paneler . ved skygge stil din inverter med "sweep funktion on" så vil den selv koble det skyggee ramte panel/del af panel ud

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16
Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp
Orientering: 203 grader, 25 graders hældning
http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen
Find
Citér
04-01-2014, 20:43
Besked: #34
DerHansi Offline

Hej Max

Jeg har sat inverteren til at sweepe, men kobler den reelt set det skyggeramte panel ud, eller finder den bare en mere effektiv måde at arbejde på, givet det aktuelle "skyggebillede" ??

Når jeg spørger er det fordi jeg tænker på om det skyggeramte panel fortsat virker som en modstand (og dermed ikke bare udgår af produktionen - men hæmmer den tilbageværende produktion).

VH DerHansi

TLX Pro 6,2 :-)
30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
04-01-2014, 22:55
Besked: #35
majland Offline

(04-01-2014 20:43)DerHansi Skrev:  Når jeg spørger er det fordi jeg tænker på om det skyggeramte panel fortsat virker som en modstand (og dermed ikke bare udgår af produktionen - men hæmmer den tilbageværende produktion).

Der sidder nogle dioder bag på dit solpanel der gør at strømmen så at sige løbe udenom hvis panelet ikke kan følge med de andre. Tabet ved at køre igennem dioderne i forhold til at koble helt udenom bliver ikke ret - Ellers ville dioderne jo smelte den plastbox de sidder i.

Tabet kommer nærmere af den tid som inverteren bruger på at sweepe efter det optimale arbejdspunkt ;-)

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (4): « Forrige 1 2 3 4
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering