Lagring i "Skyen"
|
17-12-2013, 18:47
Besked: #1
|
|||
|
|||
Lagring i "Skyen"
Bruger du Dropbox og er træt af at der ikke lige er plads nok, så er der et super alternativ: Copy
Virker ligesom Dropbox, men med den store forskel, at du her får 20 GB gratis plads i skyen. Hent programmet her: Copy Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
22-12-2013, 09:41
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Lagring i "Skyen"
Hvorfor må det ikke hedde Internet længere ?
Skyen og nettet er jo det samme. |
|||
22-12-2013, 12:22
Besked: #3
|
|||
|
|||
(22-12-2013 09:41)Richardo Skrev: Hvorfor må det ikke hedde Internet længere ? Det lyder ikke fancy nok, men du har fuldstændig ret. Er der ikke noget med at skyer kan gå i opløsning? Uha jeg tør slet ikke tænke på hvad der så kan ske :-) Mvh Harni Paneler:20 stk 250Wp HCsolar Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2 Datalogger:Fronius Datalog Web Check anlæg her |
|||
22-12-2013, 20:05
(Denne besked var sidst ændret: 23-12-2013 af 10:05 bentpetersson.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
Det er det samme for så vidt, at det hele foregår på internettet, men der stopper ligheden.
Udtrykket i skyen kommer af cloud computing, Hvor internettet udgør et kredsløb, benyttes skyen til lagring. Hermed er der ikke længere brug for stort og dyrt hardware til lagring og backup, når data ligger via internettet ude i skyen. Dette benytter fx facebook, you tube - og også solcelledebat.dk, gmail, netbanker osv sig af. Fordelen er at data ikke længere ligger på den enkelte computer, men kan kaldes frem på samtlige computere via internettet blot med navn og password. Derved er man heller ikke længere så sårbar ved tyveri For at benytte Internettet må man benytte en browser fx chrome eller internet explorer. Mens skyen fordrer en server, en computer, som man ikke selv har, der fx både lagrer, kan beregne og har hovedprogrammet. Dette system har muliggjort den såkaldte Tablet, der kun er en forstørret smartphone, hvor det som hovedregel kun er muligt at downloade de såkaldte apps, der er små startprogrammer, der bruger Internettet for at gå fat i hovedprogrammet. Skyen arbejder med andre ord ved hjælp af en server, mens Internetsøgningen foregår på browseren. mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
23-12-2013, 13:27
Besked: #5
|
|||
|
|||
(22-12-2013 20:05)bentpetersson Skrev: Derved er man heller ikke længere så sårbar ved tyveri Men derfor er der stadig stor risiko for datatab ... Medmindre man betaler "pænt meget" for det er der ingen garantier mod datatab - så husk backup'en. Og selvom udbyderen lover at der er backup så læse lige med småt hvad sanktionsmuligheden er hvis der nu ikke lige er backup alligevel ... Som alm privat kunde er svaret ganske givet - ingenting. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
24-12-2013, 08:00
Besked: #6
|
|||
|
|||
Internettet er i sit udgangspunkt en sammenkobling af (lokalnet af) computere. I det omfang at der har været computerkraft og lagring involveret, da har det kun været for at tjene transport af data. Netværket har været komplekst og der er ikke kun en enkelt ledning fra den ene computer til den anden. Det har derfor traditionelt været tegnet som en sky. På dette net kører forskellige services - søgninger på hypertekstdokumenter (http:// eller www) er bare een. Email, ftp etc er andre.
Din egen Pc har sikkert længe været tilsluttet dette netværk. Du kan også lade andre på nettet bruge din Pc - seti@home er et godt tidligt eksempel. Hvis andre opfatter din og andres computerkraft og lagring som en del af nettet, så er det cloud computing. Jeg forlader mig hellere ikke på nettet som eneste mulighed for lagring og programafvikling. --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
24-12-2013, 08:11
(Denne besked var sidst ændret: 24-12-2013 af 10:21 bentpetersson.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hvordan sikrer man sig data af bankindestående bedst muligt? Bankernes dataanlæg kan være et mål for terrorangreb.
Jeg tænker ikke på almindelige papirudskrifter, men fx løbende bevægelser i forbindelse med investering i bankers investeringsforeninger. Screenshots af værdier er en mulighed. Måske den eneste. De fleste har efterhånden e-boks, hvor man får udskrifter, beskeder, opgørelser etc. fra både det offentlige og fra banker, forsikringsselskaber og andre. Tager i også backup af disse? Næppe. Og når jeg anvender suntrol, så kan jeg gå tilbage og de hver enkelt dag, ja hver time også i denne "sky". Udviklingen overhaler os, så det bliver umuligt at tage kopi af alt. Hvilke data tager I endnu backup af? mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
24-12-2013, 13:26
Besked: #8
|
|||
|
|||
(24-12-2013 08:11)bentpetersson Skrev: Hvilke data tager I endnu backup af? Løbende backup primært af digitale fotos/video og dokumenter samt private programmerings projekter.... Desuden images af computere for nemt at kunne genskabe dem når harddisken dør (og den gør de som regel længe før maskinerne er udtjente) Relevant mhs solcellser så et desuden et pdf og papirprint af årstællerne til skattevæsenet... 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
24-12-2013, 14:02
(Denne besked var sidst ændret: 24-12-2013 af 14:04 bentpetersson.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
Det er nøjagtigt de samme ting, som jeg tager backup af. Der findes data, som man ikke tør miste.
På min tablet samsung galaxy tab 3, som jeg henytter 95% af tiden, mærker jeg ikke samme bekymringsproblem. Her lagres alt automatisk i skyerne og noget opbevares både i skyen og på tablet. Det same kan pc'en jo også gøre. Hele min store cdmusiksamling findes også på tabletten, men det gør også på fire andre enheder. Sikkerheden ligger jo i at dele. Selv alle mine apps kan genfindes ude på androids sky, ligesom søgningen efter tabletten ligger ude, hvis enheden forsvinder. Problemstillingen er naturligvis stadig den samme. Men dropbox og trådens foreslåede skymodel kan endnu mere. Fx dele en række artikler og pdffiler samtidig med andre men på samme sky. Mister man data har NSA sikkert en kopi. ![]() Den værste risiko ved livet opstår ved fødslen. Fra denne dag risikerer man at dø. Glædelig jul til jer alle mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
25-01-2014, 21:37
Besked: #10
|
|||
|
|||
Ved godt det er en gammel tråd.
Jeg bruger en TDC homedisk(det er en NAS med 1 disk), der er 500GB plads og det bliver der lavet backup af til TDC af det hele(op til 2gb filer så dem skal man lige dele), så hvis den går i stykker eller hvad der ellers kan ske, så kan man få en ny og derefter bliver alt indhold kopieret tilbage og de gemmer slettet data i 45 dage. Man kan også nå sine data fra internettet. (Ja det tog lige en uge inden den havde lavet backup af 300gb billeder og hjemmevideo men det kørte i baggrunden så det var ok) |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|