Brug overskudsstrøm til vandopvarmning
|
05-01-2014, 15:14
Besked: #1
|
|||
|
|||
Brug overskudsstrøm til vandopvarmning
Hej.
Jeg har i 2013 haft 1314 kwh i overskud fra solcelleproduktion. Jeg overvejer, om jeg bør investere i en el-vandvarmer, som fremover kan erstatte min naturgasopvarmning af brugsvand en del af året. Jeg har kigget på sådan en her til 5.300 kr.: http://www.completvvs.dk/metro-combivand...evind.aspx Jeg er dog i tvivl om, hvor langt jeg når med 1314 kwh. Er der nogen af jer, der kan kloge sig på, hvor længe man er kørende med varmt vand for 1314 kwh? Kan det svare sig at investere, eller skal jeg i stedet bare tage imod de 0,6 kr. pr. kwh som jeg får ved at sælge det tilbage til nettet? Takker. Mvh Morten |
|||
05-01-2014, 15:32
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Brug overskudsstrøm til vandopvarmning
Ca. 30 % af din boligs samlede energiforbrug går til at varme vand med
Kilde: http://www.dongenergy.dk/privat/energiti...rbrug.aspx --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
05-01-2014, 15:57
Besked: #3
|
|||
|
|||
(05-01-2014 15:14)m_bold Skrev: Hej. Umiddelbart vil jeg mene, at du bare skal modtage de 60øre pr kwh du har i overskud De penge dækker så vidt jeg husker stortset energiprisen du betaler for tilsvarende mængde energi som natur gas. Men giv min din pris på naturgassen og jeg regner det korrekt ud. (dette var min første tekst - senere fandt jeg selv prisen på naturgas, regnestykket i bunden af teksten) Man kan også tænke således: Hvis du tænker på miljøet, så er det bedre at andre med behov for elektrisk energi bruger overskuddet, og du bruger naturgassen til opvarmning af vand. Hvis du synes du skal bruge mest muligt af egen produktionen, sådanne af principielle grunde, så skal du have en vandvarmer. Men miljømæssigt (og økonomisk tåbeligt) Der skal bruges energi til produktion af vandvarmer, montøren skal bruge energi for at transportere sig til dig og så videre. Økonomisk tåbeligt fordi: du skal investere 5300kr plus montage (montage koster tid, hvis du kan gøre det selv) Til at forrente denne udgift har du 0,6*1314=788kr, tror vi, men hvis du bruger de 1314kWt selv får du ingen penge udbetalt, så til at forrente din investering har du kun en eventuel forskel i en større udgift til naturgas end til hvad du kan få for din el. Nå jeg kiggede lidt mere konkret på nettet. OK sælger naturgas til 3,50kr/m3 for 788kr kan du altså købe 225m3 naturgas. På nettet fandt jeg brændværdien pr m3 den nedre var 10.985kWt pr m3 den øvre var 12,146kwt/m3 Dine 225m3 naturgas vil altså give din en energimængde på 225*10,225=2471kWt Lad mig så antage at effektiviteten på fyret er omkring 75% i sommertiden, så har du varmtvands energi svarende til 2471*0,75=1853kWt Hvis du varmer med din egen strøm så har du energi svarende til 1314kWt til rådighed. Så selv hvis dit salg af overskud falder til 40 øre engang, så er der på nuværende tidspunkt INGEN fornuft at bruge sin overskudsproduktion til opvarmning af vand man ellers kunne have opvarmet med naturgas. Min konklusion på dit spørgsmål er klar: Du sætter penge til på at forsøge at bruge din overskudsproduktion til opvarmning af vand om sommeren, Selv hvis man sætter effektiviteten på naturgas fyret til 75% om sommeren, så er det billigere at opvarme dit brugsvand med naturgas end at bruge strøm til 60 pr kWt Elektrisk energi er energi af højeste energi og bør ikke bruges til opvarmning. Hertil kan man benytte energi af lavere kvalitet. naturgas/olje/brænde osv Hilsen Tage |
|||
05-01-2014, 19:27
Besked: #4
|
|||
|
|||
Gas koster ca. 7,5 kr. Pr. M3 incl. afgifter.
36 stk 195W Bauer panel = 7,020 kWp 2 stk SMA 3000 TL-21 SSØ 8 gr. 40 gr. Hældning |
|||
05-01-2014, 19:43
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hej Tage.
Mange tak for dit udførlige svar. Det virker overbevisende, og jeg havde nok også en mistanke om, at det ikke var en økonomisk god investering. Mvh Morten. |
|||
05-01-2014, 20:14
Besked: #6
|
|||
|
|||
(05-01-2014 15:14)m_bold Skrev: Hej. Uden at skulle regne om det er økonomisk forsvarligt kan jeg fra egen praktisk erfaring fortælle at en familie på 2 + 2 bruger 10 kwh pr/døgn på en el VVB. Det årlige vand forbrug er 120 m3 - dvs meget standard for en dansk familie. De 10 kwh dagligt er målt på bimåler direkte på VVB. Såfremt dine forhold er nogenlunde samme kan du derfor forvente at kunne slukke naturgasfyret ca 4 mdr om sommeren før du har brugt 1300 kwh. |
|||
05-01-2014, 21:35
Besked: #7
|
|||
|
|||
(05-01-2014 19:27)xAm Skrev: Gas koster ca. 7,5 kr. Pr. M3 incl. afgifter. Tja hvad ved jeg om naturgas. Her på Bornholm er det ikke et produkt jeg kender. Der findes ikke her hos os. Men jeg har set her http://www.ok.dk/privat/priser/naturgas At gasprisen er 3,50kr pr m3 Inklusive moms Hvad mener du med teksten "inklusive afgifter", er det de faste afgifter du tænker på, så påvirker de jo ikke marginal forbruget. Er det faste afgifter du tænker på så er di pris jo et udtryk for en gennemsnits pris. Men som jeg opfatter systemet med for eksempel fjernvarme (det har vi på øen, dog ikke hos mig selv) Så betaler man er fast og forholdsvis stor grund afgift uanset forbruget og derefter en mindre pris pr leveret energi enhed. En forholdsvis stor del af den samlede udgift er den faste afgift. På el området betaler vi en lille fast afgift i forhold til vores samlede årsforbrug. her udgør den faste forbrugs uafhængige udgift ofte en ganske lille del af den samlede udgift. Hvis gaspriser afregnes på samme måde som fjernvarmen, så er det jo kun marginal udgiften på ekstra forbruget der betales for. Men måske mener du at der en en afgift for levering, som vokser med forbruget (sådanne er det jo med el, her er energiprisen jo omkring 50øre/kWh) Hvis energiprisen er 7,5kr pr m3, så ændrer det jo mit regnestykke på denne måde. Du havde et overskud på 1314kWt = 788kr Hvor meget naturgas svarer disse 1314kWt til, når man regner med 75% effektivitet og en pris på 7,5kr/kWt, udregningen giver at du skal bruge 159m3 naturgas for at få samme energimængde for dette skal du betale 1192kr for, du har 788kr fra salg af overskudsstrøm Så netto koster det dig 1192-788=404kr det har du til at forrente din varmtvandsbeholder med, Så kan du selv vurdere om det er realistisk. En mulighed er en billigere investering, et par varmlufts blæsere på 2kW pr styk, og så lade disse overtage en del af opvarmningen, hvis du bruger de 1314kWt til opvarmning frem for gas til opvarmning så sparer du vel ca 400kr, men skal købe blæsere Dog er disse billigere end at købe varmtvandsbeholder og få den installeret, det synes jeg du (altså dig som starter tråden) skal overveje, det er der nok økonomi i. Hilsen Tage |
|||
05-01-2014, 21:40
(Denne besked var sidst ændret: 05-01-2014 af 21:48 majland.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
(05-01-2014 15:57)tagestavsdal Skrev: Elektrisk energi er energi af højeste energi og bør ikke bruges til opvarmning. Hertil kan man benytte energi af lavere kvalitet. Den konklusion er jeg ikke enig helt i For at tage dem en ad gangen Gas/olie. Har man i forvejen et effektivt fyr bygget fornuftigt sammen med en vandvarmer er der ikke meget spild i at det tænder og varmer vand efter behov. Slider selvfølgeligt en smule på brænderen med de eksta starter. Men sammenligner man den rå pris ekstra gas/olie med prisen man får for overskudsel giver det som set herover ikke mening at investere ret meget i at lave om på det. Olie. Stort set det samme som ved Gas. Men en moderne kedel er omsætningen ganske effektiv Så hvis olie eller gas skal fortrænges af en smule overskuds el giver det kun mening hvis fyret ikke effektivt kan lave brugsvand ... Brænde (biomasse) - Med mindre man har en effektivt fyrringssanlæg der selv kan starte/stoppe efter behov kan der derimod være ganske god ide i at bruge el. I modsætning til brænde er el ganske nemt at dosere så man får varmet vandet tilstrækkeligt (hverken mere eller mindre). Vores biomasse fyr tænder vi i efteråret og slukker igen til foråret når det ikke længere kører effektivt. Så klarer solvarme og supplerende el det resten af året. Vi har en 110liter metro combi vandvarmer - altså nummeret mindre end der er linket til. Den står i huset. Fyr og solvarme er i udhuset. Så er der varmt vand i akku tanken bruges det til at varme vvb'en med. Skulle der ikke være varmt nok til at varme vvb'en helt til set temperaturen skiftes til el det sidste stykke. Så får vi stadig udnyttet solen hvis fremløbet f.eks kun kan holdes på 40grader. Kører med samme styring om vinteren hvor fyret også arbejder på at holde toppen af akku tanken og fremløbet varmt. Tager huset pludseligt megen varme samtidigt med at vvb'en kalder så kan fremløbstemperaturen godt falde lidt. Det meste af huset har gulvarme og der er der ligegyldigt hvis fremløb falder en del under de ca 55grader det normalt kører med da det meste alligevel blandes ned til 30-35grader af en lokal shunt. Normalt varmer vvb'en kun til 50grader, men en gang om ugen kører den op på 65grader ahs til legionella risikoen - igen på el. Vores strømforbrug er stort set det samme sommer som vinter. Om vintern bruges mere på lys og el og om sommeren mere på varmtvand 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
05-01-2014, 22:01
Besked: #9
|
|||
|
|||
(05-01-2014 15:32)henrikkrebs Skrev: Ca. 30 % af din boligs samlede energiforbrug går til at varme vand med Det må da vist være i et en lille lejlighed eller et lavenergihus ? Hvis de 850kWh per person står for troende skulle vi bruge 3400kWh på varmt vand. Det lyder nu meget troværdigt. Men vi bruger 5ton træpiller om året og det er en indfyret effekt på ca 4900kWh/ton = 24500kWh. Selvom jeg så tager den laveste virkningsgrad på fyret på 78% (ved testen på TI) så er 19100kWh. Dertil ca 3000kWh fra solvarmen og vi har puttet 22100kwh ind. Så kommer der også lidt el der går til varme - men det gør bare billedet endnu ringere... Vi bruger højest 15% på varmt vand og ikke 30%. Btw så koster en kWh fra træpiller mig et sted mellem 40 og 50øre afhængigt af virkningsgraden, der er bedst ved fuld last. Altså når man ser bort fra afskrivningen og service på fyret. Så rent øknomisk kan det ikke svare sig at brænde overskudsstrømmen af istedet for træpiller - men til gengæld risikerer jeg nemt at virkningsgraden ryger meget længere ned med mit fyr hvis det kun skulle lave varmt. Så når det bliver så varmnt at det ikke længere kører effektivt skifter vi til el igen ... 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
06-01-2014, 11:32
Besked: #10
|
|||
|
|||
Varmt brugsvand (GUF=graddage uafhængigt forbrug) er helt individuelt og svinger meget. Her er dog lidt gennemsnits/normtal:
DTU Rapport: Parcelhus 1.800kWh/år Varmeståbi: Parcelhus 2.200kWh/år ELO nøgletal = 800kWh/person Dong: 75m3 naturgas/person => 840kWh/person Min egen families gennemsnit sidste 4 år => 600kWh/person Alt efter familie størrelse (teenagere !) og om man bor i en lille lejlighed, nyt lavenergihus eller en gammel utæt gård, vil GUF andelen svinge i forhold til totalen som jo består af GUF+GAF (GAF = graddage afhængige forbrug), men et total landsgennemsnit i DK på 25-30% er med al sandsynlighed ikke helt forkert. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|