SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
35 år gammelt panel skal suppleres. Råd ønskes!
17-01-2014, 22:45
Besked: #1
Lond Offline

35 år gammelt panel skal suppleres. Råd ønskes!
Rådgivning søges til 2 forskellige systemer på et batteri
Jeg har en hytte på fjeldet i Norge med et lille solcellepanel tilsluttet et 12 V / 115 amp. bilbatteri ( (Solcellepanelet er amerikansk og har kørt upåklageligt i mere end 35 år så jeg er ikke så nervøs for levetiden for panelerne. Det er bygget lige så simpelt som de nuværende og egentlig kan jeg ikke mærke nogen reduktion i produktionen men det er der vel nok). Det forsyner hytten med lys men efter en uge i hytten om vinteren kniber det med at der er strøm nok. Jeg har fået et brugt nyere solcellepanel og en tilhørende ASC batteri charge regulator forærende og vil gerne slutte det til det eksisterende batteri som supplement til det gamle panel.
Med min spinkle kendskab til el ser jeg to muligheder:

A. lade det nye panel køre gennem den tilhørende regulator og ned på batteriets poler hvor også de gamle panel er tilsluttet efter at være kørt igennem sin egen regulator.

B. Lade det nye panel køre ned til det gamle panels regulator der har plads til at tilslutte et panel mere og derved undlade at bruge den medfølgende regulator. ( Det nye panel er større end det gamle og nok også mere effektivt så det lader nok kraftigere men jeg aner ikke om det har nogen betydning for regulatoren)

70 stk Renesola 250W Poly 1x 7000 kWp og 3x 3500 kWp. REB2B stativ
Hældning 15 mod ssv. Fronius IG plus 60V-2 og 3xFronius IG plus 30
Find
Citér
05-02-2014, 01:02
Besked: #2
Lond Offline

RE: 35 år gammelt panel skal suppleres. Råd ønskes!
Er der ingen der har et godt råd??
Jeg skal snart til Norge og håber at få plads i bilen til det ekstra panel

70 stk Renesola 250W Poly 1x 7000 kWp og 3x 3500 kWp. REB2B stativ
Hældning 15 mod ssv. Fronius IG plus 60V-2 og 3xFronius IG plus 30
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering