Har du et off Grid anlæg?
|
26-01-2014, 19:02
Besked: #1
|
|||
|
|||
Har du et off Grid anlæg?
Er der nogen her på forum som har et Off Grid –anlæg?
Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer, konfiguration o.s.v.? |
|||
27-01-2014, 19:38
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Har du et off Grid anlæg?
Jeg har ikke et off-grid anlæg endnu, men regner med at lave et lavbudget anlæg i løbet af foråret/sommeren.
Jeg har 10 stk 250 W solcellepaneler, som jeg købte ekstremt billigt, dem vil jeg tilslutte en inverter/lader som i linket http://www.ebay.de/itm/3000w-Wechselrich...258425a502 samt tilslutte et antal genbrugsbatterier, som jeg køber testet hos en hugger for ca. 150 kr pr stk. Anlægget skal føde min varmepumpe og andet, fra forår til efterår, så den strøm mit primære solcelleanlæg producerer, kan gemmes til den kolde tid, på den måde regner jeg med (håber) at kunne blive selvforsynende med både strøm og varme året rundt. Danfoss TLX 6 PRO + 30 x Eging 190 W 10 Trackere |
|||
27-01-2014, 20:03
Besked: #3
|
|||
|
|||
Off the gridanlæg er anlæg uden forsyninger eller tilslutninger. Dvs fx uden vand, varme, kloak, naturgas og el udefra. Off grid i forhold til el?
Mener I ø-anlæg? Hvis ja, så var det gamle Holberg, der sagde: Tal dansk din hund! ![]() mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
27-01-2014, 21:12
Besked: #4
|
|||
|
|||
Vil da håbe at du havde gennemskuet at der var tale om ø-anlæg, selvom Holberg ikke havde været indover.
![]() Danfoss TLX 6 PRO + 30 x Eging 190 W 10 Trackere |
|||
27-01-2014, 23:01
Besked: #5
|
|||
|
|||
(26-01-2014 19:02)JKO Skrev: Er der nogen her på forum som har et Off Grid –anlæg? Jeg har et lille off-grid anlæg, der består af følgende komponenter: 2 stk. Sunclass SC195-72M solcellemoduler 1 stk. ProVista ISC 3042 MPPT-lader 2 stk. AGM batterier 12V 65 Ah 1 stk. Genius Power GP-12-300 DC-AC inverter 300W Panelerne er valgt fordi de er magen til de andre jeg har på taget til mit netforbundne anlæg. MPPT laderen er valgt fordi den er af en fornuftig kvalitet i forhold til prisen, fordi det er en MPPT, fordi den er på 30A, så jeg har mulighed for at udbugge med endnu et par paneler og fordi den tillader at bruge et "almindeligt" panel med spændinger der afviger fra 12V, 24V etc. Batterierne er valgt fordi jeg troede at 2x65Ah var nok, fordi de er af typen AGM, der kan tåle mange forholdsvis dybe afladninger, og fordi jeg fik dem brugt til en fornuftig pris. DC-AC inverteren er valgt fordi den i forvejen lå på hylden fra et tidligere projekt. Erfaringer: Samspillet mellem paneler og lader fungerer perfekt og laderen har alle de funktioner jeg har brug for og udnytter panelerne fint pga. MPPT. Laderen lader fint batterierne op, men der kunne sagtens tilkobles yderligere 1-2 batterier (samlet kapacitet i batterierne er ca 1,5kWh, men de kan kun aflades ned til ca. halv kapacitet - på en god dag, kan der lades ca. 2kWh) Laderen beskytter fint batterierne mod dybdeafladning, idet forbruget styres af laderen. DC-AC inverteren kan ikke tilsluttes direkte til forbrugsudtaget på laderen, idet den har for stor startstrøm og den må derfor i stedet tilsluttes direkte til batterierne. Her i januar måned har mit lille ø-anlæg ikke kunnet følge med til at forsyne det forbrug jeg har tilkoblet anlæggets batterier, så jeg har 2 gange måttet hjælpe anlægget med mit ladeapparat som jeg også bruger til bilen, men ellers har anlægget fungeret upåklageligt siden oktober 2013. Anlægget forsyner min Solar-Log datalogger, en trådløs netværksswitch, en anden datalogger og lader alt husets udstyr op, som skal oplades via USB, da der også er USB udtag på laderen. \ Michael 3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20 Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev |
|||
28-01-2014, 09:19
Besked: #6
|
|||
|
|||
Lyder spændende. Men set fra et økonomisk synspunkt, er der så på nogen måde økonomi i dit lille projekt?
Umiddelbart ville jeg tro, at strømforbruget på de tilkoblede elementer er så lavt, at det aldrig vil kunne tjene sig hjem. Men sjovt lyder det da ![]() Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
28-01-2014, 09:48
Besked: #7
|
|||
|
|||
(28-01-2014 09:19)crj100 Skrev: Lyder spændende. Men set fra et økonomisk synspunkt, er der så på nogen måde økonomi i dit lille projekt? Du har selvfølgelig helt ret, - der er en ret lang afbetalingstid på mit lille projekt. Jeg sparer mig selv for et forbrug på ca. 30W kontinuert, hvilket svarer til ca. 1,40kr. i døgnet og med en samlet pris på anlægget på ca. 4000 kr. bliver tilbagebetalingstiden ca. 8 år. I sommerperioden kan jeg måske tappe lidt mere fra batteriet i dagtimerne, men det bliver aldrig en rigtig god forretning. Jeg tror faktisk også at det er et generelt problem med ø-anlæg at de ikke endnu er rentable, men de kan have sin berettigelse på steder hvor der ikke er anden forsyning. \ Michael 3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20 Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev |
|||
28-01-2014, 18:28
Besked: #8
|
|||
|
|||
Ok, umiddelbart er 8 års tilbagebetaling vel i sig selv ikke "skræmmende", men eftersom batterierne er en forholdsvis stor del af udgiften, er det vel her det største problem er. For det er vel ikke realistisk med en levetid meget længere for batterier?
Men synes rigtigt godt om ideen om at lave et "self-sustaining" anlæg til de små "strømtyve" ![]() Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
28-01-2014, 22:18
Besked: #9
|
|||
|
|||
(28-01-2014 18:28)crj100 Skrev: Ok, umiddelbart er 8 års tilbagebetaling vel i sig selv ikke "skræmmende", men eftersom batterierne er en forholdsvis stor del af udgiften, er det vel her det største problem er. For det er vel ikke realistisk med en levetid meget længere for batterier? Jep, batterierne udgør ca. 25% af anlægsudgiften og jeg tror også at de kun holder i ca. 8 år, så anlægget er ikke nogen rentabel investering, men mere et hobbyprojekt og ja, min egen lille kamp mod alle de små sorte "strømtyve" vi efterhånden har et utal af. \ Michael 3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20 Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev |
|||
03-02-2014, 13:18
(Denne besked var sidst ændret: 03-02-2014 af 13:21 Aies.)
Besked: #10
|
|||
|
|||
Har et "mikro" anlæg - til hønsehuset
Det består at et 130W panel, Steca PRS 1010 og 70Ah batteri fra en Ericsson tlf. central Der benyttes udelukkeden 12V forbrugs enheder. Som forbrug er der LED lys samt elhegn Årsagen til PRS1010 blev valgt, selvom det ikke er en MPPT styring, er at den kan slukke/tænde lyset automatisk et antal timer før/efter sol- og nedgang. El hegn var ikke planlagt fra starten, og er derfor tilsluttet uden beskyttelse mod afladning af batteri - der skal derfor skiftes til tidsstyret tænding af lys. Anlægget planlægges senere ændret til en billig MPPT controller og endnu et 130W panel, samt 12V timer/uge ur som er på vej hjem. Anskaffelsespris på solceller og Steca controller er ca. 1600 i alt fra tyskland inkl fragt, hvilket er langt under end hvad det ville koste at føre strøm til hønsehuset. /Anders Hvor bliver den globale opvarmning af, når man har brug for den ...... ØSØ 25 grader 2*SMA 3000TL-21, 40*Ulica 195D-72 = 7,8 KWp SMA Webbox, SMA Sensorbox |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|