SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
hybrid anlæg med batteri-backup
04-02-2014, 19:47
Besked: #1
collectordk Offline

hybrid anlæg med batteri-backup
Hej i forum,
jeg har kikket lidt på solcelle anlæg og er ikke sikker på typen og model som skal vælges.

jeg faldt så over http://www.vivaenergi.dk/
som har anlæg med batteri backup som skulle holde optil 5år på batteriet men er det værd at købe ekstra hvis ens forbrug om i mørke timer, kun er 1-2kW ?

med et daglig forbrug på 10-12kW i huset, tænkte jeg et 3kWp anlæg med batteribackup kunne dække forbrug.

Selvom jeg læser om brugerne her har et +/- forbrug, så er jeg ikke sikker på om den strøm som produceres kan modregnes i de mørke timer senere hen, og derfor gør batterier unødvendige da jeg alligevel jo så bare kan bruge at min strøm (på ny ordning) senere? eller?
Find
Citér
04-02-2014, 20:33
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: hybrid anlæg med batteri-backup
Du kan ikke gemme strøm til senere på aftenen med den nye ordning. Kun 1 time.
Og det kræver du har reel timeafregning, hvilket flere netselskaber tager ekstra betaling for.
Du må heller ikke sælge af din batteri lagrede strøm hen på aftenen/natten, hvis du afligevel ikke selv bruger den. Det er forbudt/ikke tilladt. Du må selvfølgelig gerne selv bruge den.
Find
Citér
04-02-2014, 22:23
Besked: #3
collectordk Offline

ok,
- så strøm produceret skal bruges inden for 1 time.
- ekstra strøm oplagret på batterier skal benyttes og tømmes men de virker jo også i flere uger efter, så bruges den strøm ikke, så er det jo bare ekstra til næste dag.

og anlægget tager vel højde for ikke at smide batteri lagret strøm tilbage på elnettet Smile ellers er anlæg vel ulovligt installeret.

men ok, ide'n virker, så er det bare om den besparelse på at lagre strømmen kan svare sig imod forbruget på 1 - 2kW per dag i mørke timer, som vel bliver mere hen mod non-sommertid og vi har flere mørke timer end lyse.

har du nogen ide om sådanne løsning giver besparelse på at man kun køber et 3kWp anlæg + 9.6Kwp lagrings kapacitet på batterier, til et normalt forbrug på 10-12kW normalt? ikke helt sikker på hvordan udregningen skal se ud for et 3kWp anlæg.
Find
Citér
17-02-2014, 09:11
Besked: #4
allankj1 Offline

Mener at http://www.vivaenergi.dk/ har forkerte beregninger. De skriver at du for den strøm du sælger kan få 60 øre. Men det er jo ikke helt rigtigt. Hvis ellers EU godkender afregningen er det 1,16 kr i 2014 faldende med 14 øre pr. år indtil afregningen er 60 øre. Ved kun at regne med 60 øre i deres beregninger er det klart at det ser ud som om det er en god løsning med batterierne. Men hvis afregningen bliver godkendt på 1,16 kr er det ikke den store besparelse at tilslutte batterierne. Og spørgsmålet er om batterierne kan forrentes af merindtægten ved at lagre strømmen. Måske man hellere skal vente med batterierne til om 10 år hvor afregningen falder til 60 øre. Derimod kan man med fordel allerede købe de invertere der kan lade på batterierne i fremtiden.

Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A.

Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg.
Find
Citér
17-02-2014, 15:10 (Denne besked var sidst ændret: 17-02-2014 af 15:13 zyli.)
Besked: #5
zyli Offline

Det er en ret lille gruppe som får den forhøjede afregning. Tildeles efter pulje princip, og derfor er der ingen seriøse leverandører som nævner muligheden. Som elselskabet siger "glem alt om det - det er de 60 øre du skal regne ud fra"
Alle de store inverter producenter har en batteri inverter lige på trapperne, med omkring disse 2 kWh kapacitet. Vi vil se elegante løsninger som er lige til at hænge på væggen, som dem vi har...
Alt integreret og med styring af lagring og forbrug
Du bruger netop disse ca 2 kWh hver aften, så den lades hver dag

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
18-02-2014, 15:59 (Denne besked var sidst ændret: 18-02-2014 af 16:01 RasmusA.)
Besked: #6
RasmusA Offline

(17-02-2014 09:11)allankj1 Skrev:  Mener at http://www.vivaenergi.dk/ har forkerte beregninger. De skriver at du for den strøm du sælger kan få 60 øre. Men det er jo ikke helt rigtigt. Hvis ellers EU godkender afregningen er det 1,16 kr i 2014 faldende med 14 øre pr. år indtil afregningen er 60 øre. Ved kun at regne med 60 øre i deres beregninger er det klart at det ser ud som om det er en god løsning med batterierne. Men hvis afregningen bliver godkendt på 1,16 kr er det ikke den store besparelse at tilslutte batterierne. Og spørgsmålet er om batterierne kan forrentes af merindtægten ved at lagre strømmen. Måske man hellere skal vente med batterierne til om 10 år hvor afregningen falder til 60 øre. Derimod kan man med fordel allerede købe de invertere der kan lade på batterierne i fremtiden.

Hej Allan

Mener du at vi skulle love kunderne 130/116 øre for deres overskudsproduktion?
Det vil vi godt vente med, til EU har sat den endelige underskrift.

Ud over usikkerheden om 130/116 øre er der jo flere ting som gør batteriløsningerne interessante, blandt andet at man bliver mere immun overfor ændringer I tilskudsordninger, da man selv optager 60-80% af den producerede strøm.

Vi har dog ikke en "religiøs" holdning til batteriløsninger:
Hvis du ønsker en løsning med en almindelig inverter uden batteri, så laver vi også gerne det.
Mange af vores kunder får en beregning på begge dele, så de kan se forskellen på de to typer af anlæg Smile

På den måde mener vi at man har det bedste beslutningsgrundlag for en relativt stor investering.

Med venlig hilsen

Rasmus Andersen
Viva Energi A/S
Find
Citér
18-02-2014, 20:51
Besked: #7
allankj1 Offline

Hej Rasmus

Tak for svaret (også på mailen jeg sendte til Jer)

Når man ser det på den måde så ja så er det fornuftigt kun at regne med 60 øre.

Hvis de 116 øre bliver godkendt kunne det være en fordel at nøjes med et anlæg der kun har de pågældende invertere og så om 10 år når afregningen falder til 60 øre så købe batterierne og håbe på at de er faldet lidt i pris.

Bliver afregningen godkendt til kun 60 øre jamen så er batterierne sikkert en god løsning.

Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A.

Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg.
Find
Citér
19-02-2014, 20:15
Besked: #8
mihejsel Offline

(18-02-2014 20:51)allankj1 Skrev:  .....
Hvis de 116 øre bliver godkendt kunne det være en fordel at nøjes med et anlæg der kun har de pågældende invertere og så om 10 år når afregningen falder til 60 øre så købe batterierne og håbe på at de er faldet lidt i pris.

Jeg tror ikke det på nogen måde kan anbefales at købe en inverter nu, med en forventning om at man om 10 år skal udnytte en ekstra feature.

1) Levetiden på en inverter er måske kun 10 år - og så er det ingen fordel at have haft en dyr inverter med en ekstra feature i de første 10 år
2) Teknologien og udviklingen i forhold til hvilken type batterier det er rentabelt at lade på og hvilken teknik, der skal bruges til det kan udvikle sig meget på 10 år - jeg tror der kommer til at ske rigtigt meget bare de næste 5 år.

(18-02-2014 20:51)allankj1 Skrev:  Bliver afregningen godkendt til kun 60 øre jamen så er batterierne sikkert en god løsning.

Tjaahh - jeg er ikke helt overbevist omkring Viva Energi's beregninger:
1) Deres beregningseksempler er ikke helt gennemskuelige i forhold til hvor stort et batterilager de anvender i forhold til inverterstørrelser og forbrug. I deres tilbudspakker anvender de 4,5kWp anlæg og 9,6kWh batteripakke og i egetforbrugsberegninger anvender de 4,5kWp anlæg og 14,4kWh batteripakke
2) Der anvendes årlige stigninger i elpris på 5% - i perioden 1995-2009 er forbrugerpriserne steget i gennemsnit 3,5% om året Kilde: Rapport fra Energistyrelsen
3) Vedligehold spredes jævnt ud over 30 år - jeg mener det ville være mere rimeligt at vise at skift af både inverter og batteri skal foretages indenfor de første 10 år - det rykker nok tilbagebetalingstiden lidt
4) Selvforsyningsgrad på 100% fra Maj til Juli forudsætter vist at der ikke kommer flere dage i træk med regn og overskyet vejr og at man køber den største batteripakke til det mindste anlæg, men dette er ikke helt afspejlet i prisen for anlægget.
5) I forudsætningerne for sammenligningen mellem almindeligt anlæg og hybrid anlæg er egetforbrugsandelen for almindeligt anlæg sat til 40%..... med mit eget 3kW anlæg kan jeg ikke komme over 30% og flere her i forummet med større anlæg angiver 20-25% som realistisk.

Når ovenstående så er sagt, må jeg sige at jeg tager hatten af for Viva Energi, - de er så vidt jeg er orienteret, de første der har formået at tilbyde disse hybridløsninger i dette prisleje og på sigt mener jeg at vi skal have denne slags anlæg for at få gang i salget af solceller til private igen.

\ Michael

3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20
Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev
Find
Citér
20-02-2014, 07:02 (Denne besked var sidst ændret: 20-02-2014 af 07:10 Landmanden.)
Besked: #9
Landmanden Offline

Der er mange beregninger som ikke er taget med i regnestykket.
Hvis man kigger på batterier, tager de 2000kr pr batteri, og skriver selv det har en holdbarhed på 8 år som solcellebatteri. Dvs. der skal man regne med 20.000kr til nye hvert 8 år. Samt at batteriet vil tabe effekten over de 8 år. Så det vil eks. efter 4 år, kun kunne indholde 70% af hvad det kunne fra ny af. Det giver også helt andre beregninger.

Mener hellere ikke man kan regne med 5% el-pris stigning pr år. Man bliver nød til at regne med hvad det koster i dag.

Så er tallene hvad man kan forvente at aftage selv, efter min mening helt hen i vejret. Med en produktion på 4150kWh om året, tror jeg ikke på man kan aftage 80% selv, med 9kWh batteri som backup.

Men det skal selvfølgelig se godt ud, for at det kan sælges.
Find
Citér
20-02-2014, 08:26
Besked: #10
zyli Offline

Om kort tid kan du købe en 3 kWh inverter med 2 kWh batteri og styring, her garanterer producenten for eget forbrug på 60%....
Så det er vel ikke helt usandsynligt med så stort et batteri, eller?

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering