Ny solcelleordning, tovejs måler
|
21-02-2014, 10:16
Besked: #1
|
|||
|
|||
Ny solcelleordning, tovejs måler
Hej
Er der flere her der er kommet på den "nye" solcelle ordning. Vil høre jeres erfaring mht. eget forbrug fra anlægget, og hvordan jeres måler virker. Har lige fået skiftet måleren til en tovejsmåler. Men kan ikke gennemskue om jeg selv skal købe el'en fra de 2 faser, som invertere ikke sidder på( har en 1 fase inverter), selvom det går lige op i effekt. f.eks. 1 kw levering på fase T1, og forbrug på 1kw på (T2+T3). |
|||
21-02-2014, 11:26
(Denne besked var sidst ændret: 21-02-2014 af 11:28 Lars-Jacobsen.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Ny solcelleordning, tovejs måler
Det kommer an på om du er tilmeldt med "ægte timeafregning"
Nettoafregning på timebasis (gr. 2) eller forenklet timeafregning (gr. 4) Den årsbaserede (gr. 6) er jo afskaffet. I gr. 2 bliver det udlignet inden for samme time. I gr. 4 skal både købe og sælge, altså kommer du til at betale for differencen. Se: http://energinet.dk/SiteCollectionDocume...center.pdf For anlæg i grupperne 1-3 er afregningsgrundlaget for Energinet.dks net-, system- og PSOtarif lig med den målte nettolevering til/fra net på timebasis. Der opkræves reduceret PSOtarif af egenproduktionen beregnet som nettoproduktionen fratrukket nettolevering til net. For anlæg i grupperne 4-5 gennemføres en forenklet nettoafregning på basis af den målte bruttolevering til/fra net i afregningsperioden. |
|||
22-02-2014, 22:01
Besked: #3
|
|||
|
|||
... og husk så lige engang, at gebyret eller abbonnemt (i hvert fald hos Østjysk Energi) er ca. 2000 kr inkl moms højere ved gr. 2 end ved gr. 4. Så dette er jo kun interessant ved meget store anlæg og storforbrugere.
Solceller er en død sild! Jeg har det udelukkende pga energimærkning. Er selv gr. 4 |
|||
23-02-2014, 07:43
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jeg har et anlæg på den nye ordning. Jeg valgte gruppe 4 for at undgå det høje abbonement , da det ville smadre økonomien i mit 3kw
3,04 kw på taget http://clxportal.danfoss.com/index.php?m...8&end=TRUE |
|||
23-02-2014, 07:58
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hvad er nøjagtigt forskellen på gr 2 og gr 4?
|
|||
23-02-2014, 10:34
(Denne besked var sidst ændret: 23-02-2014 af 10:36 mikkelfa.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Gr 2:
Forsygningsselskabet opgører hver hele time dit forbrug og trækker produktion fra. Det er underordnet hvilken fase du producerer og forbruger på. Dette koster somsagt ca 2500 kr årligt i abb, hvilket gør det aldeles uinteressant for os alm. forbrugere. Der er INTET økonomi i det. Gr 4: Din produktion opgøres en gang årligt og udbetales (pt til 60 øre pr kWh). Det strøm du producerer og selv kan forbruge ( i samme sekund om man vil) sparer du så. Men det afhænger i den grad af hvilken fase du producerer og forbruger på. Jeg har en 3 faset inverter, så jeg formoder den producerer ligeligt på alle 3. Men mit forbrug er typisk ikke lige så godt fordelt. Opvasker, vaskemaskine mv er jo kun tilsluttet en gruppe. Incitimentet til at flytte til forbruget til solskin er endnu højerer i denne gruppe. Dette koster ca 600 kr årligt som alle andre også betaler |
|||
12-03-2014, 08:09
Besked: #7
|
|||
|
|||
Når blev ikke meget klogere. Har fået den første regning fra Dong. Har ikke fået noget for overskuds produktionen. Venter stadigvæk svar fra Dong hvordan de havde tænk sig at afregne det. Generalt så har Dong og Energinet ikke oplyst noget som helts om afregning, målerleje eller virke måde af en 2vejs elmåler.
|
|||
12-03-2014, 08:36
(Denne besked var sidst ændret: 12-03-2014 af 08:39 zyli.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
Der er da ellers svar på dit spørgsmål om faser, så hvorfor blev du ikke klogere?
Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
14-03-2014, 14:46
Besked: #9
|
|||
|
|||
Så har jeg da fået svar fra Dong. Net abn. 118,75 kr. pr. md. som de ikke lige har oplyst op. Typisk Dong.
Energinet udbetaler penge fra overskudsproduktion, men er dog altid et par måneder bagud, da de skal have først skal have data fra Dong. 2vejsmåleren afregner pr. fase. Så det er faktisk 3 måler, der er sat sammen i en. Så det er med at få forbruget over på den den(de) faser solcelle inv. er på. ______________________________________ |
|||
18-03-2014, 14:54
Besked: #10
|
|||
|
|||
Hvordan danner man sig egentlig bedst et overblik over installationen? Jeg har en 2-faset produktion (går jeg ud fra - i fald to stk en-fasede invertere der vel er tilsluttet til hver sin fase) og konstaterer efter længere tids fravær (slukket fryser etc.) at jeg har et standbyforbrug på 140 - 150W og at nettoforbruget i solskinstiden falder til 50W fladt - d.v.s. 50W på den ikke solcelle-understøttede fase.
Jeg har Seas-NVE's almindelige Echelon-måler. Jeg kan vel gå ud fra at de fire trefase-grupper jeg har er forbundet ens - dvs f.eks 'R' til venstre, 'S' i midten og 'T' til højre. Mon ikke det er rigtigt?? Så kunne jeg pille sikringerne ud en efter en og finde ud af hvad der gik på hvilken fase (både opvask, vaskemaskine og tumbler er enkeltfase - kun komfuret er to-faset). Men hvilke faser er det lige at solcellerne er tilsluttet? Min niveau: Jeg kan godt bruge mit Harald-Nyborg-voltmeter men skal dog lige tænke over hver ting jeg gør for ikke at lave ulykker. --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|