hobby solcelle anlæg
|
24-02-2014, 16:12
Besked: #1
|
|||
|
|||
hobby solcelle anlæg
hej alle sammen...
jeg er meget ny i denne solcelle verden og derfor har jeg et spørgsmål, som jeg håber at i kan hjælpe mig med... jeg har 2 mindre rum, de er ca 10 m2 store begge 2. jeg tænker at opvarme dem med en 400 watt olie radiator til hver rum. jeg har 2 solceller som hedder Miasolé MR-107 ( tænker at købe et par stykker mere ) maximun power 111w current Mpp 5,69 A voltage Mpp 19,4 v max series fuse rating 25 A så har jeg 1 stk batteri fritids batteri ( som jeg nok også køber 1 mere af og forbinder sammen...) Mærke Exide Model Excide Dual Længde 260mm Bredde 175mm Højde 225mm Pol Højre - / Venstre + Volt 12V Amperetimer 80Ah Startstrøm 510A max DIN ER350 Easycode ER350 Type DUAL mit spørgsmål går så på..... hvor mange solceller af overstående type skal jeg bruge for at kunne opvarme de 2 rum og hvor meget batteri kapacitet skal jeg have for at olie radiatoren har nok til at køre ca sammenlagt 4-6 timer i døgnet.. jeg har en lade regulator.... håber at i kan give mig en ide på hvad det er der skal til ![]() kevin |
|||
24-02-2014, 16:24
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: hobby solcelle anlæg
Læs denne tråd: http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...160&page=2
Her er der en bruger der tilbyder sin hjælp til opsætningen af ø-drift anlæg. Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
24-02-2014, 21:54
Besked: #3
|
|||
|
|||
Du vil altid få væsenligt mere ud af direkte vand/luft opvarmning.
Men hvis du vil køre med EL opvarmning, så er det ikke 2 mere, det er 10 mere du skal ud og købe. En simpel måde at drive dine radiatorer på vil være at koble 12-14 af dine paneler i serie (for ca 230V DC), og tilslutte dem direkte til dine radiatorer. Thermostaten skal nok have et extra relæ der kan håndtere DC). Men en brugt vand solfanger en pumpe og en gammel radiator, vil koste en brøkdel. Jeg overvejer i øvrigt selv at købe nogle af de MR-107 paneler, du har. Mvh Gigabyte (24-02-2014 16:12)kevin Skrev: hej alle sammen... |
|||
25-02-2014, 08:34
Besked: #4
|
|||
|
|||
Problemet er, at når du skal varme op, så er det vinter og meget lidt sol.
I januar lavede jeg 35 kWh for hele måneden. Selvfølgelig giver det 35/0,6 = 58 timers drift = næsten 2 timer om dagen. Men nu er jeg også oppe at have 7 kWp paneler. Du har 0,22 kWp. Så med omkring 70 paneler af samme type vil du har strøm nok til ca. 2 timers drift pr dag en januar som i år (som havde meget lidt sol). Det er bare i runde tal. Men du skal også have batterier nok til at gemme strømmen. Dit batteri er 12V 80A = 12*80 = 960W, dvs det kan lagre strøm til ca. 1.5 times drift. Dvs du skal bruge lyset når det er der, for du har ikke engang kapacitet til at gemme strømmen så du kan køre 2 timer om natten. Det er næsten bedre at bruge panelerne til at trække en blæser og noget varme der tager kold luft og varmer og smider ind i huset. Det mindsker fugtigheden. Man kan købe sådanne færdige kombi-paneler, men man kan også lave selv, og bruge ekstra-strøm på varme. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
27-02-2014, 11:20
Besked: #5
|
|||
|
|||
hej igen...
tak for alle jeres svar...lidt klogere bliver jeg da.... ![]() jeg tror at jeg laver lidt om i mine beregninger... tænker at jeg køber et par solceller mere.... 3 batterier mere...( tænker jeg ender med 350 ah ) måske mere... en kvalitet laderegulator, og en 1000 watt konverter.. Jeg må se hvad jeg kan forvente, mht varme i bare det ene rum på ca 10 m2.... det skal kun bruges hver anden uge..og det er "kun " 400 watt den skal køre og det er ikke konstant, da der er termostat på radiatoren.. Når det ikke bruges, er planen at jeg lade alle mine batterier op, og i den uge hvor det skal bruges, vil der stadig komme lidt strøm på batteriet... ![]() lyder det helt tosset...?? kevin |
|||
01-03-2014, 17:36
Besked: #6
|
|||
|
|||
(27-02-2014 11:20)kevin Skrev: hej igen... Køb en Gasovn, det du har gang i er helt ude af økonomiske propationer. Som andre har skrevet, så er der i DK om vinteren en meget lille sol produktion, og selv om du har 350 aH oplagret, så er det altså en alm 1Kw varme ovn i ca 3 timer, og så har du kun mindre end 25% tilbage på batterierne. de er så færdige efter et par år, grundet den dybe afladning, og så skal du ud og købe ny batterier for 2-3000 igen. En God Camping Gas ovn koster det samme som bare 2 af dine batterier. Mvh Gigabyte |
|||
03-03-2014, 19:00
Besked: #7
|
|||
|
|||
hej igen....
jeg tror at jeg har fundet en løsning på problemet.... jeg så i harald-nyborg at de har en varmefordeler http://www.harald-nyborg.dk/p8470/varmefordeler mit lille system bør hele kunne klare det... tænker at jeg køber 3 stk, og montere dem imellem de rum hvor vores brændeovn står i, da der er meget varmt lige der... da systemet kun bruger 19 watt x 3 stk.... så skulle det vist være ordnet.. og så en gasovn i den bagerste stue....ha ha ha er det ikke måden at gøre det på..?? kevin..? (01-03-2014 17:36)Gigabyte Skrev: Køb en Gasovn, det du har gang i er helt ude af økonomiske propationer. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|