pris udfra ny beregning
|
02-03-2014, 20:12
Besked: #1
|
|||
|
|||
pris udfra ny beregning
Jeg har forsøgt at forstå hvad man så ny ejer kan beregne sig frem til efter de nye regler (ikke dem som EU ikke har godkendt endnu).
og håber nogen her kan supplere hvis jeg har overset noget. Årlige omkostninger El-Net tilslutning + 1400,- 3Kwp produktion / 2750Kw (80% *60 øre) - 1320,- Årligt forbrug 4000Kw (-net) + 7600,- 20% egen produktion(2750*20%*2,25kr) - 1237,5 Lån (60000 / 10år / 9%)(danskebank) + 13200 ------------------------------------------------- udgift årligt 19643 Havde jeg ikke lånt 60000 til det lille 3Kwp anlæg, så var der stadig en omkostning på 6300 årligt i 10år. Jeg kan ikke selv regne mig frem til at et lille anlæg ville kunne svare sig på eksisterende ordning, udover man så skal have et rigtig lille elforbrug og kan leve af de 20% man selv statistisk set kan bruge på ny ordning? Er den helt gal? |
|||
02-03-2014, 22:55
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: pris udfra ny beregning
(02-03-2014 20:12)collectordk Skrev: Jeg har forsøgt at forstå hvad man så ny ejer kan beregne sig frem til efter de nye regler (ikke dem som EU ikke har godkendt endnu). Hej Collectordk Nej, du har fuldstændig ret, som tingene ser ud nu. Hvis man overhovedet skulle spekulere i at anskaffe anlæg, med 0,60 kr. i afregning for den overskydende strøm, så skal du sikre dig et højere eget forbrug : El-opvarmet varmtvandsbeholder, varmepumpe istedet for fossil varmekilde. Men skidt pt. det er det. Bortset fra det, så kunne man jo byde ind på auktion af billigt anlæg, hvis muligt. Eller hvad med de der batteri-anlæg ? Jeg føler mig nu nok overbevist om at den skitserede ordning kommer, men der er da godt nok nogen der spiller noget hasard pt. omkring at ordningen gennemføres. Personligt vill jeg ikke investere en kr. uden at kende "spillereglerne" DerHansi TLX Pro 6,2 :-) 30 stk 250 w LG paneler Jordbaseret anlæg |
|||
03-03-2014, 01:25
Besked: #3
|
|||
|
|||
(02-03-2014 20:12)collectordk Skrev: Jeg har forsøgt at forstå hvad man så ny ejer kan beregne sig frem til efter de nye regler (ikke dem som EU ikke har godkendt endnu). Du regner da lidt forkert. (En el pris på 2,25 kr er incl 1400 i nettilslutning reel pris er nok næremere 1,80 kr pr kwh + nettilslutning som alle skal betale) 4000 kwh a 1,8 = 7.200 Net tilslutning = 1.400 Pris i alt 8.600 Uden solceller. Med solceller 3.450 kwh a 1,8 kr = 6.210 - 2.200 a 0,6 kr = -1.320 + nettilslutning = 1.400 Alt 6.290 i el regning pr. år. Hertil skal tillægges renter af lånet samt de 60.000 skal fordeles ud over anlægges levetid. Levetid 30 år det vil sige 2.000 kr pr år. Men ja stadig dårlig forretning. En større egen andel af den produceret strøm samt stigende elpriser vil dog gøre regnstykket bedre. Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A. Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg. |
|||
03-03-2014, 08:17
Besked: #4
|
|||
|
|||
Ja forudsætningerne kan vi da heldigvis selv skrue på indtil vi får det resultat vi gerne vi se.
Et par kommentarer: Et 3.000kWp anlæg koster nok ikke 60.000 i dag, men nærmere 45.000. Hvad er en god forretning ? Hvor mange % i afkast/forrentning skal der til i jeres optik ? |
|||
03-03-2014, 09:30
Besked: #5
|
|||
|
|||
(03-03-2014 08:17)Lars-Jacobsen Skrev: Hvad er en god forretning ? Hvor mange % i afkast/forrentning skal der til i jeres optik ? I min optik - en simpel tilbagebetaling under 10år og udsigt til "pænt" overskud på 20år. Ellers er usikkerheden simpelt hen for stor og afkastet for lille. Mit solvarme lever ikke op til det - men det blev også indkøbt mere ahs til komfort end som en god forretning. Men der kan være andre grunde end blot økonomi til at installere solceller nu. F.eks. for at få en energiramme til at gå op ved nybygning eller renovering. /A 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
03-03-2014, 10:43
Besked: #6
|
|||
|
|||
Ja der kan være rigtig mange gode grunde til at investere i solceller:
Forbedre Energimærket. Forbedre/fastholde ejendomspris. Uafhængig af el-prisstigninger. Reducere co2 udledningen og pleje et "grøn" image. Og der er mange flere. Jeg vil gætte på at for flere af dem siger (tror) det ikke er en god forretning og ikke kan betale sig, er fordi det lige pludselig skal være en pengemaskine, og de første argumenter ikke vægter. Og de har sikkert penge stående i banken til 0,25% eller hvis de er heldig i andre investeringspuljer til måske 3-5%. Kan man så lave en bussines case, hvor man kan lave afkast der viser det (stadig) er bedre end så meget andet så forstår jeg det ikke. Det der med bare kategorisk at afvise det. Man kan så have nogle krav/forventninger til den "politiske langtidsholdbarhed" der gør man holder igen. Det er da helt OK. Korrekt ordningen er blevet forringet og mindre fordelagtigt i fht. tidligere. Og er forudsætningerne som skitseret i første indlæg, ja så er det da helt forståeligt at det nok ikke er ret mange der er interesseret mere. |
|||
03-03-2014, 12:05
Besked: #7
|
|||
|
|||
(03-03-2014 10:43)Lars-Jacobsen Skrev: Forbedre Energimærket.- Energimærket? ejendommen? - Fastholde ejendoms pris = du starter da så også med en investering på 60K, og normalt siger ejendomsmægleren , du får aldrig de forbedringer igen. - Uafhængig af el-prisstigninger. med 20%-25% egen produktion som kan nå at bruges på ny aftale med/uden EU aftale, så tænker du gamle vilkår dem må du se og glemme her. du har stadig 75% el som du køber til fuld pris, også om 10år. - Tænk grønt, men sæt ikke din egen økonomi over styr og få gæld du ikke kan indfri. (03-03-2014 10:43)Lars-Jacobsen Skrev: Jeg vil gætte på at for flere af dem siger (tror) det ikke er en god forretning og ikke kan betale sig, er fordi det lige pludselig skal være en pengemaskine, og de første argumenter ikke vægter.- Som det mindste skal investeringen jo ikke koste dig 10K mere i EL omkostninger de næste 10år, så er det ligesom lidt hen i vejret. - men de 60øre er kendt, og du ikke kan spå om fremtiden, så må og skal man kunne beregne sin udgift over 10år, alt andet ville være forkert. så kan det være du fra år 11 begynder at tjene 6K som nornalt røg på afdrag i banken men det er altså langt fremme og de 60øre kan være i spil og være 0øre til den tid. (03-03-2014 10:43)Lars-Jacobsen Skrev: Og er forudsætningerne som skitseret i første indlæg, ja så er det da helt forståeligt at det nok ikke er ret mange der er interesseret mere.præcist, det giver bare ikke så meget mening at købe et lille anlæg som folk hårdnakket påstår, hvis man sidder med en merudgift i mange år frem. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|