SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Fradrag for Abonnement hos El-leverandøren
10-03-2014, 16:04
Besked: #1
Poul Rasmussen Offline

Fradrag for Abonnement hos El-leverandøren
Kan man trække abonnomentet til Elleverandøren fra på regnskabet for solcelleanlægget?
Huh
Find
Citér
10-03-2014, 18:42
Besked: #2
majland Offline

RE: Fradrag for Abonnement hos El-leverandøren
Som udgangspunkt nej - sålænge at abbonementet er det samme som hvis du kun købte strøm.

Men betaler du ekstra for måling af salg til nettet er merprisen jo direkte knyttet til solcelleproduktionen.

EnergiMidt Net tager heldigvis ikke ekstra :-)

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
11-03-2014, 10:32
Besked: #3
Poul Rasmussen Offline

Det tænkte jeg nok! Tak for svaret.
Find
Citér
27-03-2014, 11:47
Besked: #4
Tryp Offline

Man må vel antage at den ekstra udgift til rådighedstarif som Dansk Energi nu opfordrer sine medlemmer til at opkræve hos solcelleejere kan trækkes fra i virksomhedsmodeller, eller?

Der er jo tale om en EKSTRA udgift i forhold til en almindelig el-forbruger.

http://epn.dk/privat/bolig/ECE6591813/nu...celleejer/

[Billede: 192333401.gif]
Danfoss Solar Inverter A/S - TLX Pro+ 6kW - Software ver. 3.40
Solar Frontier Ltd. / SF145-L CIS (Tyndfilm) 4,93 kWp - 43 m2
Idriftsat 18-6-2012
Nr. 1 på pv-log topliste DK 2012+13+14
Find
Citér
27-03-2014, 12:58
Besked: #5
SorenH Offline

Undskyld, men er det ikke det man betaler for med Abonnement og Eldistributionsafgift?
Desuden får vi jo mindre for den el vi sender ud (og har i overskud) end det som bliver købt ind.

5,610kWp monokrystalinsk Znshine (22x255watt),Kostal Piko 5.5. Retning S, 20 graders taghældning. Dragør.
[Billede: 664089381.gif]
Find
Citér
27-03-2014, 13:51
Besked: #6
majland Offline

Man skal huske at holde distribution og produktion adskilt

http://www.energimidtnet.dk/priser/Docum...dt-net.pdf

Udover abbonnementet på 550kr/år plus moms giver jeg idag ikke andet til transport/tab af strømmen. Da jeg spurgte Energi Midt i 2012 i forbindelse med et af deres salgsmøder var der ikke aktuelle planer om at øge abb betalingen for solceller eller indføre andre tariffer ,,,,

De ~2000kWh jeg når op på at låne ud på nettet er der jo også et vist tab på som jeg ikke betaler noget for når jeg hiver de samme ~2000kWh hjem igen målt på måleren på matriklen. Så hvis de 550,- ikke kan dække den udgift forstår jeg da udemærket at en virksomhed vil forsøge at øge indtjeningen ....

Det bliver så sikkert brugt på 400V nettet hos naboerne og skal ikke transformeres op til højere spændinger og flyttes.

Rådighedstariffen på 11,77øre/kwh opkræver de ikke idag for "nettoafregningsgruppe 6 uden krav om produktionsmåler" (har ikke sat mig i andre), men ved heller ikke hvordan den opgøres ? Hvordan beregnes en rådighedstarif ? Er det prisen for hver kWh der løber igennem nettet ?

Der skal vel kun beregnes den ene vej ? Den strøm som jeg sender ud på nettet betaler naboen jo allede rådighedstarif ved købet.

Så jeg kan af min måler for 2013 se at jeg har modtaget 4243kWh svarende til en afgift på 499,-kr med ovensstående sats

Årlig udgift til abonnement for produktionsdel ekskl. moms er også kr 0, og den har de også mulighed for at skrue på...

Priser og vilkår skal godkendes af energinet så det bliver lige lovligt spændende hvor meget vi skal malkes for ....

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
27-03-2014, 13:54
Besked: #7
majland Offline

(27-03-2014 11:47)Tryp Skrev:  Man må vel antage at den ekstra udgift til rådighedstarif som Dansk Energi nu opfordrer sine medlemmer til at opkræve hos solcelleejere kan trækkes fra i virksomhedsmodeller, eller?

Der er jo tale om en EKSTRA udgift i forhold til en almindelig el-forbruger.

http://epn.dk/privat/bolig/ECE6591813/nu...celleejer/

Nej, den almindelige forbruger betaler den i forvejen ved køb af strømmen.

Så skulle vi også kommer til at betale den af alt den strøm der løber ind på matriklen sidestiller os kun med alm forbrugere.

Derimod ved ekstra abb udgifter eller per kWh udgifter i forhold til levering af strøm til nettet kunne trækkes fra.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
27-03-2014, 22:23
Besked: #8
hapth Offline

Fair nok vi betaler for målerleje.

Men at vi skal betale rådighedstarif er vel at malke koen.

Distributionsselskaberne leverer kun strømmen det sidste stykke ud til forbrugerne.

Strømmen leveres fra det overordnede forsyningsnet der ejes af Energinet.
De beregner sig også en transportafgift.

Den sparer de lokale elselskaber fordi strømmen fra solcelleejerne leveres og forbruges lokalt. Den besparelse burde jo så modregnes.
Find
Citér
28-03-2014, 09:22
Besked: #9
allankj1 Offline

Har lånt denne kommentar fra en debat på ing.dk men det kan jo ikke siges mere enkelt.

Hvor er det lige at jeg tager penge op ad lommen på Dansk Energis medlemmer?
Når min solceller producerer mere el end jeg kan bruge strømmer det ud i el nettet. Dansk Energis medlemmer flytter det over til en anden borger og "sælger" det til maks pris (transportvederlag, administration osv).

Samtidigt kan Dansk Energi sænke produktionen på kraftvarmeværket på et tidspunkt hvor effektiviteten af samme kraftvarmeværk er minimal (når solen skinner og typisk når temperaturerne er høje og varmeforbruget derfor er tæt på nul) og derved spare penge.

Får jeg så en præmie af Dansk Energi for at hjælpe dem med at holde den gennemsnitlige effektivitet af deres produktionsapparat høj? Nej - som alle andre forbrugere skal jeg malkes ved enhver given lejlighed.

Seneste forbrugermalkemaskine er et kunstigt argument om rådighedtillæg for en vare der i forvejen har en rådighedsbetaling i tilslutningsafgifterne (prøv at læse hvad de enkelte poster på din regning dækker over) og en transportbetaling til transportøren ved afleveringsstedet. Smart af Dansk Energi - nu tjener de dobbelt på den el solcelleejerne producerer - uden at røre en finger eller have produktionsomkostninger.
Man nå kippe med hatten for deres sproglige og indtjeningsmæssige kreativitet.
Indførelsen af en afgift er blevet til en "rabat" der falder bort.

Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A.

Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg.
Find
Citér
28-03-2014, 19:11 (Denne besked var sidst ændret: 28-03-2014 af 19:11 DerHansi.)
Besked: #10
DerHansi Offline

Tjaeeh Allan

Det kan nok ikke siges meget tydligere :-(

Hvor f.... er "foreningen" henne i denne debat ???

VH DerHansi

TLX Pro 6,2 :-)
30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering