SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
temp. styring af dc bryder
23-03-2014, 13:00
Besked: #1
RBA Offline
Solelsker
temp. styring af dc bryder
Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg får thermostaten i min metrovandvarmer til at styre en dc bryder ?
Dc bryderen skal kunne bryde forsyningen fra et antal 250 w solpaneler .

Danfoss TLX 6 PRO +
30 x Eging 190 W
10 Trackere
Find
Citér
23-03-2014, 13:47
Besked: #2
tagestavsdal Offline

RE: temp. styring af dc bryder
(23-03-2014 13:00)RBA Skrev:  Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg får thermostaten i min metrovandvarmer til at styre en dc bryder ?
Dc bryderen skal kunne bryde forsyningen fra et antal 250 w solpaneler .

Hvis ikke at termostaten kan tåle at afbryde den måske store strømstyrke direkte. så kan du lade varmelegemet afbryde styrestrømmen til en mekanisk kontaktor, som så kan afbryde dine solpaneler.
Sådanne kontaktorer kan fås i forskellige størrelse så du kan afbryde alt fra få ampere til mange hundrede ampere.

Måske findes der efterhånden elektroniske kontakter, så du undgår den konstante brummen fra en tændt mekanisk kontakt.

Tage
Find
Citér
23-03-2014, 15:10
Besked: #3
RBA Offline
Solelsker
Panelerne har en driftspænding på 47,5 V og en driftsstrøm på 5,26 A, så hvis jeg kobler 5 paneler i serie får jeg 237,5 V og 5,26 A, men det er jo DC, så jeg er meget i tvivl om thermostatens kontakt kan klare det.

Danfoss TLX 6 PRO +
30 x Eging 190 W
10 Trackere
Find
Citér
23-03-2014, 15:16
Besked: #4
RBA Offline
Solelsker
Hvis nogen har en ide til hvordan det kan laves eller et link til kontaktor osv der kan bruges, må de meget gerne byde ind.

Et projekt som det her kan selvfølgelig ikke svare sig hvis man skal bruge nye paneler, men jeg har nogle brugte og meget billige, som kan yde et lille tilskud.

Danfoss TLX 6 PRO +
30 x Eging 190 W
10 Trackere
Find
Citér
23-03-2014, 22:06
Besked: #5
H.Hess Offline

(23-03-2014 15:16)RBA Skrev:  Hvis nogen har en ide til hvordan det kan laves eller et link til kontaktor osv der kan bruges, må de meget gerne byde ind.

Et projekt som det her kan selvfølgelig ikke svare sig hvis man skal bruge nye paneler, men jeg har nogle brugte og meget billige, som kan yde et lille tilskud.

Du er nødt til at vide hvor stor spænding og strøm der kommer fra panelerne. Dernæst skal du hen til din lokale elektriker og fortælle ham hvad du er kommet frem til så han kan bestille kontaktoren. Husk at nævne at det er dc. Forvent at kontaktoren koster spidsen af en jetjager og er lige så stor som et hus fordi det er dc. Så skal du finde ud af hvilken styrespænding spolen i kontaktoren skal have. Til sidst vil jeg foreslå at du får et tilbud fra elektrikeren på montagen.

Mvh
Harni

Paneler:20 stk 250Wp HCsolar
Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2
Datalogger:Fronius Datalog Web
Check anlæg her
Find
Citér
23-03-2014, 23:22
Besked: #6
majland Offline

Metroe'en kan med temmelig stor sikkerhed ikke klare det direkte da den er lavet til at bryde en 230V AC - og det er koblet sammen med den ene fase til elpatronen.

Men det er lige til at trække de 230V ud til drive en kontaktor der så skal kunne klare DC'en

Jeg går den anden vej i min VVB styring hvor jeg har en mikrocomputer der med et 5V output trækker et 230V relæ der trækker en kontaktor med 400V AC.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
24-03-2014, 08:22
Besked: #7
mihejsel Offline

(23-03-2014 23:22)majland Skrev:  Metroe'en kan med temmelig stor sikkerhed ikke klare det direkte da den er lavet til at bryde en 230V AC - og det er koblet sammen med den ene fase til elpatronen.
.......

Du har muligvis ret i at den ikke kan klare det direkte, men jeg mener ikke at det kan udelukkes med de oplysninger vi har til rådighed nu.

Thermostaten i Metro'en er lavet til 400V og den indeholder en overkogningssikring, så det vil klart være en fordel enten at bruge den direkte eller at lade den styre et relæ.

Måske vi kunne starte med at få lidt flere oplysninger omkring hvilken type vandvarmer det drejer sig om, - 2-faset eller 3-faset? med eller uden intern kontaktor etc. - se evt side 9-10 her: Datablad fra Metro

Måske vi også kunne høre mere om hvordan man forventer at koble varmelegemet sammen med solcellepanelerne?

\ Michael

3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20
Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev
Find
Citér
24-03-2014, 08:54 (Denne besked var sidst ændret: 24-03-2014 af 08:56 majland.)
Besked: #8
majland Offline

(24-03-2014 08:22)mihejsel Skrev:  Du har muligvis ret i at den ikke kan klare det direkte, men jeg mener ikke at det kan udelukkes med de oplysninger vi har til rådighed nu.

Nej vi kan ikke udelukke det. Men relæer til DC er ofte dyrere end til AC så medmindre man kan få Metro til at sige god for det eller man kan se på den at den er godkendt til xA DC ville jeg ikke satse på at den kunne holde til det.

Citér:Thermostaten i Metro'en er lavet til 400V og den indeholder en overkogningssikring, så det vil klart være en fordel enten at bruge den direkte eller at lade den styre et relæ.

Enig I at det er oplagt at bruge den. Også derfor min styring bare sidder foran VVB'en styring således at en defekt i mit eget ikke på nogen måde vil kunne kompromittere sikkerheden.

Er det en kombi vandvarmer er der en 230V udgang der kan bruges til trække en kontakter til DC'en. Den er beregnet til at trække en ventil eller cirkulationspumpe når den kalder på varme fra centralvarmen.

Mhs til tilslutning af panelerne til et varmelegeme så er den indre modstand i solcellerne så stor at de ikke burde tage skade af en kortslutning. Så tilslutter man blot en serie solcelle panaler direkte til et varmelegeme så får man varmet vandet men man udnytter ikke panelerne optimalt da man jo ikke styrer deres arbejdspunkt som en inverter gør det. Ved at styre den spænding hvor effekten bliver størst.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
24-03-2014, 13:47
Besked: #9
RBA Offline
Solelsker
Beholderen er en Metro Therm 605 C
230/400 V 1/3 KW
160 l.

Det er meningen at tilslutte direkte.

Danfoss TLX 6 PRO +
30 x Eging 190 W
10 Trackere
Find
Citér
24-03-2014, 14:02 (Denne besked var sidst ændret: 24-03-2014 af 14:16 majland.)
Besked: #10
majland Offline

Med udgangspunkt i diagrammet på side 9 i http://www.metrotherm.dk/upload/metro/Br...0liter.pdf som der er linket til før så tilsluttter du den blot til 230V og erstatter varmelegemet (5) med en kontaktor der kan tåle din DC strøm. Kontaktoren skal blot drives af de 230V som varmelegemet elles ville få.

Jeg har ikke selv erfaring med DC kontaktorer, men en søgning på "contactor dc load" giver mange hits. Det samme gør "Coupling Relays" eller "Power relais"

Ideen er blot at du skal have et relæ hvor spolen drives af metro'ens 230V og på sekundær siden kan tåle dine høje DC spændinger og strømme.

Varmelegemet er nok kun godkendt til 400V så du bør begrænse dine spændinger til dette og så evt have flere solpanel strenge i parallel.

Skal vvb'en bare forvarme vandet for din primære vvb ? for ellers får du kolde bade når solen ikke skinner nok ....

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering