SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Danfoss TLXPro+ 6k m.2,3 kW overproduktion - men hvordan?
20-04-2014, 21:27 (Denne besked var sidst ændret: 20-04-2014 af 21:28 NilsBO.)
Besked: #1
NilsBO Offline

Danfoss TLXPro+ 6k m.2,3 kW overproduktion - men hvordan?
Hej alle.
Jeg har en TLXPro+ 6k inverter (8 kw neddroslet) med 10,26 kWp på taget. Det kører fint, men det piner mig jo lidt, at jeg ikke udnytter toppen af kurven midt på dagen.
Idet at jeg kommer i hu, at jeg ikke må sende mere end 6,18 kW effekt ud på nettet, har jeg dog konstateret, at inverteren er indrettet således, at den effektbestemmende enhed kan være extern, har jeg besluttet at koble min installation som følger:
Mellem inverteren og den externe måler (f.eks. en Carlo Gavazzi m. So-bus, 1000 pulser/kWh) indkobles min varmepumpe (ca. 2,3 Kw 3f), så den kan starte og stoppe, som den har behov for.
Når så VP starter vil måleren sende besked til inverteren om, at der nu sendes 2,3 kW mindre ud på nettet, hvorfor denne skruer op til begrænsningen træder i kraft igen. Det modsatte når den stopper.
Jeg kan ikke finde noget om programmering m.v. til dette emne i referencemanualen. Kan nogen hjælpe med dette.
Måske kommer det frem i sikkerhadsniveau 2, som man kan få adgang til, men kun 24 timer ad gangen. Så det var rart at vide lidt om det på forhånd.

Mange sommerhilsner
Find
Citér
20-04-2014, 22:23 (Denne besked var sidst ændret: 20-04-2014 af 22:23 max.)
Besked: #2
max Offline

RE: Danfoss TLXPro+ 6k m.2,3 kW overproduktion - men hvordan?
Det er ikke lovlig da begrænsningen skal ligge i inverteren
måske var det en mulighed at flytte nogle af panelerne på en anden tag flade der vender vest eller øst så du har morgen eller aften solen på¨dem

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16
Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp
Orientering: 203 grader, 25 graders hældning
http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen
Find
Citér
22-04-2014, 20:37
Besked: #3
NilsBO Offline

Hej Max.

Det er delvist rigtigt, men i min løsning foregår begrænsningen også i inverteren men ordren til hvornår/hvor meget er styret ude fra. Der er en So-indgang til formålet.
Jeg kan bare ikke finde beskrivelsen af opsætningen til det nogle steder i manualerne.
Jeg havde håbet at Dennis fra Danfoss Trainer så dette.
Jeg må jo heller ikke flytte på panelerne under den gamle afregning!!

Mane hilsner Nils.

ps: jeg har gentligt svaret lige efter at du skrev, men den må være bortkommet.
Find
Citér
22-04-2014, 20:51
Besked: #4
majland Offline

Det korte svar kan jeg godt gentage - du får ikke lov.

Hælder du mere end 6kW ud af inverteren er den ikke længere en den begrænsende konponent uanset at du garanterer at der aldig vil komme mere end 6kW til nettet.

Der har været en del kreative forslag for at omgå det, men du får ikke Energinet til at godkende det da det ikke følge lovens bogstav.

Prøv selv at læse lov teksten en gang til...

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
23-04-2014, 09:22 (Denne besked var sidst ændret: 23-04-2014 af 09:24 Lars-Jacobsen.)
Besked: #5
Lars-Jacobsen Offline

Ja jeg har enda set ppt slides fra Energinet,hvor det er vist man ikke må udtage effekt fra panelerne før inverteren. Selvom dette også er teknisk muligt. Det eneste "egetforbrug" producenten må have er det der er nødvendig til fremstillingen og drift. Alt andet "overførsel" og brug af energi er ikke tilladt.

Det skulle dog være tilladt at koble om, således at "overskydende" paneler frakobles den nettilsluttede inverter, og f.eks. tilkobles en Ø-net inverter (eller måske direkte til varmelegme) istedet for. Det er bare ikke helt nemt at switche på DC.
Find
Citér
23-04-2014, 09:23
Besked: #6
DSI Training
Gæst

Hej Nils.

TLX understøtter PLA(Power Level Adjustment) via en ekstern tilsluttet CLX Home GM, CLX Standard GM, eller en CLX GM boks. Da kan du styre dit output på din inverter. I dit tilfælde, med en TLX 8, er den jo begrænset statisk, med en fast 6 kW grænse, men den kan faktisk reguleres med ovenstående bokse eller vha. vores CommLynx protokol som så nogen skal skrive noget ekstra software til. S0 indgangen på TLX er kun til visningsformål, den kan ikke regulere i forhold til eget forbrug. Vores nye FLX kan dette! Funktionen hedder ACC(Adaptive Consumption Compensation) og denne funktion kan tage højde for egetforbrug. F. eks. du har en FLX 8, men du må kun levere 6 kW på nettet og har et egetforbrug på 2 kW så kan den faktisk producere 8 kW og da du bruger 2 kW selv, så leveres der ikke mere en 6 kW til nettet, her anvendes S0 indgangen. Alt dette er dog ligegyldigt hvis du er tilsluttet netto måler ordningen, så må du ikke anvende ovenstående muligheder.
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering