Vask eller ikke vask
|
04-05-2014, 07:04
Besked: #1
|
|||
|
|||
Vask eller ikke vask
Mine paneler var blevet belagt med et gråt lag støv så jeg besluttede og vaske dem og ja der er en forskel se
før. ![]() Efter ![]() Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
04-05-2014, 09:44
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Vask eller ikke vask
Godt du er tilfreds med resultatet - men din vask beviser ingenting, mht din produktion. Hvis jeg tager en kurve på to forskellige dage, er de aldrig ens, hverken i højde eller bredde....fordi solceller reagerer på lys - og ikke på solen som sådan. Derfor produceres der alle årets 365 dage - og derfor skal der virkelig meget til før lyset ikke kommer igennem
Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
04-05-2014, 10:57
Besked: #3
|
|||
|
|||
tror at det er noget med temp. på panelerne
i går var det koldt 10-12 gr og meget vind mine uden vask har en max der er ca 350 watt højre end den 30-4 hvor der var varmt ca 19 gr så find et anlæg i området der har de samme parameter som dit evt på pv-log og så sammenligne din dag produktion på de to dage og så komme med nogle data for dit andlæg så vi kan sammeligne Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16 Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp Orientering: 203 grader, 25 graders hældning http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen |
|||
04-05-2014, 11:07
Besked: #4
|
|||
|
|||
Uuuuhh ha ja Kjeld
Begiv dig endelig ikke ned af den sti, du får hele "mine beskidte paneler producerer skam fint - mafiaen" på nakken. Selvom det burde være intuitivt indlysende at rene paneler modtager flere fotoner (altså uden fotonerne skal igennem f.eks. et krystallag - som støv jo mange gange er). På mit eget jordbaserede anlæg er jeg heller ikke et sekund i tvivl om at det gør en forskel at få vasket pollen, støv, fugleklatter og andre småting væk. Særligt når solen står skævt ind på panelerne (øst eller vest) kan det øge produktionen op mod 50 %, når panelerne er rene. Jeg er dog enig med Zyli i at dine billeder, i sig selv, ikke er direkte beviser for effekten. DerHansi TLX Pro 6,2 :-) 30 stk 250 w LG paneler Jordbaseret anlæg |
|||
04-05-2014, 12:28
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jeg ser det som at det er første gand den er kommet over 6 kwh i år og der har ellers været flere dage med fuld sol og under 10 grader
Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
04-05-2014, 14:09
(Denne besked var sidst ændret: 04-05-2014 af 14:13 DerHansi.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Sådan kan billedet se ud, når solcellerne er vasket : Hvis ikke mine solceller var så skyggebefængte i både øst-ves retning, så ville det virkelig sparke r... selvom de er meget berørte i øst-vest pga. skygger fra nabotræer. TLX Pro 6,2 :-) 30 stk 250 w LG paneler Jordbaseret anlæg |
|||
04-05-2014, 14:15
Besked: #7
|
|||
|
|||
(04-05-2014 14:09)DerHansi Skrev: Hej Kjeld Det er muligt det kan se sådan ud, men dit anlæg er ikke begrenset rigtigt, det producere mere en 6KW og det må det ikke under nettomåler ordningen. |
|||
04-05-2014, 14:43
Besked: #8
|
|||
|
|||
Det er ikke korrekt. Så er vi tilbage til en anden gammel diskussion nemlig den med hvor meget man må sende på nettet ad gangen. Da de fleste vekselrettere har en tolerance på plus/minus 3% må man på lovlig vis sende 6180 watt ud og det gør samtlige Danfoss vekselrettere.
7,02kWp monokrystalinsk Znshine (36x195watt),Danfoss Tlx 6 Pro. Retning SØ, 35 graders taghældning |
|||
04-05-2014, 14:43
(Denne besked var sidst ændret: 04-05-2014 af 14:52 DerHansi.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
Nææeh fyyeh ha, slemme dreng :-)
(tak for opklaringen Kejser2001) TLX Pro 6,2 :-) 30 stk 250 w LG paneler Jordbaseret anlæg |
|||
04-05-2014, 17:12
Besked: #10
|
|||
|
|||
![]() (04-05-2014 10:57)max Skrev: tror at det er noget med temp. på panelerne Ja det er en svær situation at vurdere om vask har betydning eller ej. Jeg har tidligere skrevet om mit regneark, der kan beregne den teoretisk maximale produktion hen over dagen med 10 minutters intervaller. Man skal bare kende geografisk placering og taghældning og retning. Min egen beregning for den 27 april er vedhæftet - du kan let tilpasse til dine egne tal. ![]() Jeg beregner også forholdet mellem teoretisk max og faktisk produktion. Dette tal fortæller effektiviteten af cellerne netop på det givne tidspunkt. Mine produktionstal har jeg hentet fra CLXportalen hos Danfoss (enklere end at trække dem direkte fra inverteren) http://clxportal.danfoss.com/index.php?m...plant=1906 Det interessante er så at se på effektivitesgraferne fra henholdsvis søndag den 27 april, som var en meget varm eftermiddag og med i går søndag de 3.maj som var ganske kold. Solcellerne er jo mindre effektive ved højere temperatur.. Grafen for lørdag den 27 er indsat her Grafen for søndag den 3.maj er indsat her Jeg aflæser følgende: om søndagen falder effektiviteten meget mindre hen over dagen og kl ca 16 aflæses effektiviteten til ca 88% om lørdagen falder effektiviteten meget hen over dagen, efterhånden som panelerne bliver varme. her aflæser jeg effektiviteten til ca 80%. Jeg konkluderer således: om søndagen er panelerne 10% mere effektive, beregnet således (88-80)/80 Jeg tillægger det det køligere vejr. En anden mulighed kan jo være mere dis den varme dag lørdag den 27.april Det var nu ikke min opfattelse - dagene var stortset hvad solmængden angår. Mine paneler er IKKE vasket, og alligevel ser jeg en ganske væsentlig forskel i ydeevne, afhængig af panel temperatur. de vaskede paneler har den 30/4 et max på 5,71kW og den 3/5 et max på 6,11kW altså en forøgelse på (6,11-5,71)/5,71=7% Jeg tror at forøgelsen skyldes den ændrede temperatur på panelerne og ikke en vask af panelerne. Men flere undersøgelser som mine kan bestemt være interessante, så hvis andre vil regne på gode og varme dage sidst i april og så de kolde dage først i maj, så kan det blive yderligere belyst. Hilsen Tage |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|