Årsopgørelse fra EL selskab
|
07-05-2014, 14:22
(Denne besked var sidst ændret: 07-05-2014 af 14:23 Easyrider.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Årsopgørelse fra EL selskab
Hej. Håber på Jeres hjælp.
Har netop modtaget min opgørelse fra elselskabet og kan umiddelbart ikke få regenskabet til at passe. Håber i har en forklaring, hvad det kan skyldes. Måleren er aflæst til forbrug/export: Dato Gl. visning Dato Årsag Ny visning Forbrug Enhed 28-2-2013 519 28-2-2014 Ordinær 3.827 3.308 kWh 28-2-2013 0 28-2-2014 Ordinær 1.750 -1.750 kWh*-1 I samme periode (1/3-2013 - 1/3-2014) har vores 3000 kwh anlæg produceret ca 2350 kwh. Af disse er 1750 eksporteret har således selv forbrugt de (2350-1750) 600 kwh. Altså ligger husstandens forbrug på 600 + 3308 = 3908. Det der undre mig er at husstanden normalt ligger på ca 3300 kwh, og skulle i den ovensående periode gerne ligge på det samme (havde måske endda forventet et mindre forbrug grundet skift til LED spots etc). Kan der være andre forklaringer på dette udover et større forbrug (forkert installation ift. faser, målerordning etc)? |
|||
08-05-2014, 09:09
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Årsopgørelse fra EL selskab
Jeg tror da din beregning virker korrekt. En stigning på 18% er da vel hellere ikke så voldsomt et udsving, er det? Hvor store plejer udsvingene at være, hvis du går f.eks 5 år tilbage?
Nu bruger du ikke el-varme (som kan svinge ganske meget), men der er andre større forbrugere. --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
08-05-2014, 10:49
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hej
En anden mulig forklaring: Fik du skiftet måler i forbindelse med opsætning af solcellerne? så kan det tænkes at din gamle måler har mål lidt forkert og målt dit forbrug lavere end det reelt er. Alle målere har en tolerance på 2-3%. Så her kan ligge noget af forklaringen på din stigning. Tage |
|||
08-05-2014, 10:59
(Denne besked var sidst ændret: 08-05-2014 af 14:39 Easyrider.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
Tak for input,
Ja, det kan selfølgelig bare været et merforbrug, men har utroligt svært ved at forklare hvorfor og hvordan det skulle forekomme. Har som sagt i perioden fået udskiftet nogle halogen spots med LED. Ja, fik skiftet måler ifm. installation af solcellerne, så det kan været noget af forklaringen....omvendt tænker jeg også om der kunne være lavet en fejl ifm. installation af solceller/elmåler. Historisk set har forbruget lagt på ca. 3200 de sidste 4 år Lidt en skam man ikke har en bimåler på, da man således kunne tjekke om regnskabet gik op : ) |
|||
08-05-2014, 11:06
Besked: #5
|
|||
|
|||
Forkert forbundet elmåler?
http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...308&page=2 http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...458&page=3 25 gr. taghældning , Retning Syd 6 kWp Feiyue Solar Stingray Black 2 x Evershine TL-3000 invertere |
|||
08-05-2014, 11:46
(Denne besked var sidst ændret: 08-05-2014 af 13:44 Easyrider.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Ja, kunne meget vel lyde det var sådan noget jeg er ude i: "Men hvis min måler viser trafikken af forbrug og det cellerne laver og ligger dem sammen"
Det er sådan noget jeg frygter kan være sket. Har ikke meget tillid til ham elektrikeren der udførte arbejdet/installationen. Kan man tjekke det selv ? |
|||
08-05-2014, 23:25
Besked: #7
|
|||
|
|||
Interesant emne, mit elforbrug steg underligt nok også lige præcis det år jeg fik solcelleller installeret.
Stigningen er på 1082 kWh fra 2012 - 2013 Der er intet i husstanden der kan forklare den stigning, tværtimod er der blevet udskiftet lidt pærer til led. En dag jeg havde god tid og der var masser af sol aflæste jeg hver 3 time salg og køb på min elmåler, solcelleproductionen på inverteren samt bi måleren til mit jordvarmeanlæg. Disse tal brugte jeg til at beregne mit faktiske strømforbrug uden jordvarmeanlægget over de 3 timers perioder. Jeg observerede noget underligt, jo mere solcellerne producerede jo mere steg mit strømforbrug i huset. I den ene 3 timers periode var det så vidt jeg husker godt 3000 watt som var umuligt at fastslå hvor det skulle blive brugt. Jeg har spurgt Seas om målerne evt kan tælle forkert når der produceres strøm fra solceller og der forbruges el fra huset samtidig. Seas har oplyst at deres målere måler korrekt. Umiddelbart syntes jeg også at der er relativ stor forskel på det min elmåler i 2013 har registreret som solgt : 6599 kWh og det min inverter i 2013 har registreret som produceret : 9064kwh. Jeg har på en god dag hvor solcelleanlægget har produceret strøm, afbrudt alle elgrupper til huset så der ikke kunne forbruges noget strøm mens solcelleanlægget producerede. Her viste inverterens produktionstal nøjagtig det samme som elmålerens salgs tal. Dvs at de begge to målte det samme i dette tilfælde og jeg konkludere derfor at inverteren måler korrekt. Jeg vil løbende, når jeg har tid, tage flere check på elmåleren. Indtil videre stoler jeg faktisk ikke helt på den. Er der nogen der ved hvad det betyder når L1 L2 L3 blinker alle sammen, hver for sig og når de ikke blinker ??? Jeg ved godt at L1 L2 L3 er de 3 faser men hvad det betyder når de feks blinker ja det kunne selv en teknikker hos Seas ikke svare mig på. Det er er echelon måler jeg har........ 48 stk 250 watt solceller monteret på syd,øst og vestvendte tagflader. inverter : danfoss TLX+ 12,5 begrænset til 6kwh. 250 m2 bolig opvarmet med jordvarmeanlæg. |
|||
09-05-2014, 07:08
Besked: #8
|
|||
|
|||
Altså hvis i slukker alt i huset, = trykker på HPFI afbryderen, og jeres elmåler tæller op (købt strøm), så er der forbundet noget forkert. Hvis ikke og elmåleren tæller op i solgt strøm, ja så vil jeg påstå at det ser fint ud.
Selvfølgelig kan jeres nye elmåler eller jeres tidligere el måler være defekt, dvs. ikke måle rigtigt og dermed stiger jeres forbrug fra før til nu. Men der er der kun en løsning på, at klage til el selvskabet og få den målt efter. Det kunne jo også være den gamle elmåler der målte forkert, og at i nu faktisk betaler for det i bruger :-) |
|||
09-05-2014, 07:34
Besked: #9
|
|||
|
|||
Har også overvejet løsningen med at teste det ved at afbryde HPFI afbryderen, men var dog itvivl om man kunne levere til elnettet når denne var afbrudt...men det kan man godt (beklager hvis det er et dumt spørgsmål)?
|
|||
09-05-2014, 09:20
Besked: #10
|
|||
|
|||
(09-05-2014 07:34)Easyrider Skrev: Har også overvejet løsningen med at teste det ved at afbryde HPFI afbryderen, men var dog itvivl om man kunne levere til elnettet når denne var afbrudt...men det kan man godt (beklager hvis det er et dumt spørgsmål)? Hvorfor spørger du ikke elektrikeren der har udført arbejdet? Det er hans ansvar at installationen er korrekt udført. mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|