SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Paneler - underlig belægning ?
25-07-2014, 10:09 (Denne besked var sidst ændret: 25-07-2014 af 10:10 Hellum.)
Besked: #1
Hellum Offline

Paneler - underlig belægning ?
Hejsa,

Vi har haft vores solceller siden sidste år, men her for nylig, efter vi havde været på ferie, er der kommet nogle underlige striber/belægninger på vores solcelle paneler...

Jeg kan simpelthen ikke rigtig gennemskue hvad det skulle være
Jeg har vedhæftet et billede af det:

Er der nogen der har et gæt på hvad det kan være ?

Mvh
Thomas
Find
Citér
25-07-2014, 11:36
Besked: #2
zyli Offline

RE: Paneler - underlig belægning ?
Hvilket mærke og model? Der er flere herinde som har disse problemer....

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
27-07-2014, 08:46
Besked: #3
Hellum Offline

Jeg prøvede her igår at komme op på taget sammen med en kammerat, hvor vi prøvede at sprøjte vand på panelerne...

Til vores store overraskelse kommer der en masse sæbe af, men så snart de tørrer er vi desværre tilbage ved hvide skjolder - jeg kunne dæleme godt tænke mig at vide hvordan der er kommet sæbe på vores paneler, især fordi ingen af os i huset nogensinde efter monteringen har været i nærheden af taget...
Find
Citér
27-07-2014, 17:21
Besked: #4
Manny Offline
Carsten Nørgaard Scan Comfort energy
Det ligner øjensynligt at panelerne er blevet behandlet med en form for voks. Det kan enten være noget der er påført efter, eller det kan være en ualmindelig dårlig overfladebehandling fra producentens side, sandsynligvis det første.

Det er tydeligt at se sporene efter noget der er smurt/ tørret på.
Det svarer lidt til at polere bil i høj solskin. Behandlingen trænger bare ned i frontglasset og brænder sig fast.
Varmen i disse uger har så fået voksen til at "smelte" hvilket skaber disse aflejringer.

Jeg har set lignende flere steder, hvor folk selv har været i gang med at rengøre med sæbe eller polervoks og det er noget af en udfordring at rede op på igen

KSO-certificeret solcelleinstallatør

Vi har arbejdet med solenergi længe før gennembruddet i Danmark

http://www.scan-comfort.dk Tlf. 40 20 20 11

]
Find
Citér
27-07-2014, 18:40
Besked: #5
Hellum Offline

Problemet her er, at ingen her i huset har rengjort panelerne eller været i nærheden af dem.

Vi opdagede det her i starten af sommeren, men det burde vel, hvis det var voks, være kommet allerede sidste år eller?

Jeg er lidt mere luren på, om det kan være vores vinduespudser, da jeg synes formen på aflejringerne minder lidt om mønstret man pudser ruder på...
Vi har godt nok ikke bedt ham om at gøre det, men hvis det ikke er derfor ved jeg det simpelthen ikke...

Tror det er sæbe der løber af panelerne når vi kommer vand på dem, men aflejringerne er der desværre ligemeget om vi har skyllet dem :-(
Find
Citér
28-07-2014, 05:42
Besked: #6
Manny Offline
Carsten Nørgaard Scan Comfort energy
(27-07-2014 18:40)Hellum Skrev:  Jeg er lidt mere luren på, om det kan være vores vinduespudser, da jeg synes formen på aflejringerne minder lidt om mønstret man pudser ruder på...
Vi har godt nok ikke bedt ham om at gøre det, men hvis det ikke er derfor ved jeg det simpelthen ikke...

Det kunne være et meget godt bud. Jeg ville prøve at kontakte ham hvis jeg var dig

KSO-certificeret solcelleinstallatør

Vi har arbejdet med solenergi længe før gennembruddet i Danmark

http://www.scan-comfort.dk Tlf. 40 20 20 11

]
Find
Citér
28-07-2014, 15:01
Besked: #7
zyli Offline

Tror det skyldtes en afrensning på fabrikken, og det er klart en fejl. Det er formentlig mere end svært at konstatere om det nedsætter ydelsen, men virkelig irriterende. Jeg syntes ikke man skal finde sig det, men det er fuldstændig op til dig

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
28-07-2014, 15:22
Besked: #8
Hellum Offline

Er ret sikker på det nedsætter effekten, da vi ikke på noget tidspunkt i år har været over 3.6kwh, hvor vi sidste år nåede op på mange dage med næsten 6kwh.

Vi prøvede også at se umiddelbart efter vi havde skyllet 6 paneler af, der var effekten gået fra 2.8kwh til 4kwh, og er ret sikker på at varme alene ikke kan gøre så meget :-(

Det er bare frustrerende at prøve at finde frem til hvad der egentlig er sket, og endnu mere frustrerende hvis det viser sig vi intet kan gøre ved det, for frygter lidt, at hvis det viser sig at være sæbe, så kan det være brændt fast, men jeg er på ingen måde sikker, er bare ked af hvis jeg skal derop og kravle rundt, med mit normale held går det nok helt galt Big Grin
Find
Citér
28-07-2014, 17:18
Besked: #9
Torben Offline

Det ser ud som at du har glemt at tage beskyttelse plastikken af, er du sikker på at det ikke er noget folie lige som hvis du køber andet elektronik. Huh

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW SW 3,20
Paneler: 36x ZNShine ZX195(37)MS Ga Mono/Sort 7,02 kWp
Orientering: 160 grader, 35 graders hældning
Find
Citér
28-07-2014, 17:48
Besked: #10
Hellum Offline

Skal ikke kunne sige om noget folie - håber/regner med dem som monterede det har styr på den del også.

Det har kørt siden sidste Juli, så vil næsten, uden at vide det, tro at hvis det var folie skulle man også have set det sidste år?
Men igen, jeg aner meget lidt om det :-)

Jeg ved ikke om måske der kan være kommet noget vand ind et sted, men synes bare mønstret minder utrolig meget om vinduespudsning - Men igen, jeg ved det virkelig ikke.

Jeg prøver at kravle op og tjekke for folie her senere idag - skal ikke lige op og have mine små fede fingre på et varmt panel lige nu :-)
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering