SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
Varmepumpe
23-09-2014, 08:03
Besked: #1
allankj1 Offline

Varmepumpe
Kan se at et af emner herinde er hvordan overskudsstrøm kan bruges.

Flere af Jer snakker om en varmepumpe. I den forbindelse kan jeg kun sige at det er en dejlig ting. Især når den lige bliver startet op efter sommeren og man kan se den laver en COP på 6,33 :-)

Bliver dog ikke ved men har på årsbasis er en COP på over 4. Dejligt.

Der er her tale om en jordvarmepumpe. Men dejligt at vide at 1 kwh lavet ved solen i dag bliver omsat til over 6 kw i varme. :-)

Er med i et projekt fra Energistyrelsen hvor min varmepumpe bliver overvåget og derfor kan jeg så præcist sige min nuværende COP.

Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A.

Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg.
Find
Citér
23-09-2014, 09:08
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Varmepumpe
Jo jo Allan, det lyder som noget marketingsafdelingen har puttet i en salgsbrochure, men det er jo en øjebliksværdi ved en jordtemperatur på måske 15 gr og et fremløb på 25-30 gr. Men som du så rigtig nok skriver varer det desværre ikke ved. Men interessant er det da den kan komme derop. (Tror lige jeg laver en beregning i Coolpack senere idag for at se hvad den teoretisk maksimalt kan blive med vore kølemiddel).
Du kunne også have skrevet en COP på 2,0-2,5 for det tal kan det sikkert også lade sig gøre at trække ud af SDV. Prøv selv med f.eks. ugedata, eller månedsdata fra f.eks. Juli.
Men vi har da trods alt lidt mere hånd i hanke med COP da vi kan lave en SCOP baseret på de faktiske forhold, og ikke bare en teoretisk beregnet.
Find
Citér
23-09-2014, 11:03
Besked: #3
allankj1 Offline

Ja du har til dels ret. Men i de par timer den lavede varme i dag var det med en gennemsnitlig COP på 6,08. Det kan vel ikke diskuteres så meget. Ja så er det rigtigt at om sommeren er vores COP noget lavere men det skyldes jo i høj grad at det varme brugsvand taber en del varme. Varmede jeg 165 liter vand op fra 15 grader til 50 grader og brugte alle 165 liter igen til tanken igen var 15 grader ville COP'en om sommeren også være ganske fin.

Ja det er rigtigt at jeg kører med 15 grader ind på brinen men kører med 35 grader i fremløb. Så vel meget godt med en COP på 6,08.

Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A.

Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg.
Find
Citér
23-09-2014, 12:33
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

For R407C siger Coolpack følgende med default tryk, overhedning og kompressortab:

Kode:
Fremløb     35     55
Brine
15          8,3    3,5
10          6,5    3,0
5           5,2    2,6
0           4,3    2,3
-5          3,7    2,0

Bemærk det er de teoretiske værdier kun i kompressordelen uden pumper, diverse omgivelsestab, vekslertab mm.

Gætter på at 60-70% af årsdriften ligger mellem de 4,3-5,2.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering