SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
kabel - kan dette lade sig gøre?
27-10-2014, 14:56
Besked: #1
ruag Offline

kabel - kan dette lade sig gøre?
Hej med jer. Jeg har læst en del poster men føler mig stadig ikke fuldt klædt på endnu.

Jeg er ved at undersøge om følgende kan lade sig gøre. Jeg har en carport med 25 gr øst/vest tagflade. Min idé er at opsætte et ligeligt antal paneler på hver side (for at strække udbyttet længst ud over dagen), I alt 2 kw, og sætte en inverter i carporten. Fra inverter til elskab er der ca 15-17 meter. Der ligger allerede et 5x1,5 i frostfri dybde med tilhørende 3X13A gruppe. Min idé er at bruge dette kabel. Jeg skal bruge den ene fase til belysning, stikkontakter osv. så jeg kan vel principielt bruge de to øvrige ledere I kablet til at føre strøm tilbage fra inverteren til skabet.

Der hvor jeg er i tvivl er følgende spørgsmål:
(1) for at minimere tabet i den lange ledning, er det vel bedst at benytte en 2 faset inverter da denne kan bruge begge ledere i 5x1,5 kablet?

(2) Jeg kan ikke sætte de to ledere sammen og få 3 kvd tværsnitsareal og benytte en én faset inverter fordi nul samt jord lederen stadig kun er 1,5 kvd. Er dette ikke korrekt?

(3) Er der nogle som kan hjælpe mig med en idé om hvad tabet er over denne afstand, altså 15-17 meter i 1,5 kvadrat?

(4) Kan man benytte den samme gruppe som som allerede er i brug (jeg ved at der skal en ekstra type B afbryder på). Dvs. at jeg benytter 1 sikring i gruppen til at få strøm ud til carport (lys, inverter drift, kontakter), jeg benytter de to næste til at modtage strøm fra inverter. Kan man benytte samme nul fra denne gruppe både til strøm ind og ud. Normalt er det jo god kutyme ikke at blande nul mellem grupper.

Jeg ved det er mange spørgsmål, men på forhånd tak for hjælpen.
Find
Citér
27-10-2014, 19:35
Besked: #2
tagestavsdal Offline

RE: kabel - kan dette lade sig gøre?
Hej spørgsmål 3 kan jeg svare dig på.
Modstanden i kobber er 0,0175 ohm pr m længde divideret med tværsnit i kvadrat millimeter
Med 15 m frem i leder og 15m i nul ledningen,
så har denne 30m lange lednings vej modstanden 0,35ohm.

ved effekten på 2kW så er strømmen lidt under 10A
effekttabet i en modstand er modstand gange strøm i anden.
Så effekttabet er ved maximal produktion ca 30-35W eller ca 1,5% , ved lavere produktion så bliver effekttabs procenten mindre, fordi ved effekt på 1kW, så er strømmen ca 5A og derfor er effekttabet kun ca 9W, eller kun 0,9% af produktionen.

Hilsen Tage
Find
Citér
27-10-2014, 19:56
Besked: #3
Lars-Jacobsen Offline

(1)
2 fasede Inverter skal du vist lede længe efter. 1 og 3 fasede er det almindelige.
I teorien har du ret, man kan benytte 2 stk. 1 fasede på 1kW, men det vil nok være en bedre deal at anvende 1 stk. á 2kW.

(2)
Ja

(3)
Tage har svaret, men vi lige tilføje at f.eks. SMA´s design program siger 1,38% tab.

(4)
Kan godt forstå din bekymring, men i praksis er det jo det der sker internt i tavlen. Strømmen render nu engang den vej der er lettest og mindst modstand = forbrug. Så fælles nul er ikke noget problem.
I praksis er det derfor også underordnet hvor en inverter er tilsluttet i installationen, (i garagen eller i tavlen) bare det gøres foreskriftmæssigt korrekt.
Find
Citér
28-10-2014, 07:39
Besked: #4
kurt2000 Offline

(27-10-2014 14:56)ruag Skrev:  Hej med jer. Jeg har læst en del poster men føler mig stadig ikke fuldt klædt på endnu.

Jeg er ved at undersøge om følgende kan lade sig gøre. Jeg har en carport med 25 gr øst/vest tagflade. Min idé er at opsætte et ligeligt antal paneler på hver side (for at strække udbyttet længst ud over dagen), I alt 2 kw, og sætte en inverter i carporten. Fra inverter til elskab er der ca 15-17 meter. Der ligger allerede et 5x1,5 i frostfri dybde med tilhørende 3X13A gruppe. Min idé er at bruge dette kabel. Jeg skal bruge den ene fase til belysning, stikkontakter osv. så jeg kan vel principielt bruge de to øvrige ledere I kablet til at føre strøm tilbage fra inverteren til skabet.

Hej

I følge min triker må dine elinstallationer (lys osv.) ikke dele 0 med dit solcelle anlæg.

Mvh

23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5
BavnagerSolar
Find
Citér
28-10-2014, 07:43
Besked: #5
mihejsel Offline

(27-10-2014 14:56)ruag Skrev:  .........
Der ligger allerede et 5x1,5 i frostfri dybde med tilhørende 3X13A gruppe. Min idé er at bruge dette kabel. Jeg skal bruge den ene fase til belysning, stikkontakter osv. så jeg kan vel principielt bruge de to øvrige ledere I kablet til at føre strøm tilbage fra inverteren til skabet.
..........
Du må ikke føre 2 forskellige systemer i det samme kabel, så du kan ikke bruge de sidste 2 ledere til solcelleanlægget, da solcelleanlægget skal have en særskilt sikring og et særskilt HPFI-relæ.

\ Michael

3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20
Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev
Find
Citér
28-10-2014, 08:22 (Denne besked var sidst ændret: 28-10-2014 af 08:31 Lars-Jacobsen.)
Besked: #6
Lars-Jacobsen Offline

Der er jo tale om en "installations tilsluttet inverter" og det er i pricippet ligegyldig hvor i installationen den bliver tilsluttet. Den skal ikke ubetinget tilsluttes direkte til hovedtavlen, men kan godt tilsluttes en undertavle i garagen.
Sålænge kablet er korrekt beskyttet i begge ender må det godt benyttes til både solcelleinverter og installation. Dvs det skal laves sådan der ikke kan komme strøm fra en gruppe (fase), hvis en anden afbrydes. Dvs. Ikke med 3 seperate 1+N gruppeafbrydere, men med een 3+N. Og så selvfølgelig seperat hpfi.
Find
Citér
29-10-2014, 13:41
Besked: #7
mihejsel Offline

(28-10-2014 08:22)Lars-Jacobsen Skrev:  Der er jo tale om en "installations tilsluttet inverter" og det er i pricippet ligegyldig hvor i installationen den bliver tilsluttet. Den skal ikke ubetinget tilsluttes direkte til hovedtavlen, men kan godt tilsluttes en undertavle i garagen.
Sålænge kablet er korrekt beskyttet i begge ender må det godt benyttes til både solcelleinverter og installation. Dvs det skal laves sådan der ikke kan komme strøm fra en gruppe (fase), hvis en anden afbrydes. Dvs. Ikke med 3 seperate 1+N gruppeafbrydere, men med een 3+N. Og så selvfølgelig seperat hpfi.
Ja, det er korrekt at der godt kan etableres en undertavle i garagen og at der så kan etableres særskilte HPFI'ere og sikringer i denne undertavle, men det kræver som sagt at kablet er korrekt beskyttet i begge ender og her ligger problemet.

Lars, kan du foreslå hvilke sikringer, der skal installeres i hver ende af kablet for at tage hensyn til kortslutningsbeskyttelse af kablet, overbelastningsbeskyttelse af kablet og selektivitet mellem sikringerne i huset og sikringerne i garagen.

Jeg kan ikke se hvordan dette skal kunne lade sig gøre, når det kun er 1,5mm2 kabel som skal kunne belastes med 2kW på 230V.

\ Michael

3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20
Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev
Find
Citér
30-10-2014, 10:51
Besked: #8
Lars-Jacobsen Offline

Nu er jeg ikke installatør og kan SB udenad, men et 1,5mm kabel må under normale betingelser belastes med 10A og ved 230V giver det jo 2300W. Under lidt gunstigere forhold hvor kablerne ikke ligger indmuret, må det faktisk belastes med op til 13A, hvilket efterhånden er den normale forsikring idag.
Så med en 10A 3+N i hver ende er kablet beskyttet mht til forsyning/kortslutning fra begge ender.
Så skal inverteren også lige have en korrekt sikring og hpfi. Det kunne jo være en kombi på 10A 40mA alt efter inverter.
Husk opmærkning af kablet:
Dobbeltforsynet. Kan være spændingsførende efter afbrydelse pga solceller.
Find
Citér
12-11-2014, 13:12
Besked: #9
ruag Offline

Tak for jeres svar. Jeg har imidlertid instillet projektet fordi jeg ikke kan få økonomien på projektet til at holde??? Jeg laver en andet tråd omkring min beregning jeg lægger til grund. Der må være noget galt med den.
Find
Citér
12-11-2014, 14:53
Besked: #10
Lars-Jacobsen Offline

Skulle du få gang i projektet har jeg både en Danfoss ULX3000 inverter og 6mm2 kabel til salg.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering