Størrelse på anlæg til vinterdrift?
|
06-11-2014, 10:02
Besked: #1
|
|||
|
|||
Størrelse på anlæg til vinterdrift?
Jeg har brug for et solcelle anlæg, der kan levere strøm til en 1w blæser døgnet rundt i vintermånederne. Hvor mange watt skal solcellerne være på?
Jeg har installeret laderegulator og batteri. Jeg har kunne læse mig frem til at solceller yder ca. 10% i vintermånederne. Solcellerne kommer til at hænge lodret for at undgå sne, hvilket reducere ydelsen ca. 15 %. Regner jeg med fuld drift 5 timer i døgnet bliver det ca. 70 watt. Lyder det fornuftigt og er det overhovedet praktisk muligt at producere strøm om vinteren? Kolonihave - Tips, inspiration og gode ideer |
|||
06-11-2014, 11:55
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Størrelse på anlæg til vinterdrift?
Jeg kan ikke rigtig få dine tal til at passe sammen, men hvis det er en 1w blæser (hvilket er tæt på ingenting) snakker vi om et strøm træk på 83mA.
Hvis du tager et 44Ah bil batteri kan det drive (teoretisk) din blæser i 530 timer. Da du kun ønsker at aflade dit batteri til halv kapacitet bliver det omkring 10 døgn på et batteri. Jeg tror at det nemmeste ville være at have et bytte batteri og så lade det op et sted hvor der er adgang til strøm. Men ellers kan du jo sige at du effektivt har brug for 24w eller 2Ah om dagen - jeg går ud fra at det er en 12v blæser. Du skal nok regne med at have en effektiv udnyttelse på ca 10% i vinter månederne i den givne vinkel. Det betyder at et 250w panel bør kunne klare jobbet uden udfald. (der er selvfølgelig ikke regnet på tab i op og afladning samt inverter, hvilket gør regne stykket lidt dårligere. tjek evt selv: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php 28 x Topsola 250W - 2 x Delta Solivia 3.0 G4 33° taghældning 5° Øst. |
|||
06-11-2014, 12:27
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hvis det er til at holde kolonihavehuset tørt så køb dog et af de færdige energipaneler. f.eks.
https://www.bilka.dk/hus-og-have/energip.../100181933 |
|||
06-11-2014, 21:19
Besked: #4
|
|||
|
|||
Tak for input Mads :-) Jeg kigger lige på et link.
Lars jeg er i tvivl om at solcellerne er dimensioneret til at drive blæseren i vintermånederne med lav solintensitet. Men ser ellers god ud. Kolonihave - Tips, inspiration og gode ideer |
|||
07-11-2014, 08:05
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jeg er lidt nysgerrig efter at høre formålet?
Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 35 x 250W Himin HG-250S mono paneler på 2 tagflader (22 samt 13 paneler). Stik syd, 15 graders hældning på taget. |
|||
07-11-2014, 09:00
Besked: #6
|
|||
|
|||
Jeg har en kolonihave, hvor huset sidste vinter var plaget af fugt. I år håber jeg på at kunne afhjælpe det med en lille blæser samt solceller, samtidig med at jeg får gavn af solcellerne i sommerhalvåret.
Kolonihave - Tips, inspiration og gode ideer |
|||
07-11-2014, 09:32
Besked: #7
|
|||
|
|||
Så ville jeg klart købe et af de systemer med solfanger+blæser (f.eks. SolarVenti mv.). Det fungerer utroligt godt og den opvarming de giver, er med til at holde fugten nede.
Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 35 x 250W Himin HG-250S mono paneler på 2 tagflader (22 samt 13 paneler). Stik syd, 15 graders hældning på taget. |
|||
07-11-2014, 16:44
Besked: #8
|
|||
|
|||
Hej
Vi har ikke selv erfaring med affugtning af sommerhus i vintermånederne, men rådet om f.eks. Solarventi skulle være effektivt ? En arbejdskollega har brugt det i sit sommerhus i flere år med glimrende resultat. Ikke nogen "sur" lugt af ubrugt hus gennem måske flere måneder :-) Noget af hemmeligheden er måske at solcelleydelsen er lav og kun sender luft ind ved en vis lysintensitet ? Tørvejr :-) Et forkert(overdimensioneret) panel vil måske lave energi nok til at ventilere i al slags vejr. Der er jo ikke nogen grund til at sende "regnluft" ind i huset :-) Som sagt, ingen erfaring med dette, ligesom vi heller ikke har nogen økonomiske interesser i nogle af de nævnte firmaer.. Mvh Ilse og Aksel 14 stk. Canadian Solar 215 paneler 1 stk. SMA inverter 1200 1 stk. SMA inverter 2100 TL Monteret på betontegl 25 graders hældning Retning syd-sydøst Nu med Renault Fluence Z.E siden April 14 :-) |
|||
07-11-2014, 21:15
Besked: #9
|
|||
|
|||
Disse "solarventi" systemer värmer luften op inden den suges ind. Dermed er den ikke nær så fugtig som ellers. Suger du bare alm. udendørs luft ind får du masser af fugt med.
De har også termostatstyring, så der ikke suges ind før luften er opvarmet ( ellers kommer der jo også frost indendørs). Jeg har selv sådan et anlæg i mit værksted, og jeg sparer mange penge i forhold til før hvor jeg havde en olieradiator. Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 35 x 250W Himin HG-250S mono paneler på 2 tagflader (22 samt 13 paneler). Stik syd, 15 graders hældning på taget. |
|||
12-11-2014, 20:10
Besked: #10
|
|||
|
|||
(07-11-2014 21:15)mrwee Skrev: Jeg har selv sådan et anlæg i mit værksted, og jeg sparer mange penge i forhold til før hvor jeg havde en olieradiator. Har kigget en smule på et sådant system til nyindkøbt sommerhus. Er der så stor forskel på de forskellige som priserne antyder? Som regel hænger pris og kvalitet jo nogenlunde sammen, men vil gerne høre for/imod de forskellige producenter hvis der er nogen herinde med erfaringer om de forskellige. Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|