SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Tyndfilm, hvilke er mest effektive og diskrete?
18-11-2014, 11:05
Besked: #1
Nickdk Offline

Tyndfilm, hvilke er mest effektive og diskrete?
Jeg er interesseret i at finde et tyndfilmsprodukt der kan monteres direkte på et fladt buildup tag. Jeg forestiller mig at hele tagfladen ca 200m2 bliver dækket så der opstår et ensartet arkitektonisk udtryk, et udtryk der ikke signalerer solceller overhovedet, men bare en mørt mat flade. Æstetikken er meget vigtig, mit tag kan ses fra andre højere beliggende ejendomme så det må ikke skæmme området og panelerne skal reflektere lys minimalt (altså for at mindske gener i lokal området). Jeg har prøvet at søge en del herinde for at finde info men de fleste tråde er tilbage fra 2012?
Håber på opdateret viden, eller en henvisning til udenlandske fora hvor dette diskuteres.
Find
Citér
18-11-2014, 14:50
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Tyndfilm, hvilke er mest effektive og diskrete?
Der findes ikke helt reflexfrit glas, men noget er dog så "ujævnt" og overfladebehandlet at det fremstår mat eller uden nogen umiddelbar spejlvirkning.
Mht relektion er udgangsvinkel altid lig indgangsvinkel.
Dvs her i DK vil du aldrig få problemer mod syd. Der vil være størst problem mod nord, men alt efter hvilken hældning dine paneler kan få er det ikke sikkert det betyder noget i praksis. Reflektionen vil formentlig ramme over nabohustaget, men det kan du regne på. Øst/vest kan være et problem.
Find
Citér
18-11-2014, 21:42
Besked: #3
Nickdk Offline

Hej Lars,
Tak for info. Jeg har efterfølgende kigget på disse paneler: http://www.solar-frontier.com/eng/products/index.html
Jeg ville dog foretrække noget der var endnu tyndere. Da de skal monteres på et fladt tag med meget begrænset afvanding så er jeg lidt nervøs for om de kan placeres ovenpå tagen uden at skulle gennembryde tagbeklædningen?
Da jeg oprindeligt læste om Tynd
Films celler, fik jeg indtrykket af at det nærmest kom i ruller der bare kunne limes på det eksisterende tag og at de var meget holdbare så der kunne gåes ovenpå osv. Men udviklingen ser ud til at være gået i en anden retning hvor det primært er normale 'paneler' i stedet?
Find
Citér
18-11-2014, 22:51
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Tror du og mange andre tænker på disse polymer solceller når man snakker tyndfilm:

http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit...28/content

De tyndfilms solceller jeg har set har alle været indkapslet som traditionelle glaspaneler - med eller uden ramme.
Find
Citér
18-11-2014, 22:55
Besked: #5
Nickdk Offline

Det kan godt være det er de samme, kunne ikke helt tyde det igennem dit link, men kig på dette søgeresultat: https://www.google.dk/search?q=thin+film+membranes+pv det er noget i den stil jeg tænker på. Hvor man bare limer dem ovenpå tagpappen eller hvad taget er inddækket i.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering