Er det mig der er helt galt på den?
|
18-01-2015, 11:06
Besked: #1
|
|||
|
|||
Er det mig der er helt galt på den?
Hej med jer.
01-04-2012 fik jeg ifølge tilbud og ordrebekrftigelse installeret et 4,0 kW solcelleanlæg. Som jeg troede, da så rigeligt ville dække mit el-forbrug de næste mange år, da jeg de foregående mange år havde haft et el-forbrug på ca ca. 3500 kWh årligt. Men nææææ nej. Mit regnskab anno 2015 som følger. Køb fra net: 3515 kWh Salg til net: 3047 kWh Nettoforbrug: 468 kWh at betale...:o( Jeg har henvendt mig til installatørerne. Som siger i følge tilbuddet fremgår det af en. Finansierings/afskrivningsberegning at anlægget det først år producer 3481 kWh. De 4,0 kW kan jeg ikke regne med. Og jeg har fået det lovede anlæg. Jeg siger til ham Hummmm! Det er jeg ikke enig i. Selv med de påstået: 3481 kWh er der noget galt. Og jeg havde ikke nogen forventning om de næste mange at have et nettoforbrug. Så kommer der en lang afhandling om at overnævnte tal kan ikke bruges til noget. Jeg mener nu nok de kan bruges til noget nemlig. Jeg har stadig et forbrug på ca: 3500 kWh jeg har produceret: 3047 kWh og deraf mangler der 468: kWh som jeg mod forventning skal afregne med SEAS-NVE. Er det mig der er helt galt på den..?? Ser frem til at høre fra jer....:o) Hej fra Ole |
|||
18-01-2015, 11:37
(Denne besked var sidst ændret: 18-01-2015 af 11:42 henrikkrebs.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Er det mig der er helt galt på den?
Nu er det nok lidt tidligt at komme med faktiske 2015-tal. Jeg har selv lige fået opgørelse fra Seas-nve med faktiske målinger 1.1.2014 - 31.12.2014. Det er nok det samme for dig.
Dit faktiske forbrug i 2014 har været STØRRE end 3515 kWh. Hvis du har aflæst din inverter ved de to årsskifter og trukket de to tal fra hinanden så udgør DET din faktiske PRODUKTION. Hvis vi FOR EKSEMPEL siger at forskellen mellem de to aflæsninger var 3510 kWh så kan vi udlede: Dit forbrug er forskellen mellem det der er gået ind og det der er gået ud: Ind: Fra Seas-nve: 3515 Fra egenproduktion: + 3500 Ud: Solgt til Seas-nve: - 3047 Summen (3515 + 3500 - 3047 = 3968) er dit forbrug i 2014. Altså beregnet ud fra mit tilfældige gæt på måleraflæsningerne, så det er ikke det rigtige tal. Mit gæt på aflæsningen kan nu godt nok ligne sandheden, for de fleste anlæg har i 2014 produceret lidt over budgettet. Sådan var det i al fald hos mig, mens det var en anelse under budget i 2013. 4-tallet i 4.0 kW har slet ikke noget med 4.000 kWh/år at gøre. HVIS solen skinnede med fuld kraft (1000 W / m2), døgnet rundt året rundt, panelerne var vendt mod solen til hver en tid og temperaturen var konstant lav (hvilket den ikke er når solen skinner) så burde du producere 4 kW * 24 h/døgn * 365 døgn / år = 35.040 kWh / år. Sådan er det som bekendt ikke. Du kan prøve at efterregne det tal du har for budgettet på f.eks.: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php Først og fremmest: Har du aflæsninger fra din inverter? Først derefter kan du begynde at vurdere om alt er som det skal være. --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
18-01-2015, 12:08
Besked: #3
|
|||
|
|||
(18-01-2015 11:06)vendborg Skrev: Hej med jer. Hej Ole Jeg er enig med Krebs' betragtninger og du skal jo også tænke på at alt det strøm som din husstand forbruger, mens solcelleanlægget producerer, dækkes af produktionen, inden resten sendes op på nettet. Et kvalificeret gæt ville være en 15-20 % af anlæggets produktion anvendes direkte på matriklen. Så i virkelighedens verden har dit anlæg formentlig produceret 3047 kwh + 500/700 kwh i 2014 altså indenfor/over det som du er blevet sat i udsigt. Dit reelle elforbrug er altså større end du selv tror og Krebs' anslåede tal ser meget realistiske ud. TLX Pro 6,2 :-) 30 stk 250 w LG paneler Jordbaseret anlæg |
|||
18-01-2015, 12:09
Besked: #4
|
|||
|
|||
Tak henrikkrebs.
Men skal jeg ikke forstå SEAS-NVEs' opgørelse der hen. At hvad enten jeg havde solcelleanlæg eller ej har jeg i år 2014 forbrugt/købt fra net: 3515 kWh Altså nogen lunde som jeg plejer uden solcelleanlæg? Jeg har så leveret/produceret/solgt til net: 3047 kWh. Altså skal jeg afregne: 468 kWh med SEAS-NVE fair nok. Men installatøren har jo lovet en produktion på: 3481 kWh Og det skulle jeg da mene der har været rig mulighed for at nå, soltimer mæssigt navnligt i år 2014. Altså 3481 kWh minus 3515 kWh giver 34: kWh til afregning med SEAS-NVE. Så derfor "Er det mig der er helt galt på den?...:o)" |
|||
18-01-2015, 12:19
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jeg tror du er galt på den, ellers er der noget jeg ikke fatter i din opgørelse.
Dels kan installatøren ikke garentere for solen, der kan være stor forskel på årene, men det du har SOLGT til nettet er jo inverterens produktion MINUS din lokale forbrug på produktionstidspunktet. Altså er din inverters produktion STØRRE end det du har solgt til nettet. Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
18-01-2015, 12:23
Besked: #6
|
|||
|
|||
Okay! Krebs og Hansi.
Jeg tror tiøren faldt. Vist også noget i den retning den stakkel installatør, har prøvet og trænge igennem med. Tak |
|||
18-01-2015, 12:25
Besked: #7
|
|||
|
|||
Ja det er nok dig der er galt på den :-)
Som Derhansi skriver så bruger du noget af produktionen i huset som ikke bliver målt eller registreret. Den eneste måde vi kan lave det rigtige regnestykke for dig (og en tegning måske) der viser sammenhængen, kræver du aflæser tælleren på inverteren os oplyser os den. Det bør du gøre jævnligt, gerne hver måned, og ihverttilfælde altid pr. 31/12 hvis du vil stille nogen til regnskab for produktionen. |
|||
18-01-2015, 12:43
Besked: #8
|
|||
|
|||
Ja Lars.
Det er jo så nok der, den er løbet af sporet. Da det har vist sig at måleren i inverteren er fuldstændig utilregnelig. (Danfoss ULX 3600o) Hvorfor installatøren har sat en bimåler direkte til inverteren. For på hans henvendelse til Danfoss fik han den besked der måtte være en fejlevisning plus/minus, på for ham temmelig mange % så han har af egen drift installeret den for evt at kunne dokumenterer overfor Danfoss at den ikke holder sig inden for det de lover. |
|||
18-01-2015, 22:34
Besked: #9
|
|||
|
|||
Pudsigt nok oplevede jeg lidt det samme første hele år (2013)jeg havde solcelleanlægget.
Mit årlige elforbrug steg pludseligt godt 2000kwh /årl. Jeg har meget godt check på mit elforbrug og i 2013 har vi ikke ændret noget der skulle øge elforbruget, tværtimod. Jeg prøvede i foråret 2014 at aflæse elmåleren og inverteres elmåler flere gange i løbet af dagen og sammenholde det med de forskellige elforbrugende ting der var i brug i huset mens jeg checkede elmåleren og inverteres elmåler. Det virkede i nogle tilfælde som om at der var en del af solcelleproductionen der ikke blev registreret som salg, forstået på den måde at de elforbrugende ting i huset ikke kunne bruge så meget strøm som var forskellen på inverterens visning og elmålerens. Efterfølgende checkede jeg elmåleren og inverterens elmåler i forhold til hinanden en hel dag hvor jeg havde afbrudt alt elforbrugende udstyr i hele huset. Resultatet var at begge målere viste nøjagtigt det samme. Jeg talte med en teknikker hos Seas om det, men han afviste at der kunne være noget galt med deres målere............ Jeg er ikke kommet det nærmere men jeg holder skarpt øje med produktion, elkøb og el salg osv og jeg er stadig ikke overbevist om at der ikke kan være fejl ved elmåleren.... 48 stk 250 watt solceller monteret på syd,øst og vestvendte tagflader. inverter : danfoss TLX+ 12,5 begrænset til 6kwh. 250 m2 bolig opvarmet med jordvarmeanlæg. |
|||
19-01-2015, 15:58
(Denne besked var sidst ændret: 19-01-2015 af 16:07 Aksel-Ilse.)
Besked: #10
|
|||
|
|||
Hvis jeg læser dit første indlæg rigtigt, er dit anlæg installeret 1.april 2014. Du mangler derfor produktion for jan-feb-marts og i de 3 mdr. i 2014 producerede vores 3 kw anlæg 350 kwH. Hvis du lægger det til din produktion, kommer du jo tæt på det lovede. Dit anlæg er lidt større, så du kan endda forvente lidt højere produktion end os.
Vi er så "heldige" at hele vores produktion ryger ud på nettet først og så henter vi det tilbage bagefter! Vores aflæsninger på inverter sammenlignet med elværkets måler passer nu på 3. år indenfor 10 kwH/året. Det er ikke så ringe. :-) Ups: ser nu du har skrevet 2012. Sorry, jeg var lidt for hurtig!!! Du mener vel at i 2014 har du lavet 3047 kwH. Til sammenligning har vores 3kw anlæg lavet 2840 kwH Ilse 14 stk. Canadian Solar 215 paneler 1 stk. SMA inverter 1200 1 stk. SMA inverter 2100 TL Monteret på betontegl 25 graders hældning Retning syd-sydøst Nu med Renault Fluence Z.E siden April 14 :-) Som nu (11-11- 19) er udskiftet med en Hyundai Ioniq Electric 38 kwH :-) |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|