SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Nye regler ikraft 11. februar
04-02-2015, 15:08
Besked: #1
mihejsel Offline

Nye regler ikraft 11. februar
Så er der mere info og høringssvar fra vores kære minister:
http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/ke...param1=abb

\ Michael

3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20
Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev
Find
Citér
04-02-2015, 17:03
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Nye regler ikraft 11. februar
Det er nedslående læsning altså Energistyrelsen svar.
Uanset hvad der er af indvendinger og forslag til ændringer så er det ikke noget ENS finder anledning til at implementere eller ændre i bekendtgørelsen. Hverken i denne høring eller den forrige. Det bliver som vi siger - basta !
Og så kan du/i syntes det er forkert lige så tosset du vil, men vi ændre altså ikke et komma i teksten. Utrolig arrogant i min verden.
Det kan godt være det juridisk er sådan - at der ikke er noget man ikke kan ændre, men det krænker min opfattelse af vores lovgivningssystem at det er så stift.
Find
Citér
05-02-2015, 20:11
Besked: #3
JKO Offline

Nu kan vi få udbetalt:

Den ekstra støtte blev kaldt overgangsordningen og omfatter anlæg, som er sat op, tilmeldt netselskabet eller som der er indgået bindende kontrakt på mellem 20. november 2012 og 19. marts 2013.
Ejerne af eksisterende solcelleanlæg har indtil i dag blot fået udbetalt 60 øre pr. kWh, de har solgt til elnettet. Nu kan de få udbetalt restbeløbet op til 1,02 kroner pr. kWh med tilbagevirkende kraft – hvis de altså ansøger Energinet.dk om dette.

Er der et ansøgningsskema?

http://ing.dk/artikel/nu-skal-solcelle-e...gen-173957
Find
Citér
05-02-2015, 21:47 (Denne besked var sidst ændret: 05-02-2015 af 21:52 Lars-Jacobsen.)
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Det kommer. Ro på. Energinet er ved at forberede ansøgningsskemaer mm, og har tidligere meldt ud at de regner med at være klar omkring 15. Marts.
Fordi loven træder ikræft d. 11. Februar betyder ikke administrationen af den er klar.

EDIT: Sørme om ikke de har oppet sig:
http://energinet.dk/DA/El/Nyheder/Sider/...-2015.aspx
Find
Citér
06-02-2015, 14:59
Besked: #5
DITB Offline

Hej og velkommen til mig selv Smile

Jeg har et 3,6kWp anlæg som er taget i drift i november en gang (2014). Det har været undervejs længe, fordi det er et specielt slags hybrid varme/el solfangerpanel som har været forsinket i udvikling og produktmodning.

Nu har jeg så haft tid (læs: taget mig sammen) til at melde det til DONG. De siger det allerede er i systemet, men at jeg skal kontakte Energinet.

Energinet siger at folk er på kursus til kl 12:00, noget vedr nogle nye regler der snart skal træde i kraft. Da jeg så ringer efter 12, spørger man efter en GSRN nummer, som DONG skulle ha udstedt - de kan nemlig ikke finde mig i deres computer.

Ringer tilbage til DONG, og service medarbejderen ved ikke hvad et GSRN nummer er, så nu venter jeg at han skal tale med "ham der ved noget om det" og så ringe tilbage.

Og så fandt jeg lige jeres forum. Og læste om at der kommer nye regler - om få dage!

JEG HAR EN FORESTILLING om at "min" elektriker IKKE har anmeldt systemet som tilsluttet (november 2014). Maj sidste år blev måleren skiftet, dvs for en del år siden var der en almindelig elmåler (som IKKE kunne køre baglæns). Da jeg så ville ha solceller, kom de og skiftede den til en GAMMEL måler, som simpelt hen kunne køre baglæns (det her er en del år siden nu). I maj 2014 blev den så skiftet til en ny model som har to tællere, en til hvad der er brugt, og en til hvad der er produceret (minus øjeblikkeligt forbrug).

Min inverter siger jeg har produceret 49 kWh (igår alene kom der 4 kWh). Måleren siger kun 42 kWh "uploadet" - men det passer jo sikkert med at forskellen på ca 7 kWh er det der er brugt mens det er blevet produceret.

Næste sjove detalje er at jeg bor i udlandet og lejer huset ud (!). Derved er jeg ikke sikker på at jeg kan bruge netto-måler ordningen - eller hvad den nu hedder efter på onsdag (eller idag, for den sags skyld).

Er der noget bestemt jeg bør være opmærksom på ud over ovenstående?

Jeg kan i øvrigt tilføje at det er "PV-T hybrid solfangere", dvs de producerer både strøm og varme - fra de samme paneler. Ca 3,6 kWp el og ca 15 kWp varme (vides ikke præcist endnu, vi får se her til sommer). Overskudsvarmen om sommeren oplagres i jorden under huset, og siver langsomt op igennem jorden så det kommer tilbage igen i den kolde periode. Solcellerne er fokuserede ca 3:1 med nogle spejle, men da de køles ned af den termiske del af solfangerne, yder de mere OG holder længere - mens de samtid giver solvarme oveni.
Find
Citér
06-02-2015, 16:11
Besked: #6
Lars-Jacobsen Offline

Nettomålerordningen bliver ikke lavet om. Der er stadig de samme muligheder.
Søg lidt på Energinet.dk´s hjemmeside for en beskrivelse af dem.
Det eneste der er af interesse for private i denne længe ventede bekendtgørelse er at prisen for salg af overskud´s el kan man få 42 øre mere for pr. kWh.
Sælger du derfor 1.000kWh årlig giver det 420kr mere, så det ændre ikke alverden.
Hvis EU ikke havde trukket den så længe og man havde fået del i den oprindelige pulje sats på kr. 1,30 ja så havde man kunne få yderliger 280 kr mere ialt 700 kr.
Find
Citér
07-02-2015, 11:19
Besked: #7
DerHansi Offline

Hej DITB

Tillykke med dit spændende anlæg. Du må meget gerne opdatere herinde omkring hvordan det yder/arter sig.

Er det det der svenske anlæg som har været længe undervejs ?

Nysgerrrig DerHansi

TLX Pro 6,2 :-)
30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
07-02-2015, 23:09
Besked: #8
elmedin Offline

kan jeg søge tilæg:

har tisluttet anlæg 2013 år og blev godkendt i begyndelse i 2014

kan jeg søge ?? kan ikke forstår alle det som de skrev på energinet hjemmeside'
Find
Citér
08-02-2015, 07:37
Besked: #9
DITB Offline

(07-02-2015 11:19)DerHansi Skrev:  Hej DITB

Tillykke med dit spændende anlæg. Du må meget gerne opdatere herinde omkring hvordan det yder/arter sig.

Er det det der svenske anlæg som har været længe undervejs ?

Nysgerrrig DerHansi

Ja, det er korrekt, både mht "længe undervejs" og "Svensk". Svensk, i hvert fald mht solfangerne - de er PV-T (hybrid) versionen fra Solarus i Sverige.

Jeg startede for ca 5 år siden (!) men diverse udfordringer af både familiær, teknisk og økonomisk natur har forsinket projektet. Jeg skulle ha haft mine 12 paneler i "april, evt maj, 2010". Jeg fik dem 4 år og 4 måneder senere ...

Det er nok lidt off topic da det her drejer sig om solceller, men jeg vil mene at de fleste som interesserer sig for solceller også har en interesse i opvarmning og varmt vand.

Der er masser af energi fra solen - udfordringen består i 1) at fange energien og 2) at gemme den til senere. I mit projekt har jeg bygget et omfattende system som opvarmer soklen ude fra (men på indersiden af noget isolering), et andet system som opvarmer nogle rør flere meter nede i jorden, under huset (inden for den samme sokkel isolering). Dvs at om vinteren vil det meste af varmen blive afsat i soklen - da det kommer tilbage inden for dage og uger, mens varmen om sommeren primært bliver afsat dybere nede i jorden, så man kan bruge det igen om vinteren.

Jeg lagrer altså varmen fra dag til nat, fra solskinsdage til gråvejrsdage og endnu mere vigtigt: Fra sommer til vinter.

Mht solceller - så fokuserer man meget på at tweake 15%-20% og få en smule mere ud af cellerne. I stedet for kan man opfange resten som varme-energi (eller i hvert fald en meget stor del af det). Hvis man bruger LED lys og andre el-sparende foranstaltninger, og ikke bruger el til opvarmning, så behøver man jo ikke 6000 kWh om året i en almindelig husstand.

Det er fint at man kan sende strøm tilbage til nettet, men hvis man i stedet fokuserer på opvarmning og varmt vand, så behøver man ikke bekymre sig så meget om det lige er 15 eller 20 % man kan hive ud af solcellerne.

Mere senere ...
Find
Citér
08-02-2015, 14:45
Besked: #10
Lars-Jacobsen Offline

Yep DITB, men lad fortsættelsen følge i din egen tråd, istedet for at hijacker denne der handler om de nye regler.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering