Hybrid ~3,6 kWp PV ~15 kWp T
|
06-02-2015, 15:14
Besked: #1
|
|||
|
|||
Hybrid ~3,6 kWp PV ~15 kWp T
12 paneler (hver med to moduler), skulle give ca 3,6 kWp (muligvis mindre). Solcellerne er monteret på begge sider af en slags "radiator" af aluminium (som fungere som solvarme/nedkøling af solcellerne). De solceller der vender indad bliver bestrålet via nogle konkave spejle med ca 3:1
Her fra i morges: Der var rim på, solen kom frem, men før den nåede at brænde rimfrosten af blev det overskyet. På trods af rimfrost ovenpå cellerne kom der 50-75W ud, selv da det var overskyet. Ved minus 4 grader var temperaturen i fangerne kun ca 7 grader fordi det var overskyet og der var rimfrost på, så ingen termisk produktion i dag. Jeg har også tilføjet et billede fra før monteringen - hvor man kan se spejlene. |
|||
06-02-2015, 22:01
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Hybrid ~3,6 kWp PV ~15 kWp T
Spændende system. Bliver sjovt at se hvad det yder når vi får ordentlig indstråling. Hvad koster et sådant setup, om man må spørge?[/align]
Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
07-02-2015, 15:01
Besked: #3
|
|||
|
|||
Meget spændende.
Jeg har selv et Hybrid "anlæg" i spanien, bare 2 stk 250W poly moduler, med gulvvarme plader/rør på bagsiden, og så lukket af med isolering bag til. det virker fint i Spanien med den varme / sol der er der. Masser af varmt vand, og 10% mere ydelse på panelerne. Det design du har ser for vildt ud, er det et færdigt anlæg eller DIY.?? Mvh Gigabyte |
|||
08-02-2015, 07:41
Besked: #4
|
|||
|
|||
Det er bestemt et DIY anlæg, det er nærmere næste-generations solenergi.
Kan i huske i 80'erne - når man talte solenergi mente man solvarme. Idag når man siger solenergi, så tænker næsten alle at det er solceller man taler om. Jeg kombinerer det så til begge dele, og tilføjer flere slags varmelagre (se anden tråd om det samme) Prisen: Ja, det er jo en prototype, og jeg kan ikke følge med mere. Det er bestemt ikke klart til slut-brugere, men med tiden vil de forskellige teknologier dokumenteres (hvad der virker hvordan) så det kan masseproduceres og installeres billigt. Når først det er installeret er der stort set ingen udgifter eller vedligehold. De eneste bevægelige dele er væske, pumper og ventiler. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|