SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Energinet - eller ikke energinet?
11-02-2015, 06:53 (Denne besked var sidst ændret: 11-02-2015 af 07:00 DITB.)
Besked: #1
DITB Offline

Måske et basalt begynder spørgsmål - men hvis jeg f.eks. forbruger totalt 3500 kWh årligt, og producerer 1500 kWh fra solceller - er der så overhovedet nogen grund til at involvere Energinet?

Efter at DONG nu har emailet mig et skema jeg skal udfylde og sende tilbage for at få et GSRN nummer, så ved jeg ikke helt hvad som gælder:

Installationen er startet i 2010, dvs de specielle termisk/elektriske solfangere blev forsinket over 4 år (!) så jeg fik dem først i 2014.

I 2010 kom der ny "gammel" måler op, den havde faktisk en "saldo" på vist tæt på 200 000 kWh - og den kunne køre baglæns, så gammel var den. Vi havde nemlig meddelt DONG at vi var i gang med at installere solceller.

Men så skete der ikke noget, inverter var klar og alting, men solfangerne kom ikke.

Så i maj 2014 kom der pludseligt og uanmeldt en tekniker og skiftede den gamle simple måler ud med en ny måler med to tællere. Digital og smart, og jeg har lige lært at den sender data til DONG dagligt. OG at de ganske gratisk vil emaile mig et regneark hver måned med daglig tællerstand af begge målere.

Så hvornår er systemet bygget, hvornår er det taget brug, og hvilke konsekvenser har det for mig mht hvilken ordning jeg er på? Har jeg nogen fordel af at DONG på en eller anden måde har mig stående som "producent" siden 2010?

Det skulle være ca 3,0 til 3,6 kWp, alt efter indstilling, hvor meget jeg kan køle det etc. Retning 160 grader (ca SSØ), på et 45 grader tag (men det er med spejle så det er optimeret til lavere vinkler af solens azimuth).

For nogle dage siden producerede jeg 4,4 kWh på en dag med nogle høje skyer, igår 3,0 kWh på trods af meget vekslende sol. . Min inverter påstår at den har haft en peak på den ene DC indgang på lige over 4000W, selv om det er en UNILYNX 3600 (HV), dvs burde være max 3600W. AC out siger da også et meget lavere tal. Når alle 12 paneler er i serie er der ca 530 V DC til at starte med (max inverter ind er 550V), så falder det til ca 430-460 når den tracker PPt eller hvad det nu hedder. Hvis jeg kører det i to kredse, er det lige knap at den så kan holde 250V (det er HV modellen). Siden November har jeg produceret lige over 60 kWh mens ca 54 kWh ifølge måleren er gået tilbage i nettet.

Altså med produktion lavere end årligt forbrug - spiller det nogen rolle overhovedet hvilken ordning jeg kommer på? Selv om systemet ikke er sat i drift indtil for nylig, så lader det til at jeg allerede "er" på netto måler ordningen (og hvordan ved jeg præcist hvilken "ordning" jeg er på?")

Slutteligt - da det er udlejet - har det nogen betydning?

Tak for info.
Find
Citér
11-02-2015, 08:37
Besked: #2
henrikkrebs Offline

RE: Energinet - eller ikke energinet?
At 'følge reglerne' i.f.t energinet giver følgende fordele:

1. Du får lov at fratrække din egenproduktion fra de kWh du henter ind - du forbruger den jo ikke i samme time som den produceres. Du slipper altså for moms og energiafgiften præcis som du altid har sluppet for moms af dine hjemmedyrkede gulerødder.

2. Du er garanteret en mindstepris på det overskud du sender ud i det år (gammel årsbaseret nettoafregning) eller den time (ny timebaseret nettoafregning) det produceres.

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
11-02-2015, 09:14
Besked: #3
DITB Offline

(11-02-2015 08:37)henrikkrebs Skrev:  At 'følge reglerne' i.f.t energinet giver følgende fordele:

1. Du får lov at fratrække din egenproduktion fra de kWh du henter ind - du forbruger den jo ikke i samme time som den produceres. Du slipper altså for moms og energiafgiften præcis som du altid har sluppet for moms af dine hjemmedyrkede gulerødder.

2. Du er garanteret en mindstepris på det overskud du sender ud i det år (gammel årsbaseret nettoafregning) eller den time (ny timebaseret nettoafregning) det produceres.

Er det også relevant hvis den totale el man forbruger er større end den mængde man sender ud i nettet? Da jeg talte med DONG blev jeg fortalt at så længe jeg producerer mindre end jeg forbruger, bliver det bare modregnet i regningen direkte. Det lyder jo som nettomåler ordningen, så vidt jeg kan høre.

Men er det korrekt, og hvordan finder jeg ud af hvad min status faktisk er? Er det energinet eller DONG?
Find
Citér
11-02-2015, 17:15
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Hvornår installationen startede er faktisk ligegyldig. Den startede jo i princippet i det øjeblik du fik tanken. Det som er afgørende er hvornår du/din installatør har meddelt dit elselskab om du ønsker at etablere solceller, og altså får/har udfyldt en anmeldelse så forsyningsselskabet kan inberetninger det og Energinet tildele dig et GSNR nummer.
At dit forsyningsselskab har været ude og skifte måler en eller flere gange er underordnet, men det kan formentlig benyttes i din argumentation(forsvar) for at du har anmeldt det og det er forsyningsselskabet der "har glemt at indberette".
Derfor er det vigtigt at få dokumentation fra forsyningsselskabet, for så kan du overfor Energinet bevise du overholder kravene. Enten for at komme med i den helt gamle årsbaseret nettomålerordning, eller på den ny timebaserede med de overgangsregler der gælder, eller om du skal søge som helt nyt anlæg.
Uanset hvad så skal et nettilsluttet anlæg ALTID anmeldes. Det er kun Ønet anlæg der ikke behøves at blive anmeldt. (Det skal skal dog stadig laves af en installatør efter SB). Om du vælger at at søge om nettoordning er op til dig, men det kan ALTID betale sig med mindre du 100% er sikker på dit øjeblikkelige (private/husstands) forbrug altid er højere end solcelleproduktionen. Og det er den formentlig ikke en tirsdag formiddag i maj hvor solen skinner og anlæget yder max.
Find
Citér
12-02-2015, 07:37
Besked: #5
DITB Offline

Tak for svaret, Lars.

Der produceres bestemt mere end der bruges.

Hvis der f.eks. produceres 1500 kWh årligt og forbruges 3500 kWh, kan det så bedst betale sig med den oprindelige netto-måler ordning, eller er den nye "med pulje" den bedste?

Fra DONG blev jeg fortalt at fordi mit system er fra helt tilbage i 2010 så fik de ikke tildelt et GSRN nummer dengang. Enten fordi det ikke fandtes eller fordi der ikke var så meget styr på det. Eller noget andet, det er jeg ikke helt sikker på.

Det nemmeste vil jo helt klart være en simpel model hvor man bare betaler for netto forbruget over et år - som vel må være den oprindelige ordning.
Find
Citér
12-02-2015, 15:43
Besked: #6
Lars-Jacobsen Offline

Uden tvivl den gamle årsbaserede nettomålerordning.
Så kan du på nogen måde komme under den skal du gøre det.

Næstbedste er at være omfattet af overgangsordningerne - her er du sikret en højere afregning end "standard"

Dårligst er den nye hvor du kan søge (deltage i lodtrækningen) og være heldig at få del i den højere afregning.

Men igen de sidste 2 vil altid være dårligere valg for private med en bare tilnærmelsesvis normal elforbrugs døgn/årskurve.
Find
Citér
24-02-2015, 20:37 (Denne besked var sidst ændret: 24-02-2015 af 20:38 collectordk.)
Besked: #7
collectordk Offline

Burde det korte svar ikke være at på årsbaseret nettomåler ordning, udnyttes produceret energi 100%, da alt sendes til elnettet.

Ved timebetalte anlæg kan du som regel kun udnytte 30-40% og resten sælges til de små 60øre eller 1,08 på ny ordning.

Så har man muligheden , så vil den gamle ordning altid være bedst, da det er som at spare penge op i banken, dog uden renter Wink

De nye ordninger er som at købe dårlige aktier med tab ;(
Find
Citér
25-02-2015, 11:14
Besked: #8
Risskov teknik Offline

På timebaseret ordning kan du med dit anlæg kun få 0,6kr i 10 år efter nettilslutningen og 0,4kr de efterfølgende 10 år.
Med det anlæg som du har, kan det næsten også være ligegyldigt om du får 42 øre mere pr kw du sender tilbage, da det højest er et par hundrede kroner om året.
Prøv istedet at flytte det forbrug du kan, til dagstimerne som opvasker, vaskemaskine og tørretumbler.
Så får du den bedste økonomi.

mvh. Mikael
Solar-Log
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering