SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
asymmetrick til slutning
28-02-2015, 08:51
Besked: #1
Henrik Preben Offline

asymmetrick til slutning
Hej alle
Ønsker gode råd til tilslutning af symmetrisk og asymmetrisk på
Delta 6,0 EU T4 Tl.

vest tilsluttet 3000 w *2 på hver stang
Syd ønskes tilslutning af max effekt

streng kan ikke vises hvis den er under 250 volt ubalance
og hvis ubalance streng er over 250v. kan den vises, men ikke vest
strengen, som er tilsluttet på samme

Stengen bliver godkendt på 1Mppt med tilsluttet vest og syd tilslutning men vest tilslutningen kan ikke aflæse på inventer, kun syd strengen.

Er der nogen der har en forklaring.

Gode råd modtages!

Max tilslutning ved ubalanceret indgangseffekt 4,4 KW pr. enkelt indgang. max effekt ,Mppt ubalanceret åben 250 1000 volt 33 %
67 % 420 -1000 V.

MVH Henrik
Find
Citér
01-03-2015, 09:26
Besked: #2
woebbe Offline
RS
RE: asymmetrick til slutning
Jeg havde i sin tid en refusol inverter hvor der var asymmetrisk antal solceller tilsluttet (3strenge) . Inverteren havde 3 indgange som alle styret af den samme mpp tracker.
De 3 strenge var fordelt på syd,øst , vest vendte tagflader med 45 graders hældning.

Anlægget lavede da strøm, men det fungerede ret dårligt idet inverteren ofte frakoblede sig selv.

Da jeg undersøgte sagen fandt jeg frem til at det ikke duer at køre med 3 strenge med forskelligt antal solceller opsat på forskelligt vendte tagflader.

Grunden er at 1 mpp tracker altid vil styre alle strenge ens og altid tage udgangspunkt i den med ringeste effekt dvs at man ikke får særlig god udnyttelse af de øvrige strenge.

Hvis man har opsat 3 strenge med solceller og disse sidder på forskelligt vendte tagflader, så skal inverteren have 1 mpp tracker for hver streng. Derudover skal man sikre sig at der ikke er for stor forskel i antallet af solceller strengene imellem da man ellers risikere at den mindste streng kun laver strøm en meget kort del af tiden.

48 stk 250 watt solceller monteret på syd,øst og vestvendte tagflader. inverter : danfoss TLX+ 12,5 begrænset til 6kwh.
250 m2 bolig opvarmet med jordvarmeanlæg.
Find
Citér
01-03-2015, 14:27
Besked: #3
Henrik Preben Offline

Hej Woebbe

Tak for din erfaring, denne inverter opfører sig lige så.

Den har 4 indgange og 2 Mpp Tracker.

Ifølge installationsmanualen kan de 2 tracker individuelt behandle asymmetrisk symmetriske input.

Jeg har d.d skrevet til Solivia Delta support om en forklaring.

Måske er det en opsætnings fejl, eller vildledning!

MVH Henrik
Find
Citér
03-03-2015, 12:55
Besked: #4
majland Offline

(01-03-2015 09:26)woebbe Skrev:  Hvis man har opsat 3 strenge med solceller og disse sidder på forskelligt vendte tagflader, så skal inverteren have 1 mpp tracker for hver streng. Derudover skal man sikre sig at der ikke er for stor forskel i antallet af solceller strengene imellem da man ellers risikere at den mindste streng kun laver strøm en meget kort del af tiden.

Strenge på samme mpp tracker skal have samme antal paneler.

For strenge på hver sin mpp tracker burde antallet af paneler være ligegyldigt sålænge det ligger indenfor specs på hver sin indgang.

Min inverter har 2 indgang med hver sin mpp tracker. Det første halve år kørte jeg med 13+8paneler da det ifølge producentens beregnerprogram ville give lidt bedre effektivitet end at fordele dem mere ligeligt. (og så fik jeg dem også placeret så det primært var de 8 der blev ramt af skygger).

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
03-03-2015, 18:48
Besked: #5
woebbe Offline
RS
ja det er rigtigt at 2 strenge på SAMME mpp tracker skal være ens i antal og ydelse.

Problemet der kan opstå hvis man har for stor forskel i antallet af solceller strengene imellem, er at man så risikere at komme udenfor det arbejdsområde som inverteren har.

feks fik jeg i sin tid et tilbud på et anlæg med 20 solceller på sydvendt tagflade, 4 solceller på vest vendt og 4 solceller på østvendt tagflade.

selvom inverteren havde 3 indgange med en mpp tracker pr indgang, så betød den store forskel strengene imellem, at de 2 mindste ville lave strøm i væstntlig færre timer om dagen. De 2 mindste strenge ville nemlig i alt for mange timer være uden for inverterens arbejdsområde.

48 stk 250 watt solceller monteret på syd,øst og vestvendte tagflader. inverter : danfoss TLX+ 12,5 begrænset til 6kwh.
Find
Citér
03-03-2015, 19:46 (Denne besked var sidst ændret: 03-03-2015 af 19:53 majland.)
Besked: #6
majland Offline

Skidtet skal selvfølgelig dimensioneres rigtigt - både mhs til spændinger og strømme på paneler og inverter. Der er nu ikke ret stor forskel på spændingen under drift så det lyder mere til en sælger der ikke har anet hvad han har med at gøre ...

Citér: De 2 mindste strenge ville nemlig i alt for mange timer være uden for inverterens arbejdsområde.

Spændingen kommer lynhurtigt op på et panel - længe før der kan levere nogen effekt.

Så 4 paneler på en indgang kan nemt være for lavt til at inverteren overhovedet kan hive nogen effekt hjem - men så er det hele dagen det er et problem.

Min bedste produktionsdag i 2014 gav 48,87kWh. Læk mærke til at spændingen falder midt på dagen pga opvarmning af panelerne og effektiviteten er faldet så jeg ikke engang går i 6kW begrænsningen. Tidligere på året var jeg i begrænseren men der var solen ikke oppe helt så længe så dagsproduktionen blev mindre.

Dagens produktion på 14kWh - læg igen mærke til at spændingen hurtigt var oppe

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
04-03-2015, 07:34
Besked: #7
woebbe Offline
RS
Ja du har ganske ret i at det pågældende firma ikke havde helt styr på hvad de lavede og det var ikke kun dementioneringen den var gal med, hele anlægget måtte tages ned og sættes op igen 3 gange før det sad korrekt.
Det var iøvrigt samme firma som har leveret og opsat alle Bilkas solcelleanlæg.........

Det var først da jeg selv satte mig ind i tingene og selv bestemte antal solceller, placering og inverteres størrelse at det kom til at fungere.

Men det kører super godt, i 2014 lavede anlægget over 10000 kWh:-)

Iøvrigt dykker min strømproduktion også kortvarigt på ca samme tidspunkt om dagen som dit, men det skyldes at solen begynder at forsvinde lidt fra den østvendte tagflade mens den endnu ikke er nået tilstrækkeligt om til den vestvendte tagflade.

Jeg mener at min bedste dag lå på ca 70 kWh.

Det er iøvrigt nogle flotte og interessante kurver du kan fremvise.

Find
Citér
04-03-2015, 09:58
Besked: #8
majland Offline

(04-03-2015 07:34)woebbe Skrev:  Det er iøvrigt nogle flotte og interessante kurver du kan fremvise.

Takker - men applausen skal mest går til Danfoss hvor man på clxportal.danfoss.com som ejer af anlægget kan få tegnet grafer over alt der er logget (vist kun total produktion der er offenligt tilgængeligt)

Da jeg i 2012 stod og skulle vælge komponenter var der ikke mange godkendte små 3-fasede invertere at vælge imellem og det var bestemt medvirkende til valget at den havde indbygget logning og webserver. Det var så et ekstra pluds da clx portalen gik i luften med bedre dataopsamling så jeg slap for at skulle gemme den selv (inverteren gemmer kun produktionstal i ret kort tid, så for 2012 og 2013 ligger kun årsproduktionen, mens jeg har månedstotaler tilbage midt i 2014. Men på CLX portalen ligger det med en opløsning på 10min.

Det er dog stadig fejl på portalen og der mangler features som at sammenligne produktion på forskellige dage/uge/måneder osv.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
05-03-2015, 08:33
Besked: #9
Henrik Preben Offline

Tak for de mange indlæg, som hjælper på forståelsen, kom bare med flere.

De asymmetriske indgange på delta, ifølge mine OBS. er 250 volt par. Mppt, men det det er hele den samme spænding der bestemmer, på delta T4 er det 40w DC.

DeltaT4 viser kun de asymmetriske indgange i volt, og producere selv med under 250volt visning.

D.D. er der tilsluttet

asymmetrisk syd 2*2750w tilsluttet volt ca. 310 volt

symmetrisk vest 2*3000w tilsluttet volt ca. 550 volt
Den symmetriske kan ikke ses på inverter.

Hvis vedhæftet fotos kan ses, opdateres data med 15 minutter interval.

Jeg venter på mere input, fra vejr fronten fra kl. 11,00 til 14,00.

MVH Henrik
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering