kW peak - juridisk fortolkning
|
01-03-2015, 07:28
Besked: #1
|
|||
|
|||
kW peak - juridisk fortolkning
Hvis man nu har tagflader som vender både Øst, Syd og Vest, og man monterer solceller på alle disse flader, vil grænsen på 6kW så være den samlede kW eller den i praksis maksimale kW?
Da solen ikke kan skinne direkte på alle flader på samme tid, vil kWp i praksis IKKE være Ø+S+V men teoretisk set ikke meget mere end hvad S giver i peak (forudsat at de Sydvendte celler er den største flade, og vinklen mellem tagenes orientering er 90 grader, f.eks. 90 2kWp/180 5kWp/270 2kWp). Hvis 6kWp grænsen virkeligt er sat til at beskytte elnettet mod for stor strøm retur fra hver enkelt husstand, så vil det vel være OK med dette setup, da det aldrig giver mere end 6kWp? En stor del el bruges morgen og aften, så selv om det ikke er optimalt med Ø/V mht produktion, så vil behovet være større der. Og de Ø/V vendte flader kunne være mere lodrette for at optimere produktionen for en lavere gennemsnitlig azimut, mens S fladen kan være mere flad. En sådan konstellation ville med den samme lovgivning tillade at man monterer flere solceller, og samtidig hjælpe med at fylde hullet morgen og aften, hvor solceller i stik syd ikke giver alverden. Den enkelte bruger kan derved også minimere den mængde strøm de bliver nødt til at købe, da produktionen er over en større del af dagen. Er der mon nogen der har været igennem ovenstående problemstilling? |
|||
01-03-2015, 07:52
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: kW peak - juridisk fortolkning
Hej DITB
KWp for et anlæg defineres ud fra størrelsen på den begrænsende komponent. Dvs. hvis man monterer 3 kW paneler på en 10 kW inverter er kWp 3 kW. Hvis man monterer 10 kW paneler på en 6 kW inverter er kWp 6 kW. Det samme hvis man monterer 10 kW paneler på en større inverter, der er begrænset (og låst) til 6kW. Mvh, Finn |
|||
01-03-2015, 08:19
(Denne besked var sidst ændret: 01-03-2015 af 08:21 zyli.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
Enig. .dette er fastslået tidligere. Den begrænsende komponent er bestemmende for anlæggets størrelse - en af de få ting i den danske solcelle lov som giver mening
Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
01-03-2015, 10:57
Besked: #4
|
|||
|
|||
Tak for svarene.
I forbindelse med jeg tænkte på noget andet, kom jeg lige i tanke om netop dette: Man kan jo bare sørge for at holde inverteren nede i effekt. Med min Unilynx 3600 på de eksisterende paneler som peger 160 grader, så havde jeg tænkt mig at se på micro-inverters hvis jeg monterer noget i Øst-Vest (070 hhv 250 grader, hele huset er offset med ca 20 grader fra at ligge stik N/S - Ø/V). De ekstra paneler ville være ca 1kWp hver så selv om samtlige paneler kørte for fuldt blæse ville jeg stadig være under 6kW. |
|||
01-03-2015, 12:06
Besked: #5
|
|||
|
|||
Stadig ikke noget problem. Du skal bare sikre dig at der ikke samtidig kan leveres mere end 6Kwp fra den samlede installation bestående af x invertere med Y paneler tilkoblet.
http://energinet.dk/SiteCollectionDocume...20krav.pdf |
|||
01-03-2015, 15:54
(Denne besked var sidst ændret: 01-03-2015 af 17:19 tagestavsdal.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
(01-03-2015 07:28)DITB Skrev: Hvis man nu har tagflader som vender både Øst, Syd og Vest, og man monterer solceller på alle disse flader, vil grænsen på 6kW så være den samlede kW eller den i praksis maksimale kW? @DITB Jeg ser at en anden har svaret at du må montere 12kWp, bare der kun leveres 6kW max til nettet. Men var det ikke kun under nettoordningen at 6kWp var relevant? Jeg har lavet et regneark, hvor du kan beregne produktionen med 10minutters intervaller hen over dagen underforudsætning af forskellige taghældninger, tagretninger osv. Jeg synes du skal regne på hvor meget du maximalt kan producere om formiddagen indtil kl 9 på de østvendte paneler, vælg nogle forskellige perioder på året. Gentag det samme for vestvendte paneler om eftermiddagen fra ca kl 16. Eksperimenter med forskellige taghældninger osv. Muligheden er der i regnearket, det kræver bare at du ændrer på nogle parametre. Jeg vil tro at du skal satse lidt mere på vest end på øst, fordi vores normale forbrug ligger mere om eftermiddagen og aften end om morgenen. Faktisk er det på årsbasis bedst med et ganske vandret vestvendt anlæg, det vil producere mere end hvis du har 45 grader hældning. Regnearket vil kunne give digmulig hed for at eksperimentere dig frem til den optimale hældning for at få maximal produkt om eftermiddagen i efterår og sommer. (jeg tror at vinter giver så lidt, at det skal du ikke tænke på) Tilsvarende for de andre retninger. Jeg vedhæfter regnearket, med mine data fra den 3.maj 14. Hvis du vil benytte regnearket og løber i forståelses problemer, så spørg gerne. Hilsen Tage |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|