Økonomi i solceller efter den nye støtteordning?
|
05-03-2015, 11:03
Besked: #1
|
|||
|
|||
Økonomi i solceller efter den nye støtteordning?
Hej jeg er ny her på siden og håber at kunne få lidt hjælp til valg af anlæg... Eller om jeg overhovedet skal have et anlæg eller ej.
Jeg har længe ønsket mig solceller men kom desværre ikke med på netto ordningen. Nu er alle aviserne jo fulde af artikler om ny solcelle boom. Læste dog også en artikel på Bolius der kommer med regne eksempler der slet ikke matcher det forhandlerne kommer med. Har fået tilbud der lover 240.000 i overskud efter 30 år hvor Bolius artikel er noget mere konservativ http://www.bolius.dk/energitjenesten-pas...aeg-26072/ Jeg synes det er svært at gennemskue økonomien sådan et projekt med alle de variabler der er. Vores fakta er et årligt forbrug på ca 5000kwh. 2 voksen og 2 børn. Stor vamtvandsbeholder der om sommeren banker 3000 watt af mens den varmer op Om vinteren laves varmt vand med træpille fyr. Sydvendt tagflade duer ikke pga. En stor skorsten der laver skygger og da jeg har masser af plads på landejendommen er jeg også mest til en opstilling på jorden. Så kommer der dog problemer med tilladelse fra kommune ind i billedet og max 25 meter fra eksisterende bygninger til solcelle anlæg åbenbart. Jeg har fået tilbud på alt fra 3 kWh til 6kwh anlæg da forskellige leverandører åbenbart ser meget forskelligt på hvad passende størrelse anlæg ville være til os. Argumentet for de små anlæg er at eget forbruget så bliver højere og dermed bedre økonomi,mens beregninger fra andre viser jo større anlæg jo større overskud. Tilbuds priser varierer fra 54000 til 123.000 Nogle ser hybrid anlæg som det bedste,mens andre mener man blot skal købe en inverter der er forberedt og så vente på bedre/billigere batterier kommer på markedet. Jo mere jeg læser jo mere forvirret bliver jeg næsten så håbede , at der var et par kloge hoveder der havde et par gode råd her ![]() Jeg kunne måske se fordelen i et større anlæg, da alle vores hvidevarer har mulighed for timer bestemt start, så de kan køre i dagtimerne når vi ikke er hjemme. Endvidere kunne man måske banke noget strøm i varmtvandsbeholder når solen rigtigt skinner og få lidt til gulvvarme i badeværelse feks. På forhånd tak for hjælpen ![]() |
|||
05-03-2015, 12:11
(Denne besked var sidst ændret: 05-03-2015 af 12:13 majland.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Økonomi i solceller efter den nye støtteordning?
Imho er det ikke besværet værd med nuværende regler. Med alt den usikkerhed der er både mhs politisk indgriben og levetiden af komponenterne så ser ikke rigigt attraktivt ud i øjeblikket.
Da de "nye" regler med års netto afregning kom i 2010 kiggede jeg seriæst på det, men anlæggene var stadig så dyre at tilbagebetalingstiderne var meget lange. Det var først i starten af 2012 at prisen var kommet så langt ned at der var udsigt til en tilbagebetaling af investeringen på under 10år og jeg gik med på bølgen. Men tilbage til nuværende regler. Bolious's mest positive scenarie giver en tilbagebetalingstid på 16år og så er det imho ikke interessant af økonomiske årsager. Så vil det sikkert være bedre at sætte de 80000kr ind på en pensionsopsaring og investere dem i værdipapirer - og det kunne jo så passende være i papirer der har noget med "grøn" energi at gøre... Med mit 6kW anlæg der producerer ~10% mere end mit årsforbrug har kun et direkte forbrug på 23-24% Et mindre anlæg vil selvfølgelig giver mulighed for et større direkte egetforbrug og hurtigere tilbagebetaling. Men gevinsten bliver jo så også mindre på sigt... Jeg ville ikke købe nu hvis ikke jeg kunne opstille en case der sikrede at anlægget var betalt hjem indenfor de 10år hvor der gives den forhøjede afregningspris. Jeg er også lidt skeptisk ved batteriløsningerne - specielt ved om holdbarheden er som lovet. Har set nogen regne på at bare opbevaringen af strømmen koster op mod 1kr/kWh Men overvej også solvarme som supplement til elpatronen til brugsvand. Det burde give en meget hurtigere tilbagebetaling - specielt hvis installation er ved at nå en alder hvor vvb'en måske alligevel skal udskiftes. Det bliver dog nok en udfordring med rørlængden fra et fritstående anlæg. En kollega har lige installeret et anlæg som : http://www.varmtvandfrasolen.dk/solvarme...31_39.html Hvis du bare ønsker lidt bedre komfort (gulvvarmen i badet) så kunne du også overveje et lille simpelt pillefyr med automatisk tænding (~25000kr). Træpiller giver dig energi til ~0,50kr/kWh og der kan du ikke komme ned med solceller men måske godt med solvarme. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
05-03-2015, 13:54
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hej og tak for svar.
Vil give dig ret i, at efter Bolius beregning er det en meget lang betalingstid selv om jeg har pengene kontant og ikke skal låne. I så fald er det nok bedre blot at investere pengene i feks aktier. Forvirringen opstår da også netop når div. Forhandlere kan lave beregninger med tilbagebetalingstid på blot 7-8 år. Det afhænger selvfølgelig meget af udvikling i fremtidig el pris, hvor meget man selv kan bruge osv. Det er lidt svært at gennemskue hvem der har ret. Fandt en online beregner og selv med lavt eget forbrug på 20% og kun 2% udvikling i el prisen,så lovede den guld og grønne skove og flere hundrede tusinde i overskud over 25 år. Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det måske netop det. Jeg har rigeligt plads til et solvarme (varmt vand) anlæg på taget så der vil afstand ikke være det store problem. Og VVB er af ældre dato, så måske det ville være en bedre løsning. Har dog også træpiller fyr med auto start/stop, og det kan programmeres med timer start osv, men slukker det som regel om sommeren så jeg kan spare lidt på pasning. Grunden til at solcelle anlægget skulle på jorden er dels at mit tag er fra 1979 og skal nok skiftes for solceller skal og så er det jo ekstra bøvl med anlæg ned/op igen. Derudover har jeg en stor skorsten og læhegn der skygger delvist på den sydvendte tagflade så jordbaseret løsning synes nemmere. Det kan dog være jeg bare skal droppe solceller helt og gå efter solvarme Da også pokkers jeg ikke kom med i netto ordningen dengang. Ville have været med året efter,da jeg havde en dyr renovering der skulle overståes, men så fik den kære miljø minister jo lukket ordningen inden... Meget belejligt lige efter han selv havde fået monteret solceller efter den gamle og lukrative ordning. |
|||
05-03-2015, 14:37
(Denne besked var sidst ændret: 05-03-2015 af 14:47 majland.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
(05-03-2015 13:54)Coupegt Skrev: Hej og tak for svar. Jeg ville granske de forudsætninger temmeligt nøje - og ikke mindse se hvor mange af dem han ville garantere .... Citér:Fandt en online beregner og selv med lavt eget forbrug på 20% og kun 2% udvikling i el prisen,så lovede den guld og grønne skove og flere hundrede tusinde i overskud over 25 år. Jeg ville være mere fokuseret i hvornår breakeven forventes i forhold til gevindsten på lang sigt. Usikkerhederne ved at spå 25 år ud i fremtiden er imho simpelthen for store. Men komfort og feel-good er jo heller ikke uvæsenlige faktorer :-) Mit solvarme anlæg lever ikke op til mine krav om maks 10års tilbagebetaling da det kun fortrænger en smule træpiller og lidt strøm om sommeren. Så det er mest komfort . Mit fyr er gammelt og for stort og jeg derfor er nødt til at slukke for det halvdelen af året. Så bidrager solvarmen med noget komfort i badeværelset og om sommeren klarer det også brugsvand. Kunne sikkert have opnået det samme med en pille gnasker der selv kunne tænde op, men syntes ikke jeg ville kassere den gamle stoker. Så rentabiliteten på solvarmen afhænger nok mest af hvor længe jeg kan udskyde skift af den. Men det kan da være et hyggeligt projekt med et "lille" solcelle anlæg og så forsøge at styre husets forbrug efter hvornår solen skinner, kombineret med forbrugsmønsteret. Ikke sikkert at hele familien vil finde sig at der først er varmt vand i vvb'en sidst på eftermiddagen. Havde du el varme (jordvarme) var der større forbrugere at flytte rundt med, men det ændrer jo ikke på at der ikke pt er rentable løsninger* på at gemme strøm/sol fra sommer til vinter så anlæg skal dimensioneres mere efter maks forbrug end efter årsforbruget. * Ved nybyg kan der måske være rentabelt med energi/sand lager og lign under huset. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|