SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): « Forrige 1 2 3
Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
Så er de nye stativer endelig kommet i brug !
06-05-2015, 16:04
Besked: #21
Lars-Jacobsen Offline

RE: Så er de nye stativer endelig kommet i brug !
Syntes nu heller ikke pvgis er så svær.
Klik ind på
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/p...map=europe
Marker hvor du bor på kortet.
Vælg fanen Monthly radiation.
Fjern flueben i Irradiation at chosen angle: 90 deg.
Sæt flueben i Show graphs
Klik på Calculate.
Så får du bla vist kurve der viser den optimale vinkel hen over året.
Find
Citér
06-05-2015, 16:15
Besked: #22
DerHansi Offline

Hej Tage

Så hvis jeg forstår dig ret, så er postulatet i din model at der er ca 2 % forskel i dagsproduktionen, nærmest uanset panelernes hældning (ml 20 grader til 42 grader) - i hvertfald her i sommerperioden ?

Den har jeg umiddelbart svært ved at gennemskue det logiske i. Er det fordi at solintensiteten, i denne periode også stiger markant - og dermed afsætter mere energi ved f. eks. 40 grader solhøjde end de 40 grader solhøjde gjorde i april ?

Et enkelt andet spørgsmål/kommentar : Bør din teoretiske max. produktionskurve ikke flade ud i toppen - eller evt. toppe med den installerede kwp ?
Her tænker jeg, jeg har jo 7,5 kwp installeret og inverteren kan jo max levere
ca. 6,2 kwh. Ikke fordi det har den store, praktiske betydning, man kan jo selv "skære fra". Jeg er bare lidt nysgerrig på hvorfor kurven på intet tidspkt. markerer max produktion, men et tal omkring 7 kwh.

VH DerHansi

TLX Pro 6,2 :-)
30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
06-05-2015, 18:08
Besked: #23
tagestavsdal Offline

(06-05-2015 16:15)DerHansi Skrev:  Hej Tage

Så hvis jeg forstår dig ret, så er postulatet i din model at der er ca 2 % forskel i dagsproduktionen, nærmest uanset panelernes hældning (ml 20 grader til 42 grader) - i hvertfald her i sommerperioden ?

Et enkelt andet spørgsmål/kommentar : Bør din teoretiske max. produktionskurve ikke flade ud i toppen - eller evt. toppe med den installerede kwp ?
Her tænker jeg, jeg har jo 7,5 kwp installeret og inverteren kan jo max levere
ca. 6,2 kwh. Ikke fordi det har den store, praktiske betydning, man kan jo selv "skære fra". Jeg er bare lidt nysgerrig på hvorfor kurven på intet tidspkt. markerer max produktion, men et tal omkring 7 kwh.

VH DerHansi

Hej
Jeg var i starten i tvivl om min model var korrekt, så i foråret 13, hvor der var gode klare dage, sammenlignede jeg model med virkelighed.

Det har jeg gentaget for den 2.maj 2015,
Det var en meget fin dag.
Jeg hentede mine data fra CLX portalen, det er lidt lettere end at hente dem fra inverteren direkte.
Jeg indsætter sammenligningen mellem beregnet og faktisk produktion.
Om formiddagen, hvor panel temperaturen stadig er lav, så faldet kurverne sammen.
Om eftermiddagen hvor panelerne er varme så passer det dårligere,
Denne forskel forstærkes nok også af, at jo mere skråt solen falder på fladen desto mere reflekteres der.
Dette gælder både morgen og eftermiddag, men ved 9-10 tiden om formiddagen er panelernes temperatur nok under 25 grader, dette gælder ikke til sidst på eftermiddagen.

Laver jeg samme analyse midt på en sommerdag, så er effektiviteten er lavere på grund af højere panel temperatur. mest optimalt med hensyn til effektivitet, er faktisk den kolde klare tid fra midt i april til først i maj.
Her falder kurverne sammen om formiddagen.

Jeg har i min model tidligere taget højde for at inverter skærer ved 6,18kW
Men det har jeg fjernet, da det er sjældent om sommeren at mine paneler skæres af,
Selvom jeg på den bedste dag burde kunne få en produktion på ca 7,3kW, men på det tidspunkt er temperaturen så høj at panelerne ikke er helt så effektive
Jeg har ikke et panel termometer, så jeg kan korrigere min beregnet produktion med en panel temperatur.

Bemærk i øvrigt "halerne" i produtionen ved start og slut, det skyldes indirekte sol stråling der er reflekteret i atmosfæren.

Hilsen Tage

Her produktion beregnet og målt

Her er effektiviteten, altså forholdet mellem beregnet og målt produktion

Find
Citér
01-06-2015, 14:05
Besked: #24
DerHansi Offline

en lille opdatering pr. maj 2015
En lille opdatering pr. maj 2015
Hej alle

Så kom vi igennem maj. Efter at jeg medio maj sænkede vinklingen, i de 3 rækker til hhv 45/41/38 kom der egentlig meget godt gang i produktionen.

Maj 2015 har været dårligere end maj 2014 - hvilket stemmer meget godt overens med de generelle meldinger om ca. 12 % færre solskinstimer end normen (maj 2014 var jo ret godt i DK generelt). Produktionsmæssigt en nedgang - men dagsrekordmæssigt fortsat fremgang.

Tendensen fra de forrige måneder omkring optimeringen ser derfor ud til at holde. Jeg kan ikke, pga. mine skyggeforhold i øst/vest, bruge den lavere vinkling til noget og går derfor efter 90 graders optimering, så tidligt/sent på dagen som muligt.

Jeg tror iøvrigt også at en relativ høj vinkling modvirker opvarmningen af panelerne (da varmen har lettere ved at slippe væk). Dette kan måske også forklare hvorfor mit anlæg er så godt i stand til at levere stabile maxydelser på 6,2 kwh i 3-4 timer i streg.

Foreløbige resultater :

2014 :
Januar: 33,50 kwh. dagsrekord :3,2 kwh
Februar:278,9 kwh. dagsrekord :23 kwh
Marts : 528,8 kwh. Dagsrekord :30,00 kwh
April : 710,20 kwh. Dagsrekord :36,70 kwh
Maj : 875,80 kwh. Dagsrekord :40,90 kwh,

2015 :
Januar:77,70 kwh. Dagsrekord : 10,6 kwh
Februar:213,80 kwh. Dagsrekord : 25,50 kwh
Marts :495,00 kwh. Dagsrekord : 31,50 kwh
April : 790,60 kwh. Dagsrekord : 38,60 kwh
Maj : 767,70 kwh. Dagsrekord : 42,90 kwh

Masser af sol til alle og- FOR HELVEDE FÅ SÅ LAVET DEN SIDE SÅ DEN ER TIL AT KOMMUNIKERE PÅ !!!!!!!!!!!!!!

30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
02-06-2015, 06:46 (Denne besked var sidst ændret: 02-06-2015 af 07:01 bentpetersson.)
Besked: #25
bentpetersson Offline

Tak for opdateringen.

Din produktionsnedgang er større end solskinstabet på nævnte 12%. Forøvrigt er det solintensiteten der betyder noget og ikke antallet af solskinstimer. Også her har der været færre solskinstimer men alligevel en produktionsstigning dog kun på sølle 3 kwh. Men altså ingen nedgang.

Umiddelbart mener jeg at dit tab skyldes din ændring af anlægget. Hvad mener du?

Via DMI kan du få tal for solintensiteten for maj henholdsvis i 2014 og 2015, hvorefter du bedre kan kontrollere dine tal for produktionsnedgangen.

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
02-06-2015, 07:35 (Denne besked var sidst ændret: 02-06-2015 af 07:37 DerHansi.)
Besked: #26
DerHansi Offline

Hej Bent

Ja, selvfølgelig spiller solintensiteten ind, men langt større betydning har det, også for mit anlæg, hvornår solskinstimerne indfinder sig. I år har vi her lokalt haft det irriterende fænomen at mange solskinstimer enten kom meget tidiligt på morgenen (mens solen står i nordøst) eller kom igen sent eftermiddag/aften hvor skygger i vest forhindrer/hæmmer produktionen.

Nu skriver du sølle 3 kwh fremgang, det er så kun 2 kwh fremgang på produktionsrekorden i maj. Procentuelt er det nu en synlig stigning på ca 5 %.

Maj måned fortsætter dermed trenden, år til dato, med at det hver måned lykkes at øge produktionsmax. på dagsniveau. Dette lægger jeg mere vægt på i min vurdering, da det er klart nemmere/mere sandsynligt at man på dagsniveau har nogenlunde samme forudsætninger år/år fremfor at måle på en hel måned.

År til dato hænger jeg kun med ca 50 kwh, hvilket jeg vurderer er tilfredsstillende, givet solforholdene i år.

Så som svar på dit spøgsmål : nej, jeg vurderer ikke nedgangen i maj skal tilskrives ændringerne i vinklingen. Til gengæld er jeg ikke i tvivl om at de konstante fremgange i dagsproduktionsmax skal forklares ved den ændrede vinkling.

Overordnet set er succes/fiasko for tidligt at konkludere. Det må tiden vise

masser af sol til dig, der på Sydals :-)

DerHansi

30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
02-06-2015, 09:18
Besked: #27
bentpetersson Offline

Det er interessant at følge dit anlæg hansi, tak for det.

Du skriver, citat:
Nu skriver du sølle 3 kwh fremgang, det er så kun 2 kwh fremgang på produktionsrekorden i maj. Procentuelt er det nu en synlig stigning på ca 5 %."

Efter min udregning er det kun 0,4% stigning. Derfor skriver jeg sølle for mit anlægs produktionsstigning i maj. 20 minutter ekstra produktion på en hel måned kan næppe statistisk kaldes for en stigning.

Vil du prøve at få tallene for solintensiteten i dit område?

Regnes der på din kWh/kWp, skygge eller ej, synes den i år at være for lav. Hvor er det du bor?

Ps jeg har skrevet til administrator Kik om fejlen på siden

God sommer også til dig

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
02-06-2015, 12:21 (Denne besked var sidst ændret: 02-06-2015 af 12:29 DerHansi.)
Besked: #28
DerHansi Offline

Hej Bent

Det gik først op for mig nu at "de sølle 3 kwh" du taler om, er for dit eget anlægs vedkommende - sorry. Det som jeg taler om er at dagsrekorden på en enkelt dag har flyttet sig fra at den bedste dag i maj 2014 var på 40,90 kwh, til den bedste dag i maj 2015 at
være 42,90 kwh. Deraf en 5 % stigning i produktionsmax.

Til understøttelse af min opfattelse, og i øvrigt i god tråd med min egen produktion, indsætter jeg lige flg. citat fra DMI :

Solen skinnede i gennemsnit ud over landet i foråret 2015 i 551 timer, hvilket er 70 timer eller 15% over normalen for 1961-90, der er på 481 timer. Ikke siden foråret 2010 med 514 soltimer har der været et solfattigere forår. Sammenlignes med den seneste 10 års dekade-værdi på 578 timer (2001-2010) har Solen dog skinnet 27 timer eller 5% under gennemsnittet.

Marts 2015 havde et underskud af solskinstimer, april 2015 overskud og maj 2015 underskud i forhold til dekadeværdien 2001-2010. April 2015 blev den sjette solrigeste siden 1920 og maj 2015 den solfattigste i 20 år.

Jeg bor på Stevns Klint, 4660.

Venlig hilsen

Hans

30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
02-06-2015, 16:56
Besked: #29
tagestavsdal Offline

(02-06-2015 12:21)DerHansi Skrev:  Hej Bent

Det gik først op for mig nu at "de sølle 3 kwh" du taler om, er for dit eget anlægs vedkommende - sorry. Det som jeg taler om er at dagsrekorden på en enkelt dag har flyttet sig fra at den bedste dag i maj 2014 var på 40,90 kwh, til den bedste dag i maj 2015 at
være 42,90 kwh. Deraf en 5 % stigning i produktionsmax.

Til understøttelse af min opfattelse, og i øvrigt i god tråd med min egen produktion, indsætter jeg lige flg. citat fra DMI :

Solen skinnede i gennemsnit ud over landet i foråret 2015 i 551 timer, hvilket er 70 timer eller 15% over normalen for 1961-90, der er på 481 timer. Ikke siden foråret 2010 med 514 soltimer har der været et solfattigere forår. Sammenlignes med den seneste 10 års dekade-værdi på 578 timer (2001-2010) har Solen dog skinnet 27 timer eller 5% under gennemsnittet.

Marts 2015 havde et underskud af solskinstimer, april 2015 overskud og maj 2015 underskud i forhold til dekadeværdien 2001-2010. April 2015 blev den sjette solrigeste siden 1920 og maj 2015 den solfattigste i 20 år.

Jeg bor på Stevns Klint, 4660.

Venlig hilsen

Hans

Hej Hans
Min maj 2015 var bedre end maj 2014
1157kWt i 2014 og 1231kWt i maj 15
jan-maj 14 gav 2998kWt
mens jan-maj 15 gav 3007kWt
Så jeg har ikke været præget af en sol fattig måned.
I maj 15 havde jeg 2 dage på henholdsvis 55,8 og 55,7kWt henholdsvis den 21 og 24 maj.
Mit anlæg er 8kWp 20graders hældning og vest/sydvest retning (72 grader)
Har du set efter om dine max produktioner er faldet på samme dato?
Der er velsagtens 3-5kWh 's forskel på den maximale dags produktion først i maj og sidst i maj - Det kan bla undersøges med min excelfil.

Så en produktions max stigning på 2kWt kan måske tilskrives forskellige opgørelses datoer.

Den irriterende "fejl" som måske er bevist findes desværre stadigvæk!
Man skal passe på med venstreklik når man skriver indlæg.
Ufatteligt at det fortsætter - det er da ikke en positiv tilgang til produktet, når man sådanne genereres af reklamen hele tiden, Men der falder måske penge tuil solcelledabat for hver klik på annoncen?

Tage
Find
Citér
02-06-2015, 20:15
Besked: #30
DerHansi Offline

Hej Tage

Njaeh mine to bedste dage hhv. 41,3 og 42,90 ligger på hhv, 20 og 24 maj, så vi har nok haft samme betingelser den 24.

Dejligt at høre der stadig er et par solpletter i DK. Herude på østkysten har maj været betydeligt ringere i antal solskinstimer samt de tidspunkter det behagede dem at indfinde sig. Jeg er uenig med dig i at fremgangen, som du kan se er konstant for samtlige måneder til dato, skyldes evt. datoforskydninger. I 2014 var mine bedste dage hhv 28 og 30 maj, som dermed potentielt burde ligge over - ikke mindst givet klart flere solskinstimer.

Jeg vælger derfor fortsat at have tillid til strategien

PS: Solcelledebat.dk drives af ejeren af evse.dk. Tror du det lan have noget at gøre med reklame-chikanen ?? :-)

Fortsat god sol til dig Tage - stærke tal dit anlæg leverer

VH DerHansi

30 stk 250 w LG paneler
Jordbaseret anlæg
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): « Forrige 1 2 3
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering