Så jeres solceller solformørkelsen?
|
26-03-2015, 06:56
Besked: #11
|
|||
|
|||
RE: Så jeres solceller solformørkelsen?
Det er min jordvarmepumpe, der kører en gang i mellem.
Og når produktionen falder, så stiger købet fra Dong, det kan jo ikke være anderledes :-) Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
26-03-2015, 18:29
Besked: #12
|
|||
|
|||
(26-03-2015 06:56)ajacobs Skrev: Det er min jordvarmepumpe, der kører en gang i mellem. Jeg vil ikke kalde 48 starter pr. døgn for "en gang i mellem". Din varmeinstallation og pumpe kunne vist godt trænge til lidt tweak, hvis den skal holde mere end 5 år. Jeg har også jordvarme og har 4-6 starter pr. døgn. Kik ind på http://www.heatpump.dk hvis du skal have god råd herom. Dit forbrug ligger jævnt omkring 2kw, falder lidt hen på formiddagen indtil kl. ca. 10, og så stiger det under solformørkelsen indtil ca. 11:30. Det virker underligt. Jeg går ud fra dine datakurver er "stakkede" eller er de "overlejrede" således at det er 3 "parallelle" kurver bare vist på samme koordinat system ? |
|||
27-03-2015, 07:20
Besked: #13
|
|||
|
|||
Kurverne er overlejrede, så når varmepumpen bruger ca. 2 kW, og solcellerne laver 500W, så skal jeg kun købe 1500W fra Dong.
Vi bliver ikke enige om hvordan varmepumpen skal køre, for hvis min kun startede 4-6 gange i døgnet, så nåede radiator/gulvvarme vandet da at blive rimelig koldt imellem hver gang. Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
27-03-2015, 08:54
Besked: #14
|
|||
|
|||
(27-03-2015 07:20)ajacobs Skrev: Vi bliver ikke enige om hvordan varmepumpen skal køre, for hvis min kun startede 4-6 gange i døgnet, så nåede radiator/gulvvarme vandet da at blive rimelig koldt imellem hver gang.Tror det Lars mener er, at det ville være rigtigt godt for din varmepumpe, hvis du fik tilkoblet mulighed for akkumulering således at du ikke skulle have så mange start/stop, der slider på pumpen, og sikkert også reducerer din virkningsgrad. \ Michael 3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20 Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev |
|||
28-03-2015, 22:12
Besked: #15
|
|||
|
|||
Da jeg for 30-40 år siden udviklede elektronik til vindmøller, havde man opfundet softstart af elektromotorer, og sådan en er der søreme også i min jordvarmeenhed, så jeg sover meget trygt om natten, og er meget sikker på at den nok holder mere end 5 år :-)
Jeg ved ikke om det går ud over virkningsgraden, men mine varmeudgifter faldt til under det halve, da jeg gik fra naturgas til jordvarme, og det er godt nok for mig. Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
29-03-2015, 15:00
(Denne besked var sidst ændret: 29-03-2015 af 15:03 Lars-Jacobsen.)
Besked: #16
|
|||
|
|||
Det er såmænd heller elmotor delen der ikke kan tåle de mange start/stop, det er kompressoren.
Der går flere minutter - ja nogle mener ligefrem 20-30 minutter, inden olien er driftsvarm og smøringen er 100% OK. Men man kan jo sige med dit driftsmønster, så når den heller aldrig at blive helt kold og det hjælper selvfølgelig på antallet af "koldstarter", men optimalt er det ikke. Så længere driftstider - selvfølgelig uden det går ud over komforten - vil helt sikkert hjælp på driftsøkonomien. Kan der ikke opnås dette med den eksisterende installation og de vandmængder varmepumpen har at arbejde med, ja så var rådgivningen ikke OK til en start. Eller man har taget nogle bevidste valg og må leve med konsekvensen. Nå ja det kan selvfølgelig også bare være mangel på indregulering anlægget. For det kræver det. Det er ikke nok, bare at tænde med "default" fabriks indstillinger og så er det godt nok. Men nu skal vi ikke hijacke tråden mere. Vi kan fortsætte dialogen i det andet fora som jeg foreslog. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|