SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Absolutte billigste Gør-det-selv løsning
10-05-2012, 17:14
Besked: #1
Fjerritslev Offline

Absolutte billigste Gør-det-selv løsning
Hejsa, jeg er igang med solcelleovervejelserne og har brug for lidt gode råd. Har følgende elforbrug: år 2011: 3904kwh år 2010: 3534kwh år 2009: 4309kwh. Vi har to børn; 2 og 6 år. Har kigget på anlæg hos Photon Solar: 3,84KWP til 5.933EUR leveret, se vedhæftede.
1) Kan I vurdere om tilbud indeholder alt, og om anlæg er stort nok til mit forbrug?
2) Kan se I henviser meget til Wilberts - er det bedre?
Har rød tegl, så udseende gør det skal på stativ i haven - skitsen viser mine tanker. Overvejer pæleløsningen, eller færre stolper og så tværbjælker som skitseret. Så nemt og billigt som muligt.
3) tænkte at støbe stativ ned, men kan jeg nøjes med at banke pæle i, alá hegnspæle? (ser ud til det er gjort sådan på billedet? Kender I nogen med sådan løsning?)
4) Der er græs hvor anlæg skal stå (blå firkant) - er det ok, eller skal det fjernes og stenbelægning? (gror op, varme paneler, mv.)
5) der er ca. 40m fugleflugt fra anlæg til hus, og yderligere 20m til eltavle - skal inverter monteres ude ved anlæg eller i huset? (tab i DC, og tænker invterter kan fås stænktæt)
6) 20 paneler i to rækker, hvor langt skal der være mellem rækker, og kan se række to er hævet ift. række 1 - hvor meget?
7) standard montage beslag burde vel kunne bruges på pælene - eller?
8) kan se xl byg´s tilbud indeholder overspændingsbeskyttelse inden inverteren - er det nødvendigt?
9) Er anlæget hos Photon Solar godkendt til brug for nettomålerordning?
10) "Strøm man selv bruger er skattepligtig" under regnskabsmetoden, vil det sige man beskattes af den strøm man selv aftager? (mener 60øre?)
11) hvor besværligt er det at udfylde selvangivelse til regnskabsmetoden - har ikke kunne finde et eksempel for en selvangivelse, kun regneark med budgetter
12) Jeg har mulighed for ca. 1.2kw anlæg på hestestalden - er det ulempe at placere paneler to steder, og samle i én inverter?
13) kan læse flere steder tracker kan give op til 30% ekstra, så kunne måske dermed reducere til 3kw anlæg?

Mange spørgsmål, men kan se der er mange med viden herinde Tongue

Vedhæftede Fil(er)
.pdf  photon solar 4kw.pdf (Størrelse: 112,98 KB / Downloads: 1249)
Find
Citér
14-05-2012, 20:10
Besked: #2
Manny Offline
Carsten Nørgaard Scan Comfort energy
RE: Absolutte billigste Gør-det-selv løsning
(10-05-2012 17:14)Fjerritslev Skrev:  Hejsa, jeg er igang med solcelleovervejelserne og har brug for lidt gode råd. Har følgende elforbrug: år 2011: 3904kwh år 2010: 3534kwh år 2009: 4309kwh. Vi har to børn; 2 og 6 år. Har kigget på anlæg hos Photon Solar: 3,84KWP til 5.933EUR leveret, se vedhæftede.
1) Kan I vurdere om tilbud indeholder alt, og om anlæg er stort nok til mit forbrug?
2) Kan se I henviser meget til Wilberts - er det bedre?
Har rød tegl, så udseende gør det skal på stativ i haven - skitsen viser mine tanker. Overvejer pæleløsningen, eller færre stolper og så tværbjælker som skitseret. Så nemt og billigt som muligt.
3) tænkte at støbe stativ ned, men kan jeg nøjes med at banke pæle i, alá hegnspæle? (ser ud til det er gjort sådan på billedet? Kender I nogen med sådan løsning?)
4) Der er græs hvor anlæg skal stå (blå firkant) - er det ok, eller skal det fjernes og stenbelægning? (gror op, varme paneler, mv.)
5) der er ca. 40m fugleflugt fra anlæg til hus, og yderligere 20m til eltavle - skal inverter monteres ude ved anlæg eller i huset? (tab i DC, og tænker invterter kan fås stænktæt)
6) 20 paneler i to rækker, hvor langt skal der være mellem rækker, og kan se række to er hævet ift. række 1 - hvor meget?
7) standard montage beslag burde vel kunne bruges på pælene - eller?
8) kan se xl byg´s tilbud indeholder overspændingsbeskyttelse inden inverteren - er det nødvendigt?
9) Er anlæget hos Photon Solar godkendt til brug for nettomålerordning?
10) "Strøm man selv bruger er skattepligtig" under regnskabsmetoden, vil det sige man beskattes af den strøm man selv aftager? (mener 60øre?)
11) hvor besværligt er det at udfylde selvangivelse til regnskabsmetoden - har ikke kunne finde et eksempel for en selvangivelse, kun regneark med budgetter
12) Jeg har mulighed for ca. 1.2kw anlæg på hestestalden - er det ulempe at placere paneler to steder, og samle i én inverter?
13) kan læse flere steder tracker kan give op til 30% ekstra, så kunne måske dermed reducere til 3kw anlæg?

Mange spørgsmål, men kan se der er mange med viden herinde Tongue

Det var en masse spørgsmål, men lad os starte fra en ende af.

1) Jeg kender ikke til photon-solars produkter, men enhver forhandler med respekt for sig selv vil kunne oplyse om deres pakker indeholder alt det nødvendige eller i såfald hvad din merpris vil vil være. Alt efter placering må der påregnes et tab i den opgivne peak-effekt så, nej anlægget på 3,8kw vil ikke kunne dække dit forbrug 100%

2) pris og kvalitet hænger ofte sammen, men hvad man læser herinde tyder alt på at kunder der har købt der er tilfredse, produkterne synes også fornuftige i sammenhæng med prisen

3) med hensyn til pæle, kan du sagtens gøre det. Flere af vores kunder har dog valgt at bygge et "stativ" i 10x10mm trykimprægneret tømmer og derpå anvende standard skinne beslag, en holdbar og prisbillig løsning

4) græs er ingen hindring, så længe det ikke skygger for panelerne

5) Jo tættere inverteren er monteret på panelerne jo bedre, dog er en inverter mere udsat udendørs, også selvom den er stænktæt. Om det bedste er at have inverteren ude elle inde afhænger i høj grad af produktvalg samt dimensionering af kablerne.

6)Afstanden skal blot være så panelerne ikke skygger for hinanden, typisk 1,5 m

7) i princippet, ja

8) intet krav

9) Jeg har ikke været inde og kigge på anlægget, men så længe inverteren er godkendt efter energinets positivliste er der ingen problemer. listen kan du finde på energinet.dk

11) regnskabsordningen er knap så indviklet som virksomhedsordningen. Se evt på vores hjemmeside http://www.scan-comfort.dk der ligger en fornuftig vejledning til at udfylde selvangivelsen

12) Hvis inverteren kan håndtere flere kredse via seperate MPP'er er der ingen problem, det kan dog ikke anbefales at køre paneler på samme "streng" som sidder i forskellige retninger da det vil give en dårlig produktion

13) teoretisk set ja

KSO-certificeret solcelleinstallatør

Vi har arbejdet med solenergi længe før gennembruddet i Danmark

http://www.scan-comfort.dk Tlf. 40 20 20 11

]
Find
Citér
14-05-2012, 21:09
Besked: #3
ajacobs Offline

Lige en korrektion, svar nr. 5 er noget vrøvl, det kan altid bedst betale sig at montere inverteren så tæt ved måleren som muligt.

Man bruger oftest 6 eller 4 kvadrat ledning til montage mellem paneler og inverter, og som regel 2,5 kvadrat mellem inverter og måler, så det er logik at tabet bliver mindst hvis den sidste afstand er så lille som mulig.
Find
Citér
14-05-2012, 21:38
Besked: #4
Manny Offline
Carsten Nørgaard Scan Comfort energy
(14-05-2012 21:09)ajacobs Skrev:  Lige en korrektion, svar nr. 5 er noget vrøvl, det kan altid bedst betale sig at montere inverteren så tæt ved måleren som muligt.

Man bruger oftest 6 eller 4 kvadrat ledning til montage mellem paneler og inverter, og som regel 2,5 kvadrat mellem inverter og måler, så det er logik at tabet bliver mindst hvis den sidste afstand er så lille som mulig.

jeg indrømmer jeg måske fik formuleret mig lidt forkert. jeg er helt enig i at det altid er en fordel med kortest mulig afstand mellem paneler og inverter med hensyn til spændingstab og dermed mistet effekt.

Det jeg mener er at man bør gå ind og beregne hvor meget der tabes ved den aktuelle opsætning af paneler og valg af inverter, ved placering henholdvis ude og inde. Ud fra dette skal man så vurdere om man vil "ofre" det lille tab til fordel for at have inverteren placeret i tørvejr og evt. mere tilgængelig for aflæsning osv.

KSO-certificeret solcelleinstallatør

Vi har arbejdet med solenergi længe før gennembruddet i Danmark

http://www.scan-comfort.dk Tlf. 40 20 20 11

]
Find
Citér
14-05-2012, 23:04 (Denne besked var sidst ændret: 14-05-2012 af 23:05 Emiku.)
Besked: #5
Emiku Offline

(14-05-2012 21:38)Manny Skrev:  jeg indrømmer jeg måske fik formuleret mig lidt forkert. jeg er helt enig i at det altid er en fordel med kortest mulig afstand mellem paneler og inverter med hensyn til spændingstab og dermed mistet effekt.

Det jeg mener er at man bør gå ind og beregne hvor meget der tabes ved den aktuelle opsætning af paneler og valg af inverter, ved placering henholdvis ude og inde. Ud fra dette skal man så vurdere om man vil "ofre" det lille tab til fordel for at have inverteren placeret i tørvejr og evt. mere tilgængelig for aflæsning osv.

Danfoss anbefaler kortest afstand på AC siden, vi ved alle at der er mindre tab ved høje spøndinger, derfor vil du have den længste afstand på DC siden, ikke omvendt!

/Emil.

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 10kW begrænset til 6kW m. PV Sweep - Firmware version 3.42.
Paneler: 39 x ET Solar ET-M572185BB.
Orientering ca. 75 grader mod vest og 25 graders hældning.
Find
Citér
15-05-2012, 18:24
Besked: #6
codemann Offline

Hej
Er snart ny på den grønne vogn.....
Hvad menes der med AC og DC siden ?
Find
Citér
15-05-2012, 19:46
Besked: #7
Møller Offline

Hej Codemann

DC = jævnspænding er på indgangs siden af inverteren, her kommer en plus og en minus spænding ind fra solcellerne.

AC = vekselspænding er det der kommer ud af inverteren og ind i måleren. Spændingen her er 230 volt i 50 hz...
Find
Citér
16-05-2012, 07:25
Besked: #8
Risskov teknik Offline

Se Danfoss egen anvisning i f.eks. installations manualen.
Her er vedhæftet et udklip af det mest interessante.

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

mvh. Mikael
Solar-Log
WWW Find
Citér
16-05-2012, 18:00
Besked: #9
Torben Offline

Big Grin
(14-05-2012 23:04)Emiku Skrev:  Danfoss anbefaler kortest afstand på AC siden, vi ved alle at der er mindre tab ved høje spøndinger, derfor vil du have den længste afstand på DC siden, ikke omvendt!

/Emil.

Hr. Ohm ved ikke at der er mindre tab ved høje spændinger.
Da det er hans lov må vil alle rette ind efter den Big Grin
I^2 * R = P
P = Effekt
R = Modstand
I = Strømmen

Men nettoordningen siger max 6 KWp og hvis det er inverteren der er begrænset til 6 KWp, så er alt tab efter inverteren til el måleren penge ud af lommen.
Men det er små penge, der er 0,0074 ohm pr. m i 2,5 kvadrat.
Så sæt inverten hvor den passer bedst.
Find
Citér
16-05-2012, 20:24
Besked: #10
ajacobs Offline

Torben

Vi er 100% enige i at Ohms lov gælder alle vegne, men din sidste konklusion er jeg ikke helt enig i.

For simpelhedens skyld regner vi lidt på en 3KW inverter. Den sender 13 Ampere igennem en 2,5kvadrat leder, det giver 1,25 Watt tab per meter.
Hvis du har 100 meter fra inverter til tavlen, så er det 2 * 100 * 1,25 = 250Watt eller 8-9 % tab, og så kan man ikke ignorere det.

Hvis man kun har 5-10 meter, så kan man godt ignorere tabet.

Derfor min konklusion, sæt inverteren så tæt på tavlen som muligt.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering