SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Suntrol problem
28-04-2015, 17:59
Besked: #1
torben9440 Offline

Suntrol problem
    Mærkeligt. Jeg har opdaget, at Suntrol ikke bliver opdateret af sig selv. Jeg må ind i min Kostal Piko brugerflade, og skrive go-online, hver dag. Tidligere virkede det automatisk. Kan nogen hjælpe med det?
Find
Citér
29-04-2015, 16:13
Besked: #2
torben9440 Offline

RE: Suntrol problem
(29-04-2015 12:14)bentpetersson Skrev:  Sluk og tænd for afbrydere ved inverter. Så virker det igen i løbet ca 10 minutter.

ps . Jeg har skrevet om dette nogle gange herinde

Jo, men det er jo mere besværligt, end at skrive go online. Ingen af delene gider jeg gøre dagligt. Den skulle gerne kunne opdatere automatisk, som tidligere. Jeg har skiftet router. Ved ikke om det har noget med sagen at gøre.
Find
Citér
29-04-2015, 19:50
Besked: #3
crj100 Offline

Umiddelbart ville jeg ikke udelukke at den nye router kan være årsagen!
Jeg havde selv masser af problemer efter ca 1/2 år, og var så langt som at begynde at forlange min inverter skiftet/repareret, da det indtil da havde virket upåklageligt. Jeg kørte i starten med YouSee's standardrouter, men skiftede til en Time Capsule fra Apple, og siden har der aldrig været problemer.
Så kig lidt mere på det med inverteren, nu da det er en parameter du har ændret på. Men hvad det er i routeren der skaber problemet, har jeg ingen ide om....

Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp)
Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190°

Månedsproduktion Edelsvej

[Billede: 975078761.gif]
Find
Citér
29-04-2015, 20:44
Besked: #4
tagestavsdal Offline

(29-04-2015 16:13)torben9440 Skrev:  Jo, men det er jo mere besværligt, end at skrive go online. Ingen af delene gider jeg gøre dagligt. Den skulle gerne kunne opdatere automatisk, som tidligere. Jeg har skiftet router. Ved ikke om det har noget med sagen at gøre.

Hej Torben

Jeg tror faktisk godt det kan være routeren, har du samtidig skifte udbyder?

Jeg fik på et tidspunkt trådløst internet, men er router, da det kablede net er for langsomt,
Jeg opdagede at min inverter (Danfoss) ikke dagligt automatisk kunne sende data til CLX portalen, selvom den via kabel var forbundet til min trådløse router.

Da jeg skiftede tilbage til det kablede internet, så fungerede det igen uden problemer.
Jeg tror at årsagen kan være følgende )uden jeg dog er ekspert)
Routeren på min adsl linje -den kablede er altid "vågen" og aktiv
Min trådløse router går i "dvale" når jeg ikke har en aktiv bruger der søger på nettet og ind imellem beder om nye url adresser.
Derfor opdagede jeg ingen problemer med min computer, udover at opstart for at komme på nettet var lidt langsommere på den trådløse end det havde været tidligere.

På min adsl komer jeg straks på nettet.

Når du så genstarter din inverter, ja så beder den aktivt om at komme på nettet og routeren vågner, men når du så i en periode er passiv på nettet, ja så kommer du ikke på med inverteren.

Overvej om ovenstående forklaring er korrekt i dit tlfælde.

Tage
Find
Citér
29-04-2015, 22:13
Besked: #5
mrwee Offline

For mig lyder det som en timeout, dvs. inverteren får ikke svar indenfor et givent tidsrum. Den trådløse router må kunne konfigureres så den ikke går i dvale.

Nu kender jeg ikke din inverter, men ud fra et netværksmæssigt synspunkt ville jeg synes at "DNS address" skulle pege på enten din router (192.168.178.1) eller din internet udbyders DNS server (eller f.eks. Google: 8.8.8.8)

Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 35 x 250W Himin HG-250S mono paneler på 2 tagflader (22 samt 13 paneler). Stik syd, 15 graders hældning på taget.
Find
Citér
30-04-2015, 17:02
Besked: #6
flm Offline

Udover rigtig DNS, vil jeg anbefale dig at køre med statisk IP adresse, f.eks. 192.168.178.250 da det før har løst problemet.

3420 Wp, 20gr. hældning, SSØ. Kostal Piko 3,0
http://flmmmm.dk
https://www.suntrol-portal.com/de/page/fmi/day
WWW Find
Citér
01-05-2015, 15:08
Besked: #7
torben9440 Offline

Tak til crj100, tagestavdal, mrwee og flm, for de seriøse svar.
Routeren KAN indstilles til at gå i dvale, men det er den ikke indstillet til.

DNS-adressen i inverterens indstilling, er standardindstilling, som manualen siger, skal bibeholdes. Jeg HAR dog prøvet de andre. Det gør ingen forskel.

192.168.178.5 ER en fast IP-adresse, som den får tildelt af routeren, hver gang. HAR også prøvet at sætte det ind som manuel configuration i inverteren. Det gør heller ingen forskel.

Jeg har ikke skiftet internet-udbyder (Telenor)
Min Router er en Fritzbox 7490
Den gamle var en Fritzbox 7390, som stod af under et tordenvejr.
Find
Citér
16-05-2015, 18:00
Besked: #8
torben9440 Offline

Så lykkedes det. Fandt løsningen i en anden tråd herinde.
Langemand havde det rigtige svar:
"Jeg slettede krydset i data-export og trykkede accept.
Tastede koden for Suntrol (PB531) trykkede accept, tastede go online og accept.
Nu kører den som den skal med opdatering hvert 15. min."
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering