førtidspension og solcelle anlæg
|
29-04-2015, 17:58
Besked: #1
|
|||
|
|||
førtidspension og solcelle anlæg
Hej allesammen,
Jeg er førtidspensionist efter 2003 og har købt solceller i november 2012 og kører efter den gamle ordning. Anlæg blev monteret i 2013 på mit hus. Jeg er tilmeldt nettomålerordningen hos Energinet.dk. Jeg valgte metoden hvor man afskriver anlægget med 15 procent med årlige afskrivninger (underskud) Jeg har haft en revisor til at udarbejde et årligt regnskab og indberette til SKAT på mine vegne siden årsopgørelsen for 2013 samt forskudsopgørelse. Da jeg selv er for syg og ikke er helt inde i reglerne. Udbetaling Danmark (UD) har nu sendt mig et brev, da de fra i år får direkte besked fra SKAT vedr. årsopgørelse/forskudsopgørelse. UD skriver, som følgende: Virksomhed: Du deltager aktivt i driften af din virksomhed. Du har valgt at blive beskattet efter kapitalafkastordningen. Har du ændringer, skal du give os besked på http://www.borger.dk/førtidspension under 'Oplys ændringer til førtidspension'. Jeg forstår ikke helt hvad UD mener med: "du deltager aktivt i driften af din virksomhed. Du har valgt at blive beskattet efter kapitalordningen" ? Jeg tænker på, om jeg skal kontakte UD med nærmere info, at jeg har et privat solcelle anlæg, således at der ikke bliver nogen misforståelser. Da det kan have stor indvirkning på min førtidspension, hvis UD tror jeg er ude i erhvervslivet og har en virksomhed efter gængse normer. Ja, jeg er noget forvirret over hvad jeg skal gøre/skrive til UD. Og har brug for nogle input - hjælp. Hvad mener du/I er bedst at gøre. Skal jeg lade som ingenting og gå ud fra at UD ved, at det drejer sig om et privat solcelle anlæg eller skal jeg skrive til UD og oplyse nærmere om, at det drejer sig om et solcelle anlæg? Takker på forhånd. Mvh BKH |
|||
29-04-2015, 19:08
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: førtidspension og solcelle anlæg
Hej BKH
Jeg tror umiddelbart ikke at det er fornuftigt bare at lade stå til,' så en kontakt med infor om hvilken virksomhed du driver er nødvendig. Kan du uden det koster en formue, kontakte din revisor, så gør det og få hjælp til et svar og måske kender han reglerne Tage |
|||
29-04-2015, 20:37
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg er ikke skarp i førtidspension, men måske kan disse bemærkninger hjælpe:
"Du har valgt at blive beskattet efter kapitalafkastordningen" skyldes at du eller din revisor har sat et X i selvangivelsen for dette punkt. Ja - enig. Du bør kontakte Udbetaling Danmark, men det kan også gøres per telefon. Du kan oplyse at du driver dine solceller som det Skat betegner som en 'ikke-erhvervsmæssigt drevet virksomhed'. Måske var det nok et forkert valg at betale en revisor. Der er en lille fordel ved regnskabsmetoden i forhold til den skematiske metode, men den spises hurtigt op af revisorhonoraret. --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
29-04-2015, 21:39
Besked: #4
|
|||
|
|||
Hej tagestavsdal jeg går også ud fra at det er bedst at kontakte Udbetaling Danmark. Revisorer koster jo altid noget, men vil kontakte min revisor for lige at høre ham også nærmere.
Hej henrikkrebs Ja, jeg fortryder nu, at jeg ikke valgte den skematiske ordning, men det kan jo ikke laves om nu, går jeg ud fra. Jeg kontaktede faktisk kommunen telefonisk (inden det overgik til Udbetaling Danmark) og spurgte dem til råds inden jeg købte solceller og fik at vide, at det ikke var noget problem også ved brug afskrivningsmetoden. Jeg kunne nu godt ønske, at jeg havde fået det bekræftet skriftligt i stedet for en mundtlig tilkendegivelse/bekræftelse. Som du også skriver, er det bedst at kontakte Udbetaling Danmark og oplyse, at jeg driver mine solceller, som det Skat betegner som en ikke-erhvervsmæssig drevet virksomhed. I øvrigt jeg har ikke noget Cvr.nr. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|