Ø-drift m/2 paneler+laderugulator+batteri
|
02-05-2015, 12:50
(Denne besked var sidst ændret: 02-05-2015 af 13:02 knud Christensen.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Ø-drift m/2 paneler+laderugulator+batteri
Hej.jeg er helt ny herinde og ikke elektrikker - men har tænkt følgende: Jeg har 2 stk. monocrystalline silicon PV moduler på 180 w hver - giver rated voltage 36 V og rated current 5A - desuden en laderegulatur på 36 A 12 Volt og et/måske 2 batterier. Fra batteri og videre en inverter 1000-2000wat 12/230 volt. Jeg har et havebassin til fisk, hvor jeg bruger nogle pumper og har et behov for omkring 300 wat. Vil gerne have at solpanelerne skal levere en del af strømmen, resten må komme fra elnettet ( har en lille lader til 12 volt - der efter sigende kun lader når der er behov herfor. Er der nogen der kan hjælpe med med hvordan jeg forbinder dette og hvor meget strøm det kan levere. Jeg har hørt at jeg kan enten serieforbinde eller parallelforbinde panelerne - men ved ikke noget om hvordan det gøres. Hjælp vil blive meget påskønnet.
http://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/z...~60_57.JPG http://i.ebayimg.com/t/SPANNUNGSWANDLER-...g~~_12.JPG |
|||
03-05-2015, 00:59
(Denne besked var sidst ændret: 03-05-2015 af 01:05 Gigabyte.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Ø-drift m/2 paneler+laderugulator+batteri
Du kan KUN serie forbinde dine paneler hvis din regulator er af typen MPPT, hvilket du også bør have da dine paneler ikke er egnet til alm 12 drift.
En mppt regulator kan konvertere den for høje spænding ned til en lavere spænding, med en højere strøm. Kan varmt anbefale 'Tracer serien fra EP solar. Du skal nok op i en mindst 30Amp. Mvh Gigabyte (02-05-2015 12:50)knud Christensen Skrev: Hej.jeg er helt ny herinde og ikke elektrikker - men har tænkt følgende: Jeg har 2 stk. monocrystalline silicon PV moduler på 180 w hver - giver rated voltage 36 V og rated current 5A - desuden en laderegulatur på 36 A 12 Volt og et/måske 2 batterier. Fra batteri og videre en inverter 1000-2000wat 12/230 volt. Jeg har et havebassin til fisk, hvor jeg bruger nogle pumper og har et behov for omkring 300 wat. Vil gerne have at solpanelerne skal levere en del af strømmen, resten må komme fra elnettet ( har en lille lader til 12 volt - der efter sigende kun lader når der er behov herfor. Er der nogen der kan hjælpe med med hvordan jeg forbinder dette og hvor meget strøm det kan levere. Jeg har hørt at jeg kan enten serieforbinde eller parallelforbinde panelerne - men ved ikke noget om hvordan det gøres. Hjælp vil blive meget påskønnet. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|