SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Afbryder kontakt til inverter (batterisystem)
03-07-2015, 07:12
Besked: #1
Mikkel72 Offline

Afbryder kontakt til inverter (batterisystem)
Hej
Jeg har et enkelt panel i min kolonihave, som jeg lige har fået sat op.

Det er tilsluttet en controller, derefter et 90 amp batteri og sidst en lille inverter 300w 12v til 230v fra Harald Nyborg.
I brugvejledningen for inverteren står der at man skal pille den fra hvis den ikke bruges. Det virker en smule besværligt, så jeg tænkte om man ikke bare kan sætte en afbryderkontakt på ledningerne mellem batteri og inverter.

Hvilken afbryder-kontakt vil I, i såfald anbefalde og skal kontakten kun sluttes + ledningen eller hvordan.
Jeg har ikke meget forstand på strøm så høre meget gerne forslag til hvordan det kan laves.

Mvh. Mikkel
Find
Citér
03-07-2015, 07:32
Besked: #2
henrikkrebs Offline

RE: Afbryder kontakt til inverter (batterisystem)
Sæt du bare en afbryder ind mellem +12V polen på batteriet og inverteren. Du kan bruge hvad som helst der kan klare 25A - både 12V udstyr og 230V. Selvfølgelig bør du alligevel søge ikke at betjene den når inverteren trækker max.

Standard 230V udstyr er normalt kun 6 - 10A.

F.eks http://www.thansen.dk/camping-marine/ela...880274650/

Husk også at du skal have en sikring på den ende af ledningen der er tættest på batteriet og at du anvender passende dimension af kablerne. 25/50A er ikke til at spøge med.

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
03-07-2015, 10:04
Besked: #3
majland Offline

Jeg er ikke begejstret for afbrydere hvor kontaktpunkterne ikke er isolerede. De kan (og skal) selvfølgelig monteres så intet kan komme til at korstlutte dem ved et uheld, men kan bedre lide denne type hvor man ikke skal til at selv at finde en kasse at montere dem i

http://www.biltema.dk/da/Bat/12-V/Kontak...000022613/

Og ja HUSK sikringer på ethvert kabel ...

I min campingvogn er der monteret en afbryder som thansen til moveren hvor "skrammel" under en sofa ville kunne kortslutte den ...

Det er min plan at erstatte den med sådan en batteriadskiller istedet til moveren, og samtidig montere en ekstra til batteriet så man ikke risikerer at tømme det hvis "nogen" skulle komme til at tænde en lampe ved en fejl.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
03-07-2015, 14:54
Besked: #4
Mikkel72 Offline

(03-07-2015 10:04)majland Skrev:  Jeg er ikke begejstret for afbrydere hvor kontaktpunkterne ikke er isolerede. De kan (og skal) selvfølgelig monteres så intet kan komme til at korstlutte dem ved et uheld, men kan bedre lide denne type hvor man ikke skal til at selv at finde en kasse at montere dem i

http://www.biltema.dk/da/Bat/12-V/Kontak...000022613/

Og ja HUSK sikringer på ethvert kabel ...

I min campingvogn er der monteret en afbryder som thansen til moveren hvor "skrammel" under en sofa ville kunne kortslutte den ...

Det er min plan at erstatte den med sådan en batteriadskiller istedet til moveren, og samtidig montere en ekstra til batteriet så man ikke risikerer at tømme det hvis "nogen" skulle komme til at tænde en lampe ved en fejl.
Hvilke sikringere skal der anvendes efter din mening ? Er det sådan en her fx.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-ti...000032927/
Og hvor mange amp skal selv sikringen være ?

Når du skriver sikring på et hvert kabel, er det så både kablet fra solcellen til controlleren, og kablet fra controlleren til batteriet, og fra batteriet til inverteren. ?
Find
Citér
03-07-2015, 23:08
Besked: #5
majland Offline

Hvis kortslutningsstrømmen kan bliver højere end kablet kan tåle skal der en sikring på.

Du kan se i databladet på din solceller hvad I maks er. Ahs til spændingstab bruger de fleste et kabel der er rigeligt kraftigt til at der ikke behøves sikringer på det.

Men derimod kan et batteri levere en temmelig stor strøm (som i mange hundrede ampere) - der skal sikringen "bare" være stor nok til det forventede forbrug.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
05-07-2015, 17:24
Besked: #6
Jenschris Offline

Moderne afbryder materiel til 230 v AC er totalt ubrugelig til DC da kontakterne
brænder af, men Camping Bådbrancen har sådan nogle afbrydere der er lavet
til DC og mange amperer.
Prø feks. Biltema.
Mvh jens christensen
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering