Timer på VVB
|
26-08-2015, 12:49
Besked: #1
|
|||
|
|||
Timer på VVB
Hej alle
Jeg har søgt nettet vidt og bredt, men har ikke kunne finde det endelige svar på mit spørgsmål. Mit setup: Diehl Platinum 7000R3 inverter 22 stk. 240 wp paneler på taget 160 L Metro combi vandvarmer (Køre på strøm i sommerhalvåret) Jeg kunne mægtigt gerne tænke mig, at sætte VVB'en til at køre på et bestemt tidspunkt af dagen, hvor der også er størst sansynlighed for solproduktion. VVB'eren køre på 2 faser, dvs. 400 volt, og min tanke var at finde et kontaktur der kunne styre dette. Det er ikke lykkedes mig. Det kontakture jeg kan finde, er til 230 volt og kan derfor ikke håndtere spændingen på min VVB. Er der nogen af jer, der har nogle ideer til, hvordan jeg kan komme videre med dette projekt. |
|||
26-08-2015, 14:00
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Timer på VVB
(26-08-2015 12:49)cmejsner Skrev: Hej alle Hej En mulig løsning er at købe et sædvanligt 3 faset kontakt relæ, stort nok at det kan tåle strømmen til varmelegemet. Dette relæ styres med dit 220V timer ur. Når uret giver spænding trækkes relæet. for eksempel en sådanne https://www.greenline.dk/k/elartikler/ta...cwodn6EBIg tilkoble tidsuret så det slutter kontakten, når der er spændimg på uret. Der findes sikkert også mange andre, men nu googlede jeg bare lige enkelte muligheder. Tage |
|||
26-08-2015, 14:06
Besked: #3
|
|||
|
|||
(26-08-2015 14:00)tagestavsdal Skrev: Hej Hej Tage Jeg har stirret mig blind på en komplet løsninge med kontaktur til mere en 1 fase. Din løsning giver selvfølgelig bedre mening. Du skal have stor tak for hjælpen ![]() God dag til alle |
|||
27-08-2015, 09:29
Besked: #4
|
|||
|
|||
Hej cmejsner
Når du køber et kontakt relæ, så bør du sikre dig at det ikke brummer når det er sluttet, det er en irriterende lyd at høre på! (jeg har selv et sådanne brummende relæ - heldigvis i stalden) Det var bare det lille råd Tage |
|||
27-08-2015, 09:44
Besked: #5
|
|||
|
|||
(26-08-2015 12:49)cmejsner Skrev: Jeg kunne mægtigt gerne tænke mig, at sætte VVB'en til at køre på et bestemt tidspunkt af dagen, hvor der også er størst sansynlighed for solproduktion. Du har ikke brug for varmt vand om morgenen ? Jeg har også en kombi vandvarmer og et solvarmeanlæg med 500 liter tank. Jeg her en hjemmefusket temostat løsning der enten åbner for ventil med termoaktuator hvis der er varmt vand i akku. tanken og ellers tænder for el'en med en kontaktor. Jeg har overvejet at bygge noget tidsstyring i (men havde problemer med at få et ur til at køre sammen med det andet på boardet) så den ikke begyndte at varme efter morgenens bade men ventede på at solen måske ville skinne. Altså bare en pause på opvarmning fra ~7 til ~18 på hverdage og så igen pause fra midnat til ~5:30. Så var der størst sandsynlighed ofr at solvarmen havde varmnet noget i akku tanken der kunne bruges til vvb'en. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
28-08-2015, 20:20
(Denne besked var sidst ændret: 29-08-2015 af 08:46 Flofre.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Timer på VVB
Mon ikke det du efterlyser er en solariboost?
Den kan du finde på http://www.energig.dk under "hus" Den tænder for din vvb når du eksportere el. Den er lige på trapperne i en trefaset version. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|