10-12% lavere ydelse 2015 - en fejl?
|
12-11-2015, 16:19
Besked: #1
|
|||
|
|||
10-12% lavere ydelse 2015 - en fejl?
Hej
ved at lægge sidste år november og december til nuværende ydelse havner jeg ca. på 4.600 mod 5.100 kwh altså 10 til 12 procent lavere. Bør jeg ikke få det målt igennem for fejl? eller har vi haft så få solskinstimer i 2015 ? |
|||
12-11-2015, 21:56
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: 10-12% lavere ydelse 2015 - en fejl?
Tallene er helt normale, der vil nemt kunne være 12% forskel på enkelte år.
Har du ellers mistanke om at noget skulle være galt? Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
13-11-2015, 11:32
Besked: #3
|
|||
|
|||
(12-11-2015 16:19)tyros1 Skrev: Hej Hej Tyros1 Nu kan fordelingen af solskinstimer varierer fra landsdel til landsdel. For mig på Bornholm er der ingen nedgang. sidste år 7626kWh og i år indtil 1. oktober 7706kWh, jeg ender nok på ca 7800kWh Jeg vil foreslå følgende: Undersøg om andre anlæg i nærheden af dig har samme tendens til lavere produktion. Hvis anlæggene ikke er ens med dit mht retning og hældning, så kan I ikke sammenligne månedstal direkte, men på et kalender år kan I sammenligne. Forstået således: Hvis dit anlæg hele 2014 lavede 80% i forhold til nabo, så bør det i år lave mellem ca78% og ca 82% i forhold til nabo. Beregn selv på dine konkrete tal. Og jo flere anlæg i nabo området du sammenligner med jo bedre. HAr du 4-5 anlæg og lavver samme forholdsregning for 2014 og 2015, så kan du se om det alene er dit anlæg der dykker i forhold til de andre. Og du kan "kvalitets" vurdere metoden, ved at se om forholds tallene for de andre anlæg er en fra år til år. Altså, ud at stemme "dørklokker" og frem med regnemaskinen/regnearket. Hvis du ikke vil gå så langt, så se på vejrarkiv på DMI.dk og se om antallet af solskinstimer er ændret fra år til år. Denne metode er dog ikke helt brugbar, da anlæggene også producerer selvom der ikke tælles solskins timer på en gråvejrs dag. Der er ikke en helt tydelig sammenhæng mellem solskinstimer og produktion. Tage |
|||
13-11-2015, 16:11
Besked: #4
|
|||
|
|||
(13-11-2015 11:32)tagestavsdal Skrev: Hvis du ikke vil gå så langt, så se på vejrarkiv på DMI.dk og se om antallet af solskinstimer er ændret fra år til år. Jeg har for sjov sammenlignet med solvarmeværker i nærheden. http://www.solvarmedata.dk/ De har også målere for solindstråling og for mig har der været god overensstemlese - og i år har været temmeligt unormalt. Men kigger jeg på dagsproduktion over de sidste 3 år så er det også tydeligt at solen skinner som vinden blæser 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
24-11-2015, 09:44
Besked: #5
|
|||
|
|||
Tak for de gode tips.
Nej jeg har ikke mistanke om at noget er galt udover hvad talene viser. Nu har jeg fanget den nærmeste naboen og hans anlæg yder 6% mindre 2014 og har ca. samme orientering. Så ingen tvivl om at vestjylland har haft færre solskinstimer i 2015. Jeg har også været på taget og inspicere og kigget lidt på inverter tallene som ikke er ens for de 2 kredse jeg har, men jeg ved heller om der er lige mange solceller koplet på hver kreds. Det ser det ikke ud til da de 2 tal variere oftest mere end 50%. På taget kunne jeg jeg se en del støv ved kanter og lidt gamle fugleklatter. Jeg har aldrig vasket dem i 2,5 år jeg har haft dem. Jeg ved ikke om det også kan nedsætte produktion. Har hørt nogen nævner 2%? De ligger på 25 graders tag så jeg regnede ikke med det var nødvendig, men måske jeg skal igang med børste næste gang det regner ![]() Jeg er stadig i tvivl om jeg skal have anlægget målt igennem. Men hæler mest til at få det tjekket. |
|||
24-11-2015, 12:47
Besked: #6
|
|||
|
|||
(24-11-2015 09:44)tyros1 Skrev: Tak for de gode tips. Hej Det er ikke mit indtryk at snavs har den store betydning for produktionen, men får panelerne meget vejstøv fra en grus vej, så kan det måske være relevant med vask. MHT at få dem målt i gennem, så synes jeg du skal sammenholde udgiften til en detaljeret gennemmåling, og vurdere det i forhold til forventning om et eventuelt merudbytte. Hvis det som bare her bygger på fornemmelser og at din produktion er på sammen niveau som sammenlignelige anlæg i dit område, så vil jeg lade værre. Det er nok bare at kaste gode penge efter noget du ikke får glæde af. Hvis der kommer større afvigelser, så kan det være økonomisk relevant at få det kontrolleret. Jeg vil gætte at hvis anlægget hypotetisk yder omkring 95% af den maximale ydelse, så tror jeg ikke at kontrollen vil fange det. Dertil er forventningerne til produktion forbundet med er ret stor usikkerhed. Tage |
|||
25-11-2015, 07:32
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hvis du har to ens invertere, så vil jeg da klart anbefale at dele det op på to ens strenge.
Det har jeg gjort og så kan man sammenligne begge kredse for at se om de yder ens. Mine to kredse er næsten identiske: http://pvoutput.org/comparem.jsp?id=1917...0&gs=0&s=1 (min solcelle pc døde i september og har ikke fået den fixet endnu ;-() 24 x 250w Ulica (UL-250M-60) + 2 x Growatt 3000TL ~25grader hældning 180 grader stik syd |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|