SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hvad skal jeg bruge?
26-01-2016, 15:39
Besked: #1
serpico Offline

Hvad skal jeg bruge?
Hej, jeg håber nogen vil hjælpe mig med følgende spørgsmål:

Hvis jeg skal bo i et kolonihavehus helårligt, hvad skal jeg så bruge af solceller, vindmølle, generator, mv., hvis det også skal kunne trække elforbruget hen over vinteren? Jeg skal kunne køre min bærbar pc og tre/fire lyspærer, mobilopladning, (og muligvis køleskab, hvis jeg ikke køber gas). Jeg har i forevejen et lille solcellepanel på taget uden batteri, men hvor der i forevejen er lavet noget el-installation i huset med stikkontakter.

Jeg har fået lov til at flytte derud af min kommune, da jeg for tiden er hjemløs og fordi boligmanglen er høj i området.
Find
Citér
02-02-2016, 08:00 (Denne besked var sidst ændret: 02-02-2016 af 15:07 ajacobs.)
Besked: #2
ajacobs Offline

RE: Hvad skal jeg bruge?
Hej

Når der ikke er andre der har et forslag, så kan jeg godt prøve.

Hvis meningen er at du skal have strøm hele tiden, og også kunne have en varmepumpe på om vinteren, så skal der mindst noget der kan lave strøm (solceller + noget mere) og noget lager (batterier) og en omformer til at lave batteristrøm om til 240v.

Det nemmeste og billigste er at bruge strøm fra elværket om vinteren, men hvis det ikke kan lade sig gøre ville jeg nok bruge en generator, solcellerne er OK fra forår til efterår, men laver slet ikke nok strøm om vinteren, hvor forbruget også er størst. En vindmølle kunne måske bruges, men det skal være en halvstor vindmølle, og sådan en må man ikke sætte op i tætbebygget område.

Noget helt andet er prisen, det bliver ikke en billig fornøjelse, solcellerne og batteriet løbet nemt op i over 100.000 kr.

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
02-02-2016, 16:55
Besked: #3
Lars-Jacobsen Offline

@ajacobs
Missede du forudsætningerne ?
En inverstering på 100.000kr. og varmepumpe.....
Jeg læser behovet som en håndfuld LED pærer + lidt strøm til en mobil og en bærbar.
Lidt ligesom i en campingvogn.
Varmen kommer andet sted fra, måske en brændeovn eller petroliumskamin.
Så med et par paneler, lidt billige bilbatterier og en inverter fra HaraldNyborg kommer man langt.

@serpico
Prøv at søg lidt her i forummet da der har været flere indlæg om offgrid anlæg.
Find
Citér
07-02-2016, 20:16 (Denne besked var sidst ændret: 07-02-2016 af 20:21 serpico.)
Besked: #4
serpico Offline

Ja, jeg tænker ikke at mit forbrug vil være så stort, at jeg skal ud og investere i et dyrere anlæg/setup. Mit grundlæggende problem er, at jeg simpelthen har svært ved at finde ud af, hvad jeg har brug for; hvad det skal koste, hvad en konverter er, hvilke batterier, osv. Min viden på dette område er på et absolut begynder-niveau Smile

Varmen har jeg tænkt mig skal komme fra en brændeovn på et senere tidspunkt. For tiden har jeg kun en gasvarmeovn stående. Meget af belysningen har jeg tænkt skal komme fra olielamper med palmeolie, med kun et par enkelte sparepærer.
Det skal lige siges, at jeg ikke er flyttet derud endnu, men regner med at flytte først på foråret (marts).

Der hvor strømmen er mest krævende er helt sikkert min bærbar computer.
Jeg har hørt fra en ven om et batteri, der kan oplades "hjemmefra" og derefter tages ud i kolonien, hvor man fra dette batteri kan oplade mindre apparater, såsom en mobiltelefon eller bærbar. Jeg har mulighed for at "tanke op" hos familie, der bor i nærheden, hvis dette kunne være en mulighed i de mørke periode?

Jeg har kigget nogle af de andre tråde igennem, men finder det bare endnu mere forvirrende efter at have læst dem igennem. Derfor ville jeg være super glad for, hvis nogen gad og hjælpe mig mere specifikt, herinde i denne tråd. Skære det ud i pap, så at sige... for dummies Smile
Find
Citér
07-02-2016, 20:25
Besked: #5
tagestavsdal Offline

(07-02-2016 20:16)serpico Skrev:  Der hvor strømmen er mest krævende er helt sikkert min bærbar computer.
Jeg har hørt fra en ven om et batteri, der kan oplades "hjemmefra" og derefter tages ud i kolonien, hvor man fra dette batteri kan oplade mindre genstande, såsom en mobiltelefon eller bærbar. Jeg har mulighed for at "tanke op" hos familie, der bor i nærheden, hvis dette kunne være en mulighed i de mørke periode?

Jeg har kigget nogle af de andre tråde igennem, men finder det bare endnu mere forvirrende efter at have læst dem igennem. Derfor ville jeg være super glad for, hvis nogen gad og hjælpe mig mere specifikt, herinde i denne tråd. Skære det ud i pap, så at sige... for dummies Smile

Der findes eksterne batterier, såkaldte powerbank (google det)

De har en usb udgang og kan oplade telefoner og ipads osv, men nok egentlig ikke egentlige computere, USB udgangen er på 5V og det er ikke nok til de fleste computere.
Men der findes computerladere som kan kobles på 12V bilbatteri,
De kan bruges både til computere og til usb enheder.

Så en begynder investering er 2 stk 12V batterier, af typen campingvogn ikke af typen bil.
Camping batterier er beregnet til at afgive lidt energi over lang tid.
Mens bil batterier er beregnet til at afgive en stor strøm over kort tid.

køb samtidig en oplader til computer passende til cigartænderstikket.

Oplad et 12V batteri hos dine bekendte og brug det andet "hjemme"
Skift når det er nødvendigt.

Det vil jeg mene er et fornuftigt begynder setup.

Hilsen Tage
Find
Citér
07-02-2016, 20:55 (Denne besked var sidst ændret: 07-02-2016 af 20:58 serpico.)
Besked: #6
serpico Offline

Hej Tage, tak for svaret. Jeg har et par yderligere spørgsmål, jeg håber du vil/kan svare på:

Mht. campingbatteri, så har jeg fundet et hos Thansen til 699 (tjek link) - er disse velegnet til mit forbrug, hvad angår opladning af bærbar? Kan du sige mere om, hvor længe et batteri kan holde strøm inden en ny opladning? Og om jeg kan bruge en såkaldt konverter til alm. stikindgang til denne type? Og så står der noget med en opladerindikator (noget med sikkerhed at gøre)... det kan godt være at jeg lyder dum, men hvordan oplader man batteriet. Kan det gøres ved en almindelig strømindgang i hjemmet?
Find
Citér
08-02-2016, 14:04
Besked: #7
tagestavsdal Offline

(07-02-2016 20:55)serpico Skrev:  Hej Tage, tak for svaret. Jeg har et par yderligere spørgsmål, jeg håber du vil/kan svare på:

Mht. campingbatteri, så har jeg fundet et hos Thansen til 699 (tjek link) - er disse velegnet til mit forbrug, hvad angår opladning af bærbar? Kan du sige mere om, hvor længe et batteri kan holde strøm inden en ny opladning? Og om jeg kan bruge en såkaldt konverter til alm. stikindgang til denne type? Og så står der noget med en opladerindikator (noget med sikkerhed at gøre)... det kan godt være at jeg lyder dum, men hvordan oplader man batteriet. Kan det gøres ved en almindelig strømindgang i hjemmet?
Hej Serpico

Nu findes batterier jo i mange størrelser, størrelsen angives i Ah (amperetimer)
Jeg kunne ikke følge dit link.
Men så selv på camping batterier, og syntes de havde små Ah, mindre end bilbatterier i hvert fald.
Så måske er et standard bilbatteri alligevel at foretrække.
Batteriet i min computer hedder 11,1V og 5,3Ah, med dette kan computeren køre ca 4 timer.
Energien i batteriet udregnes således 11,1V*5,3Ah =58Wh (Watt timer)

Købes et bilbatteri med 60Ah og 12V, så har du denne energi til rådighed 780Wh.
Da effektiviteten ikke er helt 100%, så er mit kvalificerede gæt at bil batteriet kan oplade computeren 9-10 gange (10 gange er 580Wh).

Du køber også hos Thansen en oplader til batteriet, den skal bare i en almindelig stikkontakt.

Jeg tænkte i øvrigt på om de sol sælger solceller til Elektriske dyre hegn mon ikke også havde en løsning?

Fandt dette batteri til fritidsbrug på 90Ah
http://elmaterial.dk/epages/Elmaterial.s...ducts/6779

Det kan bestemt også være en mulighed.
Største ulempe er jo nok at batterierne er ganske tunge, når de skal transporteres til oplader.

Tage
Find
Citér
08-02-2016, 17:17 (Denne besked var sidst ændret: 08-02-2016 af 18:03 serpico.)
Besked: #8
serpico Offline

(08-02-2016 14:04)tagestavsdal Skrev:  Fandt dette batteri til fritidsbrug på 90Ah
http://elmaterial.dk/epages/Elmaterial.s...ducts/6779

Det batteri, jeg fandt hos Thansen hedder Exide 80Ah Dual Multifit og er vist beregnet til camping/marine. Det koster kun 699 kr., sammenlignet med det du linker til på 90Ah til 1300 kr., og er samtidig kun 10Ah fra. Vil dette batteri ikke være et fornuftigt valg til mit forbug? Jeg skal bare være sikker inden, jeg går ud og køber Smile

Jeg prøver lige at linke igen: https://www.thansen.dk/camping-marine/el...021754006/

Der er desuden et andet et i en Harald Skrald-reklame. Det er et AGM fritidsbatteri, 100% vedligeholdelsesfrit, på 12v og 90ah - 1000 kr. Jeg tænker lidt at det der 'vedligeholdelsesfrit' lyder fornuftigt. Ved ikke hvor meget vedligeholdelse de andre kræver.

De reklamerer også med nogle omformere/invertere, der gør det muligt at anvende elektriske apparater. Dvs. at jeg ikke skal ud og finde et opladerstik med en cigartænderkonverter, men kan derimod bare tilslutte min bærbar den nævnte omformer (som er sat til batteriet)?

(08-02-2016 14:04)tagestavsdal Skrev:  Jeg tænkte i øvrigt på om de sol sælger solceller til Elektriske dyre hegn mon ikke også havde en løsning?

Det forstår jeg ikke helt? Er det en billig løsning?

Mvh Benjamin
Find
Citér
08-02-2016, 20:35
Besked: #9
Risskov teknik Offline

Hvad skal jeg bruge?
Du skal finde et datablad, og se hvor mange gange det kan tåle at aflade til de typisk 50% af fuld kapacitet som man normalt aflader til. Det skal gerne holde til 1200 gange, hvis det er et godt AGM batteri eller GEL

mvh. Mikael
Solar-Log
WWW Find
Citér
09-02-2016, 17:20 (Denne besked var sidst ændret: 09-02-2016 af 17:21 serpico.)
Besked: #10
serpico Offline

(08-02-2016 20:35)Risskov teknik Skrev:  Du skal finde et datablad, og se hvor mange gange det kan tåle at aflade til de typisk 50% af fuld kapacitet som man normalt aflader til. Det skal gerne holde til 1200 gange, hvis det er et godt AGM batteri eller GEL

Hej Risskov,

Kan du fortælle mig, hvor jeg finder et datablad? Vil det sige, at jeg f.eks. kan finde ud af, hvor mange afladninger batteriet fra Thansen, eller Harald Nyborg, kan holde til?
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering