Produktive solskinstimer
|
14-02-2016, 13:23
Besked: #1
|
|||
|
|||
Produktive solskinstimer
Vi overvejer i forbindelse med tagudskiftning at investere i et solcelle anlæg. Men er noget i tvivl om det giver mening for os. Derfor er jer på udkig efter fordelingen af produktive solskinstimer der er hen over en gennemsnitlig døgn i hver af de 4 forskellige årstider, så jeg kan sammenholde det med vores egenforforbrug. Hvis altså den slags findes.
|
|||
14-02-2016, 18:38
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Produktive solskinstimer
Det afhænger jo af utroligt mange ting.
Her kan du indtaste placering, retning og størrelse på det betænkte anlæg. Så udregner siden den forventede produktion. http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
14-02-2016, 19:19
Besked: #3
|
|||
|
|||
383CI, tak for svar :-).
Men antal af solskinstimer, eksempelvis d. 22.04.2015, burde være uafhængig anlæg, brugsmøster osv., da det jo bare er de registrerede data fra f.eks. DMI. Men det er ikke lykkedes mig at finde det. Vi vores energiselskab kan je se hvordan vi bruger strømmen hen over døgnet, og hvis samtidig kunne se hvornår energien generelt produceres (tidsrum) i de forskelige årstider, ville jeg have et godt billede af vores egenproduktion. |
|||
15-02-2016, 12:09
Besked: #4
|
|||
|
|||
(14-02-2016 19:19)SorGuRas Skrev: 383CI, tak for svar :-). Hej SorGuRas Hvis du går ind på de forskellige solcelleprodiúktions portaler, Så kan du se produktionen hen over dagen Met eget anlæg ligger på Danfoss clx portalen, Der ligger også rigtigt mange andre Gå indpå http://clxportal.danfoss.com/ Og vælg et anlæg, mit eget hedder stavsdal, du kan søge det frem under det navn. Når du har valgt et anlæg. Så i venstre side vælger du menuen Rapporter -> net (AC) Herefter vælger du årstal -> måned -> dato og du får hver gang grafer der viser dig energi produktionen, enten på måneds - dags eller time basis. Prøv under timebasis at vælge effekt og få gentegnet grafen. Ved at kigge på flere forskellige datoer hen over året, kan du få et overblik over på hvilke tidspunkter af døgnet produktionen falder. Om placering på taget - hvis der er valg muligheder. Generelt gælder at en vest orientering kan være at foretrække frem for en øst placering, da vi typisk benytter mest energi over middag. En lidt flad hældning, som f,eks mit på 20 grader vest, har en lidt lavere årsproduktion, men til gengæld er produktionen fordelt mere ud over dagen. (solens stråler fanger tidligere om morgen de flade vest vendte paneler.) Hilsen Tage PS. Desværre gør de nuværende afregnings regler det ikke rentabelt at opsætte solceller, og jeg tror ikke umiddelbart at det bliver meget billigere bare fordi du skal have et nyt tag. Dit tag skal jo alligevel være tæt, så mon ikke at der lægges et almindeligt tag og så solcellerne ovenpå? |
|||
15-02-2016, 17:21
Besked: #5
|
|||
|
|||
En seriøs sælger har værktøjer/programmer der kan beregne ydelsen af et givent anlæg time for time i løbet af året. Eksempelvis Danfoss Lynx.
Denne produktion kan så holdes op med en standard profil eller en specifik, såfremt kunden har timedata. Men du kommer langt med pvgis, der kan beregne på dagsniveau. Ellers er der som Tage siger efterhånden så mange data på nettet og solcelleportalerne der kan benyttes som "skabelon". |
|||
15-02-2016, 18:19
(Denne besked var sidst ændret: 15-02-2016 af 18:23 383CI.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
(14-02-2016 19:19)SorGuRas Skrev: 383CI, tak for svar :-). Selv tak, men jeg er sat totalt af i forhold til hvad det er du vil. Den side regner den forventede produktion ud udfra placering, anlægsstørrelse, retning osv. Der er mange forhandlere der har brugt den før ved jeg. Men som det også er nævnt, klik på et af de link der er til enkelte anlæg. F.eks. i min signatur. Det er faktuelt produceret på mit anlæg, og passer rimeligt godt med det siden skriver det skulle lave. Egen produktionen kan jo kun aflæses når systemet er sat op. Den er , trods alt, afhængig af solmængden på stedet og dagen. Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
16-02-2016, 00:28
(Denne besked var sidst ændret: 16-02-2016 af 10:21 zyli.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
November-februar...brugbar produktion imellem kl 10-16, resten af året imellem kl 8-18, og det er det du behøver at vide!!! Produktion udenfor disse tider er ikke noget der batter i din husholdning...og på dit budget
Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
16-02-2016, 15:25
Besked: #8
|
|||
|
|||
Du kan også bruge almanak.
Zoom ind på kortet, på din adresse. Herefter vil solretningen vises på en given dato når musen bevæges i skemaet nedenunder kortet. http://www.torbenhermansen.dk/almanak/so...lhojde.php |
|||
16-02-2016, 19:59
Besked: #9
|
|||
|
|||
Stort tak til til jer alle (Tage, Lars, 383CI og Zyli) for inputs og links :-). Det vil jeg give mig kast med at studere.
Vh. SorGuRas |
|||
17-02-2016, 18:44
(Denne besked var sidst ændret: 17-02-2016 af 18:46 crj100.)
Besked: #10
|
|||
|
|||
Du kan kigge på min signatur også. Vi har siden mar-2012 produceret ca 5-10% mere end beregnet via pvgis programmet. Men den årlige produktion ligger relativt konstant med kun små udsving (maj-juni 2015 var anlægget slukket i 3-4 uger grundet renovering af kælder).
Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|