SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (13): « Forrige 1 ... 6 7 8 9 10 ... 13 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Overvågning af både el forbrug og produktion
09-01-2019, 22:17
Besked: #71
jakob_lk Offline

RE: Overvågning af både el forbrug og produktion
Hej..

Du har jeg læst op et par gang på tråden for at se om jeg skulle have misset et svar på mine problemstilling. Men er nød til at be om lidt hjælp og forklaring..

Til at starte med har jeg for et år siden sat en raspberry pi med et hjemmelavet script op til kun at fange impulser fra min BiMåler og den har endelig kun logget hver gang den har modtaget et impuls. Og planen var at jeg selv så ville have lavet noget simpelt hjemmesiden som kunne læse filen til brugbar ting. Men tiden har ikke lige været der og måske har jeg ikke fået efter justeret impluserne og det faktiske tal på bi måleren. Så det passer ikke helt sammen. Sad
Men som jeg læser det omkring powerlog så henter den bimålerens tal ud? rigtig forståer ? Og i så faldt ville jeg kunne gøre det ved min måler og få et præcis aflæsning?

Spørgs mål nr 2 hvis.. Omkring wireless mbus
Min solcellelogger fra Solivia http://www.solar-inverter.com/en-GB/259.htm er står af og Solivia support vil ikke rigtig være behjælplig med en løsning på det.
Ville det være muligt at fjerne min Delta Solivia Gateway og smide den omtale mbus på mine delta solivia 3.0 g4 inverter og derved logge til powerlog?
Find
Citér
10-01-2019, 09:57
Besked: #72
Lars-Jacobsen Offline

Din Carlo Gavazzi måler vil måske ikke kunne anvendes med et fornuftigt resultat. Der er kun 1 pulsudgang og den udgang pulser ligesom dioden, uanset om strømmen går den ene eller den anden vej. Det er "TOTAL" måling. Målertypen fåes dog også med RS485 modbus, men det er nok ikke sådan en udgave du har. Så den er faktisk kun anvendelig til manuel aflæsning eller hvis den sidder som bimåler kun på solcellerne.
De løsninger der er beskrevet omkring optisk øje er en kommunikationsport, ikke den blinkende LED og S0 pulsen.
Når nu din datagateway er brændt af er der følgnde muligheder:
1 du benytter direkte kommunikation fra Finns software til inverteren via en rs485 dongle (såfremt Finns software understøtter din inverters protokol)
2 du montere en anden (Kamstrup) elmåler der kan aflæses med Finns software via IR øjet.
3 du montere noget der kan aftaste S0 pulsen fra din Carlo Gavazzi målere og tilslutter Finns software såfremt der er tale om en bimåler. (Bemærk du vil ikke kunne se fordelingen pr fase som man kan med løsning 2).
Find
Citér
11-01-2019, 20:02
Besked: #73
finnn Offline

Hej jakob_lk,

I tillæg til det fine svar som Lars-Jacobsen har skrevet.

PowerLog kommunikerer med elmåleren og udlæser de målinger som måleren har foretaget. Så ja, de værdier som PowerLog udlæser er så præcise som måleren. Smile

PowerLog har dog ikke understøttelse for puls-optælling, og kan derfor ikke aflæse din Carlos Gavazzi bimåler. Jeg vil ikke anbefale at benytte puls-optælling, se evt. forklaring her hvorfor:
http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...7#pid33137
Hvilken forsyningsmåler har du? .. måske PowerLog kan aflæse den.

Omkring mulighed for aflæsning af din inverter. Jeg har fundet dette:
https://www.vivaenergi.dk/Admin/Public/D...l_2013.pdf
Deri står der om "Delta SOLIVIA 3.0 EU G4 TR" at den til kommunikationsinterface har RS-485 (og USB?). Men det lader til at den ikke har MBus, så det er desværre ikke en mulighed med din inverter.
Hvis det er muligt at fremskaffe en kommunikationsbeskrivelse for RS-485 interfacet kan jeg vurdere hvilken indsats der skal til for at kunne aflæse din inverter.
Hvis du skriver til Delta Solivia support og får dem til at sende dig beskrivelsen til RS-485 kommunikationsinterfacet må du gerne sende den til mig. Smile

Sign. FiNN
Find
Citér
11-01-2019, 20:24
Besked: #74
Lars-Jacobsen Offline

@finn
Understøtter din software Danfoss ULX/TLX invertere, altså protokollen via rs485 ?
Jeg har kun forsøgsvis prøvet at downloade din software på en windows pc og kørt exe filen. Det virkede ikke umiddelbart, så skal lige rode lidt mere med det, eller have liv i en gammel raspi jeg har liggende i skuffen.
Find
Citér
11-01-2019, 22:05
Besked: #75
finnn Offline

Hej Lars-Jacobsen,

Ja, jeg har lavet understøttelse for Danfoss TLX invertere via RS-485. Jeg er dog ikke inde i hvordan evt. kabel skal samles, så der skal man kunne hjælpe sig selv. Smile
Softwaren understøtter for nuværende ikke Danfoss ULX.
Du skal benytte SunLog applikationen til at aflæse din inverter. Se evt. mere her:
http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...6#pid32816

Softwaren er skrevet så den burde kunne køre på Windows. Jeg gør dog ikke det store ud af at teste det på Windows.. :o Du skal være velkommen til at sende mig en privat besked med logfil eller skærmdump såfremt du oplever noget der ligner fejl.

Sign. FiNN
Find
Citér
11-01-2019, 22:28
Besked: #76
mrwee Offline

Et eksempel med en Moxa IP til seriel, inkl. Pinouts er at finde i manualen til Sunlog. Det spiller bare

Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 35 x 250W Himin HG-250S mono paneler på 2 tagflader (22 samt 13 paneler). Stik syd, 15 graders hældning på taget.
Find
Citér
11-01-2019, 22:42
Besked: #77
FlemmingS Offline

(08-01-2019 22:40)finnn Skrev:  På hvilken form har Radius sendt dig krypteringsnøglen - som bogstaver/tal i en mail eller som en fil?

Sign. FiNN

Jeg fik en hexadecimal streng på 32 tegn i en mail.

Radius medarbejderen jeg snakkede med sagde at det var nok til at få den smart me plug ind enhed til at virke, men den snakket vil også på en helt anden måde, via en bus eller noget.

Mvh. Flemming
Find
Citér
12-01-2019, 13:48
Besked: #78
finnn Offline

(11-01-2019 22:28)mrwee Skrev:  Et eksempel med en Moxa IP til seriel, inkl. Pinouts er at finde i manualen til Sunlog. Det spiller bare

En opfølgning på Danfoss TLX understøttelsen.
mrwee har testet implementationen og skrevet dokumentationen dertil. Smile Smile
I den forbindelse har jeg lavet ad-hoc byg som han har testet på. Nu hvor jeg lige har checket op på det må jeg konstatere at SunLog version 0.6.0 ikke indeholder Danfoss TLX dokumentationen. :o :/
Det glemte jeg at få med da jeg lavede en release i oktober sidste år (var nok for opslugt af relæ funktionen). ..

Derfor er her den opdatering jeg burde ha’ inkluderet i oktober. Er kun relevant hvis man vil aflæse Danfoss TLX via RS-485.

Driver applikation til invertere (SunLog version 0.7.0):
https://www.dropbox.com/sh/e3fykme1czq5r1g/vJzvHwrl-v
.. Med dokumentation til at forbinde Danfoss TLX via en Moxa og understøttelse for at udlæse effekt pr. fase/streng fra inverteren.

Skriv hvis du har spørgsmål eller kommentarer. Smile

@FlemmingS: Roger, tak for info ang. nøglen.
Find
Citér
12-01-2019, 19:43
Besked: #79
Lars-Jacobsen Offline

Fint med TLX understøttelsen som er den inverter de fleste nok har, men nu er det så desværre ULX understøttelse jeg var ude efter. Der findes dokumentation på protokollen, og som jeg lige husker det er de rent ens, bortset fra ULX ikke har så mange “features”.
Benytter pt “pakken” fra http://www.frederiksson.dk (som findes i en tråd her på sitet.) til at uploade til pvoutput.org
Find
Citér
14-02-2019, 13:35
Besked: #80
wojciii Offline

Hej,

Er det software som bliver nævnt i denne tråd tilgængelig på f.eks. github og er det open source?

Jeg vil gerne sammenligne mængden af produceret strøm (Fronius inverter / smartmeter hvor jeg kan få statistik igennem modbus/TCP formoder jeg) med det, som bliver forbrugt af mit hjem og jordvarme (sparat måler med seriel interface, som jeg endnu ikke har fået installeret).

Jeg kan se, at el-selskabets tal afviger lidt fra de tal fra Fronius inverteren.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (13): « Forrige 1 ... 6 7 8 9 10 ... 13 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering