SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Forkert inverter, hvad nu?
05-06-2016, 07:15
Besked: #1
Rehof Offline

Forkert inverter, hvad nu?
Hejsa.

For at gøre en lang historie kort. Jeg har et 7,2 Kw anlæg, og som jeg har haft i lidt over 3 år. Jeg har været skuffet over Danfoss Inverteren, som på en god dag ikke kommer over at producerer 5.8 af gangen.

Har haft fat i firmaet der har sat det op, og fået en historie om at det skal man nok regne med, og solen står ikke langt nok oppe på himmelen, og bla bla bla.

Så får jeg en anden elektriker til at se på anlægget i går, og efter længere tid søgen, finder vi i fællesskab ud af det er en 6 Kw inverter jeg har fra Danfoss, og ikke den 10 Kw jeg har betalt for, og som står på fakturaen jeg har betalt for.
Så nu er spørgsmålet: Er det for sent at gøre noget ved det overfor firmaet, eller kan jeg gøre indsigelser overfor firmaet efter mere end 3 år (købt 16. nov 2012)

På forhånd tak

Rehof
Find
Citér
05-06-2016, 10:17
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Forkert inverter, hvad nu?
En ting er garanti men en anden er den alm. forældelses frist på 5 år.
Jeg ville da gøre firmaet opmærksom på det og stille krav om afslag/dekort i prisen svarende til forskellen på en 6 og en 10kw inverter.
Der er ingen grund til at skifte inverter for du vil afligevel skulle begrænse den til 6kw, og dine paneler vil sjældent producere ret meget mere.
En beregning i lynxplanner eller lign vil kunne vise forskellen.
Find
Citér
05-06-2016, 11:19
Besked: #3
zyli Offline

Har du forskellig retning på dine paneler, eller hvordan?
Hvis du har alt i stik syd, så skal du, uanset vinkel på taget, komme højere op på nogle tidspunkter af året.
Selvfølgelig skal du gøre indsigelse, det er en væsentlig billigere Danfoss inverter de har sat op

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
06-06-2016, 10:30
Besked: #4
Rehof Offline

(05-06-2016 11:19)zyli Skrev:  Har du forskellig retning på dine paneler, eller hvordan?
Hvis du har alt i stik syd, så skal du, uanset vinkel på taget, komme højere op på nogle tidspunkter af året.
Selvfølgelig skal du gøre indsigelse, det er en væsentlig billigere Danfoss inverter de har sat op
Sådan ser mit solceller ud, direkte syd :-)

Rehof

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Find
Citér
06-06-2016, 18:10
Besked: #5
tagestavsdal Offline

(06-06-2016 10:30)Rehof Skrev:  Sådan ser mit solceller ud, direkte syd :-)

Rehof

Hej Rehof

2 bemærkninger:
at inverteren max viser 5,7kW, skyldes sandsynligvis at inverteren er indstillet til coinus( phi) = 0,95. Det er vis standard indstillingen når inverterne monteres i nov 2012.
Sådanne var det også med mit anlæg også fra nov 2012 (det gik stærkt den gang)
I foråret opdagede jeg problemet og fik inverteren instillet korrekt, siden har jeg nået 6,18kW som max (indenfor tolerance grænserne).
Mit 8kWp anlæg er monteret mod vest og beregninger viser at jeg højst kan forvente 7,2kW i produktion,
Inverteren håndterer denne "overproduktion" uden problemer og uden at tage skade. Rent teknisk reguleres produktionen på solcellesiden således at det max produceres 6kW.
Dette er ikke noget problem solpanelerne tager ikke skade.
Du kan sammenligne med denne situation. Solen skinner meget fint, men der er strøm afbrydelse så inverteren virker ikke, hvad sker på solcellerne?
Jo jævnspændingen over solcelle kredsene stiger til max, ca 1000V, men da inverteren ikke fungerer, så er der ingen jævnstrøm i kredsen, den er simpelthen afbrudt.
Eneste problem er kun at man skal holde fingerne fra solcelle kablerne, der er højspænding på!

Så teknisk er det IKKE noget problem at du kun har en 6kW inverter, inverteren må alligevel højst producere 6kW, og gør det lige så godt som en 10kW inverter der skal begrænses til 6kW.

Men derudover er det noget svineri, at du betaler for en 10kW, men at man kun monterer en 6kW, se om du kan finde prislister fra 2012,
Find prisen på henholdsvis en 6kW og en 10kW inverter og bed om/insisterer på at få pris forskellen refunderet.
Er de forskellige komponenter på solcellen anlægget særskilt faktureret, eller det en samlet pris for hele anlægget?

afsluttende kommentar:
rent teknisk har du ingen problemer med dit anlæg (når det bliver rettet til cos(phi)=1), så fungerer dit anlæg på samme måde uanset om din inverter er 10kW eller 6kW.
Så på det punkt skal du ikke være bekymret,
Men du er vist blevet snydt rent økonomisk, det kan du gøre noget ved, hvis ikke leveringrandøren er gået konkurs, det er der jo mange firmaer som er gjort.

Hilsen Tage
Find
Citér
07-06-2016, 21:06
Besked: #6
Brandbirk Offline

Er du på den gamle eller nye ordning??

Jeg formoder at du er på den gamle, og så må du max, leverer 6 KW.
Når du har 7,2 på taget skal begrænsningen være i inverteren.
Hvis ikke den er software-opdateret, så er cos-phi 0,95 - hvorfor den ikke yder 6 KW men kun 5.7 KW (5% mindre)

Jeg har selv 7,2 KW på taget og en 6KW inverter fra Danfoss, se evt nærmere på mine tal her: http://brandbirk.dk

Jesper

Anlæg:
Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader.
(16 stk. Syd/Syd-Øst)
(21 stk. Syd/Syd-Vest)
Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk
Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3
Find
Citér
09-06-2016, 08:46 (Denne besked var sidst ændret: 09-06-2016 af 08:56 Rehof.)
Besked: #7
Rehof Offline

Jeg har haft fat i firmaet, og der var sket en fejl, og vi er kommet frem til en løsning.
Og ja, jeg er på den gamle aftale, så nu vil jeg prøve og se om jeg kan opdatere inverteren, for at se om den vil lege lidt mere :-)

Tak for hjælpen, den var yderst hjælpsom.

P.s Jeg har aldrig opdateret den før, så lige et hurtig spørgsmål: Hvor finder jeg brugernavn og password ?

Rehof
Find
Citér
09-06-2016, 09:36
Besked: #8
tagestavsdal Offline

(09-06-2016 08:46)Rehof Skrev:  Jeg har haft fat i firmaet, og der var sket en fejl, og vi er kommet frem til en løsning.
Og ja, jeg er på den gamle aftale, så nu vil jeg prøve og se om jeg kan opdatere inverteren, for at se om den vil lege lidt mere :-)

Tak for hjælpen, den var yderst hjælpsom.

P.s Jeg har aldrig opdateret den før, så lige et hurtig spørgsmål: Hvor finder jeg brugernavn og password ?

Rehof

Hvilken type inverter har du,
Ja jeg ved det er en danfoss, men der er forskellige indhold i dem
Min hedder TLX PRO +
Min inverter har jeg på nettet, så jeg let kan se produktions data.

Jeg har manualen fra den gang som PDF fil - sender den hvis det har interesse.
Når cos(phi) skal ændres, så skal man lidt dybere ind i sikkerhedsniveauet, så det skal en installatør gøre.
Har din leverandør haft flere danfoss invertere, så kan han let klare det, så ved han hvad der skal gøres.
Det er helt klart at en ændring af landekoden til at den står i Danmark (så er det ok at cos(phi)=1) og eventuelt en opdatering af software vil løse dit problem.
Hvis det er en TLX PRO +, der kan komme på nettet.
Så synes jeg du skal gøre det.
Min inverter sender mig hver midnat en mail med oplysning om dagens produktion.
Så kan jeg se at alt fungerer som det skal.

Hvis du ikke umiddelbart har adgang til netværk ved inverteren (kablet net) så kan du anskaffe 2 stk homeplug, der kan etablere netværk via powerline.
Så flytter du dit netværk gennem 220V kablerne. Det fungerer helt fint hos mig,
Du sætter en plug i stikkontakten ved routeren (helst ikke i en forlængerledning) og en plug ved inverteren (den ved inverteren kan samtidig både være til kabel og trådløs wifi). inverteren forbindes nu til dette plug med almindeligt netværkskabel.
Din elektriker skal lige åbne inverteren og forbinde netværkskablet til kommunikations bordet.

Se på siden af inverteren dens typebetegnelse eller spørg elektrikeren.

Hilsen Tage

PS prøv at få elektrikeren til at ændre cos(phi) og tilslutte netværkskabel uden beregning, som et plaster på såret for fejl leverancen.

Produktion har du kun tabt, fordi cos(phi) står forkert, ikke fordi din inverter er for lille.
Find
Citér
09-06-2016, 16:12
Besked: #9
Rehof Offline

Min er en 6k +
Find
Citér
09-06-2016, 16:29
Besked: #10
tagestavsdal Offline

(09-06-2016 16:12)Rehof Skrev:  Min er en 6k +

Nej ikke forkert. De findes bare i forskellige udgaver. Din kan nok ikke tilsluttes nettet.
Tage
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering