SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Test af defekte paneler
14-06-2016, 08:09
Besked: #1
Maxipug Offline

Test af defekte paneler
Hej,

Jeg har fået en stak defekte solcelle paneler og har prøvet at teste disse for at se om der skulle være enkelte der virker.

Hvis jeg ligger et panel i solen og måler i stikkene med voltmeter, måler jeg ca 55-60 volt, så går ud fra at de er ok? enkelte er mellem 50-55 volt, nogle helt ned ved 35-40 volt.
På mærke pladen står der at test data er 48 volt og 260W, så står der 57,4 V VOC, hvis de volt jeg måler er mindre end VOC, men større end de 48 V, er panelet så ok ? og dem der er under 48 V er defekte ?

Kan alle paneler bruges, så længe der er mere end 0 V eller er det sådan at den ringeste i strengen er den der bestemmer output ?

Mvh

Kim
Find
Citér
14-06-2016, 12:19
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Test af defekte paneler
VOC = Voltage Open Circuit
Altså åben og ubelastet, målt ved en en indstråling på 1.000w/m2

Oplysningen med de 48V og 260W er sikkert nominelt ved optimal belastning.

Alle paneler der ved din lille uvidenskabelige test måler over 48V burde være OK og kunne anvendes, men kan selvfølgelig fejle noget andet.
Paneler der ikke kan give min. 48V under samme testbetingelser vil jeg nok antage er dårlige/defekte.
Det er det svageste led i kæden der bestemmer, så der skal helst ikke et panel ind der kun kan give 30 V. Det skyldes helt sikkert en dårlig celle som så bliver bypasset af en diode. Det kan du teste med en OK panel hvor du dækker en eller flere celler. lodret/vandret.
Find
Citér
14-06-2016, 13:26
Besked: #3
Maxipug Offline

Ok, så må jeg hellere sortere lidt i dem så det kun er de bedste jeg bruger.

Men hvordan ved inverteren om der er dårlige paneler ? den måler vel bare på volt og omsætter det jævnspænding der kommer ind til vekselspænding ?

Min rustne jævnstrømsteori vil mene at Volt lægges sammen ved serielkobling ?

60+60+60+60+60+60+60+60+60+60 = 600 V

60+60+60+60+30+60+60+60+60+60 = 570 V

så om der er 600 eller 570 V har vel kun noget med udgangseffekten at gøre ?
Find
Citér
14-06-2016, 18:29
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Du skriver udgangseffekten men mener sikker spænding i dette tilfælde.

Men du har helt ret i at det påvirker effekten for det er jo det som bliver til energi. I princippet er spændingen ligemeget hvis bare du kan skrue op for strømmen. Men den er også begrænset, og bliver aldrig højere end det der kan løbe igennem det dårligste panel. Lidt ligesom tykkelsen på vandrør. Det nytter ikke at sætte et 1/2 tomme rør ind i serie med 3/4 tomme.

Et dårlig/defekt panel virker ligesom skyggerne i denne beskrivelse:
http://www.jysksolenergi.dk/Skyggen_over_solceller.html
Find
Citér
21-06-2016, 09:37
Besked: #5
Finn DK Offline

Hej Kim

En anden test er at måle strømmen fra det enkelte panel.
Det gør du ved at tilslutte et multimeter, indstilling ca. 10A DC, direkte til panelet. Vendt mod solen, i fuld sol, skal det vise en strøm, der nogenlunde matcher data på panelet.
Lav spænding fra et panel kan også skyldes en defekt/kortsluttet bypassdiode. Her vil spændingen være 1/3 lavere hvis der er 3 dioder.
Dvs. et panel med VOC 45V vil vise ca. 30V. Hvis det er et panel med kun 2 dioder vil spændingen være ca. halvdelen af VOC.

Mvh, Finn
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering