Kostal Pico 8.3 og Mono / Poly paneler fra Wilberts?
|
13-05-2012, 11:37
Besked: #1
|
|||
|
|||
Kostal Pico 8.3 og Mono / Poly paneler fra Wilberts?
Hej,
Jeg har spurgt på og fået et tilbud fra Wilberts, hvor der indgår en Kostal Pico 8.3 og ZNshine poly 240W paneler, men jeg kom til at kigge i databladet for inverteren, og jeg kan se at den yder bedst ved 680 volt, og Poly panelerne har en tomgangsspænding på 37.55 volt og en højeste arbejdspænding på 29,75 volt. Jeg har Øst og vestvendt tagflader derfor var valget faldet på polypaneler, men det vil vel, efter min ringe viden om dette, give en streng på mindst 23 paneler (22 * 29,75 volt) = 684 volt hvilket i alt bliver alt for meget på de to strenge (11KWp) på taget. Jeg fik også et tilbud på ZNshine mono 265 w her kan jeg "nøjes" med 15 paneler i serie, da deres tomgangsspænding er 60,1 volt og og max arbejdsspænding er 49.40 volt Inverteren har en max DC tomgangsspænding på 950 volt og en max DC arbejdsspænding på 850, den har mulighed for at parallelkoble de to strenge for bedre udnyttelse af dellast, nogen der ved hvordan det virker? Måske jeg skulle glemme min vestvendte tagflade, og sætte de 30 mono i øst i stedet? Nogen indput til dette lille projekt fra I kloge hoveder? ![]() |
|||
13-05-2012, 12:14
(Denne besked var sidst ændret: 13-05-2012 af 12:16 ajacobs.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Kostal Pico 8.3 og Mono / Poly paneler fra Wilberts?
Hej KentN
Umiddelbart lyder det jo mest fornuftigt med monopanelerne, men du skal passe på med tomgangsspændingen. Det der står i databladet er ved 25 grader, og spændingen er 10-15% højere ved -15 graders frost, og så risikerer du at brænde inverteren af. Jeg ville bare sætte lige mange poly paneler på hver side, og så ignorere at man måske får 0,5% mindre effektivitet ud af inverteren. Hvis du har paneler på begge sider, får du en mere jævn dagsproduktion, end hvis du sætter dem alle på østsiden. |
|||
13-05-2012, 13:41
Besked: #3
|
|||
|
|||
RE: Kostal Pico 8.3 og Mono / Poly paneler fra Wilberts?
(13-05-2012 12:14)ajacobs Skrev: Hej KentN Hej ajacobs Det er minus 2% virkningsgrad ved 400 volt i stedet for med 680 volt mht. tomgangsspænding i frostvejr, der er vel stadig med 1ooowatt indstråing/kvM som man vel næppe opnår i dk om vinteren qua den lavtstående sol? Måske Kostal Pico ikke er det oplagte valg med poly paneler? Jeg har godt nok en garage der ligger på nordsiden af huset, med fladt tag, 48 kvM, men det kræver så at solen er over de 30 grader på himlen, da husets tag starter ved begyndelsen af garagen. Så krav om en en vinkel mod til solen til syd på mindst 30 grader er vist heller ikke optimalt ![]() Er der måske gode forslag til en inverter, der gør det bedre med lavere spænding end Kostal Pico? |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|