Nu vil også energinet.dk have vores penge
|
20-08-2016, 19:16
Besked: #1
|
|||
|
|||
Nu vil også energinet.dk have vores penge
![]() |
|||
20-08-2016, 22:29
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Nu vil også energinet.dk have vores penge
Tja - hvad skal man mene?
Sidste år købte jeg 1.780 kWh og solgte 3.556 kWh. Godt nok producerede jeg 512 kWh mere end det, men dem brugte jeg med det samme selv uden at belaste noget som helst. Det kan godt være at de 3.556 kWh som jeg sendte ud, at de aldrig nåede højspændingsnettet. Mig bekendt transformerer man aldrig op. Tværtimod bruges de af min nabo og andre i nærheden, og frigør dermed højspændingsnettet fra naboens forbrug. Men de 1.780 kWh komme jo fra højspændingsnettet. Så egentlig burde energinet.dk lægge lidt oveni de 60 øre fordi jeg netto har frigjort højspændingsnettet for (3.556 - 1.780) kWh --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
21-08-2016, 12:52
Besked: #3
|
|||
|
|||
(20-08-2016 22:29)henrikkrebs Skrev: Så egentlig burde energinet.dk lægge lidt oveni de 60 øre fordi jeg netto har frigjort højspændingsnettet for (3.556 - 1.780) kWh That's a good one! ![]() |
|||
21-08-2016, 13:48
Besked: #4
|
|||
|
|||
Artiklen på DR bærer rigtig meget præg af at være "click bate".
Det lyder som et journalistisk scoop og en rigtig nyhed, men der er sikkert bare tale om den gamle omlægning af tarifferne der blev vedtaget sidste år. Det virker som om man taler forbi hinanden da alle ellforbrugere i forvejen jo betaler og finansierer højspændingsnettet. Og det skriver de jo også. Det er ligesom en del af aftalen/vilkårene for at blive tilsluttet og kunne aftage strøm. At der kommer "rådighedsafgift" da man som solcelle egenproducenter ikke aftager "nok" strøm tja.... Men Jeg tror Energinet får svært ved at argumenter for at det lokale solcellestrøm skal op og transporteres på højspændingsnettet for at ryge ind til naboerne. |
|||
21-08-2016, 14:16
(Denne besked var sidst ændret: 21-08-2016 af 14:39 klr.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Åbenbart er der tale om en høring. http://www.danskbyggeri.dk/presse-politi...ke-nettet/ (måske den handler om andet end det med transmissionsnettet)
Se her: http://www.energinet.dk/DA/El/Nyheder/Si...erker.aspx . Selve høringsbrevet findes ved at klikke ude til højre (der kan ikke linkes direkte herfra sitet). I øvrigt er der en oversigt over høringer på deres site - men denne her er ikke med. Dårligt!!! Hvad f...... bilder de sig i det hele taget ind? Kan de bare gøre det? Hvor er politikerne henne? ![]() |
|||
22-08-2016, 12:12
(Denne besked var sidst ændret: 22-08-2016 af 12:14 majland.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Synes det er lidt uklart - med ændringer fra foråret betaler vi jo allerede transmission af alt den strøm der løber til matriklen. Nu vil de så også til at have transport betaling for den strøm vi sender ud (og som naboen betaler transmision af at modtage) ?
Synes i forvejen energimidt er lige dygtige nok i deres tolkning. Hvis jeg en time producerer 1000W ud på alle 3 faser men kun har et forbrug på 2000W på en fase mens resten ryger på nettet til naboerne. Så har jeg netto overskud af 1kWh (salg) Samtidigt har jeg også købt 1kWh som der skal betales for transmission af. Den ene kWh som jeg sælger betaler jeg idag ikke noget for at sende over til naboen på distributionsnettet. Men hvorfor skulle jeg også det for han betaler det fuld transportbidrag som om den kom hele vejen fra højspændingsnettet. Så 1000-1200kr mere i år og en 3-400kr mere næste år. Gad vide om jeg for betalt anlægget tilbage i løbet af de 20år som afregningen køre. Men energimidt net vil ikke give adgang til min måledata så jeg aner reelt ikke hvor slemt det står til i praksis. Jeg vil blot få en årsoversigt over købt/salg til brug for netto års afregningen .... 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
09-09-2016, 19:23
Besked: #7
|
|||
|
|||
RE: Nu vil også energinet.dk have vores penge | |||
09-09-2016, 19:45
Besked: #8
|
|||
|
|||
Ja, de er lige dygtige nok. Interessant (læs: svineri) at de vil bruge 20% til at beregne egetforbrug (for dem med nettomåler). Det var ikke lige den procent der var/er fremme ved den nye timebaserede afregning. Men lige i den situation her, vil en lav % jo være fordelagtig - altså for energinet.dk.
Det ligner forfølgelse nu. Men hvorfor? ![]() |
|||
15-10-2016, 13:09
(Denne besked var sidst ændret: 15-10-2016 af 13:11 bentpetersson.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
Når man beklager sig får man sjældent udbytte heraf.
Istedet synes jeg ,at Majland er inde på noget af det rette: Han skriver: Den ene kWh som jeg sælger betaler jeg idag ikke noget for at sende over til naboen på distributionsnettet. Men hvorfor skulle jeg også det for han betaler det fuld transportbidrag som om den kom hele vejen fra højspændingsnettet. Vort argument hedder ikke beklagelser, men deri mod beviser: Kan vi lave en teknisk ingeniørmæssig beregning, der også viser, at elselskaberne tjener dobbelt (jævnfør Majlands ord), og at al vor solcellestrøm havner hos naboen? Jeg lærte engang på Teknikum at ledningstabet udgjorde omkring 25% på en strækning af ca 30 km. Ret mig hvis jeg husker forkert. Hvis dette stadig gælder, har elselskabet en god gevinst i at have vort anlæg, som et lille kraftværk ude i marken. Kan vi redegøre for det, kan vi køre en sag herpå, - og så er jeg med mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
26-10-2016, 08:36
Besked: #10
|
|||
|
|||
Husk det er BÅDE elselskaberne OG energinet.dk der vil have penge.
Er der nogen der ved noget om hvordan det går med det sidste - det var jo i høring? ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|